Codi |
|
A1 |
Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea. |
A2 |
Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació. |
A3 |
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. |
A4 |
Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius. |
A6 |
Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà. |
A7 |
Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos. |
A8 |
Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació. |
A12 |
Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les. |
A14 |
Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització. |
A18 |
Dissenyar i desenvolupar processos d’avaluació de programes, centres i institucions i sistemes educatius. |
A19 |
Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives. |
A23 |
Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació. |
A24 |
Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d’educació i formació mitjançant de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (e-learning). |
A26 |
Dirigir i gestionar centres de producció i difusió de mitjans didàctics. |
A27 |
Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Organització i planificació |
B11 |
Gestió de la informació |
B12 |
Capacitat de presa de decisions |
B14 |
Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat |
B16 |
Adaptació a situacions noves |
B17 |
Lideratge |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
Objectius |
Competències |
Conèixer que hi ha educació més enllà del centre escolar |
A1 A2 A8
|
B3 B9
|
C3
|
Aprofondir en el concepte de cultura |
A1 A4 A6
|
B1 B4 B6 B7 B14
|
C3 C4
|
Conèixer la funció de les entitats culturals |
A7 A12 A14 A19 A26
|
B2 B10 B11 B16
|
C2
|
Identificar modalitats i tipologia d'entitats culturals i cíviques |
A2 A12 A18 A23
|
B1 B7 B14 B16
|
C3
|
Ser capaç de dissenyar models d'organització i gestió de les esmentades entitats |
A23 A24 A26
|
B2 B5 B10 B12 B16
|
C3
|
Relacionar-se amb les entitats de l'entorn per fer del patrimoni una opció educativa. |
A2 A14 A23 A27
|
B3 B4 B5 B7 B10 B16 B17
|
C2 C3
|
Organitzar "ciberespais" educatius no formals |
A3 A6 A12 A24
|
B10 B11 B16 B17
|
C2 C4
|
Tema |
Subtema |
1.- Ensenyament, Educació i cultura. |
El concepte de cultura.
Ciència i cultura
Cultura cosmopolita, cultura popular i cultura de masses.
Política cultural i educació al llarg de la vida. |
2.- Accés a la cultura |
El paper dels "curricula" escolars.
Democratització de l'educació
L'educació més enllà del centre escolar
Oci i cultura. |
3.- Funció de les entitats culturals |
Cultura, globalització i territori.
Cultura, integració i cohesió social.
Els agents socials i institucionals en el desenvolupament cultural.
La cultura com a espai de participació. |
4.-Modalitats i tipologia d'entitats. |
Entitats culturals.
Centres cívics.
Entitats de lleure i oci.
L'animació social i cultural. |
5.- Principis d'organització i gestió. |
Principis generals.
Qüestions específiques
Nous agents i espais culturals.
La gestió del patrimoni. |
6.-Direcció i gestió d'entitats cíviques i culturals |
Les institucions dèbilment organitzades
Entre el conflicte i el pacte
Nous preofessionals.
El rol del "voluntari". |
7.- Organitzar "ciberespais" educatius no formals |
L'educació en contextes globalitzats.
Els nous espais educatius virtuals.
Nous "timmings" educatius.
"Long life learning"
Els nous centres de poder compartit:"independent scholars". |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
10 |
5 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
15 |
30 |
Sessió Magistral |
|
20 |
8 |
28 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
10 |
10 |
Proves pràctiques |
|
0 |
7 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
A la vista del temari presentat, identificar relació dels temes amb altres assignatures ja cursades o en víes de desenvolupament. |
Pràctiques de camp/sortides |
Cada alumne o un petit grup, després d'una sessió de seminari, decidirán sobre quin camp volen treballar (lleure, desenvolupament comunitari, entitats cíviques, fundacions culturals, museus, etc.) i després d'una sessió de tutoria s'especialitzaran en un model d'entitat i prepararán una proposta de direcció i gestió. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Després de cada mòdul teòric es realitzará una pràctica presencial a l'aula, d'un aspecte lligat a la temàtica estudiada.
Els comentaris "ad hoc" es lliurarán al acabar la sessió. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari significant els conceptes bàsics sobre els que els alumnes han de desenvolupar els seus treballs. |
Seminaris |
Aquesta activitat comportará la presència de professionals especialitzats que donarán una visió més àctica i propera de l'exercici de la professió, en particular. |
|
Pràctiques de camp/sortides |
Seminaris |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Proves de desenvolupament |
|
Descripció |
Un 10% del total de les hores dedicades a docència, en sessió de consulta i assesorament pels seus treballs, que sempre es faràn individualment.
L'atenció personalitzada s'ha d'iniciar a principis de curs, i durant el Q., s'anirá fent un seguiment de la proposta final, que pot ser aprofundida a partir de les sessions de seminari |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Identificació de conceptes bàsics a partir del temari: elaboració d'un llistat de 10 conceptes, degudament explicitat i documentat. |
5% |
Pràctiques de camp/sortides |
Descripció de l'activitat pràctica desenvolupada en el centre triat per realitzar la seva proposta. |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'una qüestió presentada en una sessió "ad hoc" presencial, lligada al tema que es desenvolupa a la sessió magistral. |
30% |
Sessió Magistral |
Justificació conceptual a partir de la que ha desenvolupat la seva proposta d'intervenció en l'organització i gestió del centre estudiat. |
25% |
Proves de desenvolupament |
Elaboració del nucli central de la proposta a partir de la observació i anàlisi del centre cultural ( o altre model pactat amb la professora) escollit d'acord amb el desenvolupament conceptual. |
20% |
Proves pràctiques |
Resolució d'una situació de crisi i conflicte en el marc de la tipologia del centre escollit: a proposta de la professora i una vegada finalitzati presentat el treball global. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
OFFE, C., Contradicciones en el Estado dels Bienestar, 1994, Alianza, Madrid
MARIN y TRESERRAS, Cultura de masses i posmodernitat, 1994, Ed.34, València
BERMUDEZ, Olga, Cultura y ambiente, 2003, Un.Colombia, Bogotá
LLIMONA, D., Ecociudadanía: participar para construir una sociedad sustentable, 2002, Diputación de Sevilla
CARIDE i NEIRA, Educación ambiental y desarrollo humano, 2001, Ariel,Barcelona
SARRAMONA, VAZQUEZ, COLOM, Educación no formal, 1998, Ariel, Barcelona
GERVILLA, coord., Globalización, inmigración y educación, 2002, XXI SITE, Granada
Varios autores, Història y diversidad de las culturas, 1984, UNESCO, París
Ajuntament de Barna, La ciudad educadora, 1990, Aj. BCN
LEFF, E. coord., La complejidad ambiental, 2000, Siglo XXI, México
LYOTARD, J.F., La condición postmoderna, 1994, Cátedra, Madrid
MAYOR ZARAGOZA, La educación para todos: entre lo posible y lo imposible, 1990, UNESCO, París
CASTELLS, M., La sociedad de la información, 1997, Alianza, Madrid
PASTOR, I., Los museos y la educación en la comunidad, 1992, CEAC, Barna
MORIN, E., Los siete saberes necesarios para la educación, 1999, UNESCO, París
NUÑEZ l ROMERO, Pensar la educación: Concepto y opciones fundamentales,, 2003, Pirámide, Madrid
GRAY,J., Postrimerías e inicios para un cambio de época, 1998, Sequitur, Toledo
LLIMONA, D., Propuestas de cambio para una sociedad comprometida, 2001, PPU, Barcelona
COLOM i BROWN, Turismo y educación, 1993, Rev. Esp. Ped. Madrid
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PSICOLOGIA SOCIAL I DE LES ORGANITZACIONS/11151104 | RETÒRICA DE LA IMATGE I EDUCACIÓ/11151201 | ELABORACIÓ DE MATERIALS DIDÀCTICS/11151208 | PROGRAMES I PROCESSOS EDUCATIUS PER A LA TERCERA EDAT/11151210 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ANTROPOLOGIA DE L'EDUCACIÓ/11151001 | ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS I/11151006 | ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS II/11151007 | DESADAPTACIÓ SOCIAL I INTEGRACIÓ DE PERSONES I MINORIES/11151215 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
EDUCACIÓ PERMANENT/11151101 | NOVES TECNOLOGIES APLICADES A L'EDUCACIÓ/11151102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|