DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ Codi 11151005
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Adreça electrònica maisabel.miro@urv.cat
Professors/es
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol donar un panorama del que ha estat la història de l’educació a través del temps, les seves aportacions, els seus fracassos, la seva evolució… tot analitzant-la des d’una reflexió crítica. A més a més, com a part imprescindible, es donarà les bases per la investigació històrico-educativa tot portant a la pràctica diferents metodologies.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Bloc temàtic 1 Concepte, mètode i fonts en la Història de l’educació: Concepte d'Història de lEducació. Introducció al treball d'investigació històrico-educatiu. Fonts i documentació en la Història de l'Educació.

Bloc temàtic 2 De la invenció de l’escriptura a la humanitas romana: Mesopotàmia. Egipte. Grècia. Roma

Bloc temàtic 3 L’educació al món medieval: L'educació entre els cristians. L'educació entre els àrabs. L'educació entre la cultura jueva. El naixement de les Universitats.

Bloc temàtic 4 L’educació a l’Europa moderna: El Renaixement i els models educatius de l'Humanisme. Reforma i Contrareforma. L'educació a Espanya als segles XVI i XVII. El pensament pedagògic de la Il.lustració francesa.
Bloc temàtic 5 L’educació contemporània: del romanticisme de Pestalozzi a l’escola Nova

Atenció personalitzada
Descripció
1 hora d’atenció a la setmana presencial i sempre que sigui necessari a nivell virtual

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Revista històrica (grupal) 20% - Digitalització material educatiu (individual) 20% - Treball de recerca familiar (individual) 20% - Diari d'Història (grupal) 20%


Fonts d'informació
Bàsica Capitan, A., Breve Historia de la Educación en España, Alianza Editorial, Madrid
Pernil,P y Vergar, J., Guia didáctica de la Historia de la Educación, UNED, Madrid
Corts, I. y otros, Historia de la educación, Gipes, Sevilla
Delgado, Buenaventura, Historia de la Educación en España y América, Morata, Madrid
Laspalas, J., Introducción a la historiografia de la educación, Eunsa, Pamplona
González-Agápito, Josep, La educación infantil. Lecturas de un proceso histórico en Europa, Rosa Sensat, Barcelona
Lozano, C., La educación en los siglos XIX y XX, Síntesis, Madrid

CORTS, I.  i altres (1996): Historia de la Educación. Sevilla. GIPES

CAPITAN, A. (2002): Breve Historia de la Educación en España. Madrid. Alianza Editorial.

DELGADO, B. Coord. (1992-94): Historia de la Educación en España y América. Madrid. Fundación Santa María. Ed. SM/ Morata.

GONZÁLEZ-AGÁPITO, J. (2003): La educación infantil. Lecturas de un proceso histórico en Europa.  Barcelona. Octaedro / Rosa Sensat.

LASPALAS, J. (2002): Introducción a la historiografía de la educación. Pamplona. Eunsa.

LOZANO, C. (1994): La educación en los siglos XIX y XX. Madrid. Síntesis.

PERNIL, P. i VERGAR, J.(2002): Guía didáctica de la Historia de la Educación. Madrid. UNED.

PRELLEZO, J.M. (2003): Investigar. Metodología y técnicas del trabajo científico. Madrid. CCS.

REDONDO, E.  Coord. (2001): Introducción a la Historia de la Educación. Barcelona. Ariel.

RICOEUR, P. (2003): La memoria, la historia y el olvido. Madrid. Trotta.

VVAA (2002): Historia de la Educación. Madrid. UNED.

Complementària

Al començament de curs es penjarà en el’espai moodle de l’assignatura una bibliografia extensa per l’alumne

Durant el curs es donaran diverses planes webs i articles actuals.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent