DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) L'EMPRESA COM A ESCENARI DE FORMACIÓ Codi 11152221
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMENEZ GALLARDO, ANTONIO GABRIEL
Adreça electrònica antoniogabriel.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMENEZ GALLARDO, ANTONIO GABRIEL
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant La situació actual del mon laboral i la posició dels ciutadans respecte a la preparació cualitativa pel desenvolupament laboral fa que aquesta assignatura vulgui dotar a l'alumnat de la formació necessària, eines i habilitats adequades per a desenvolupar-se en aquest àmbit professional.

Competències
Codi  
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A6 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
A26 Dirigir i gestionar centres de producció i difusió de mitjans didàctics.
A27 Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
B15 Habilitats interpersonals
B16 Adaptació a situacions noves
B17 Lideratge
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Acotar històricament el significat del treball, describint les característiques principals que defineixen l'actual dinàmica de l'organització del treball A2
Conceptualitzar la cultura organitzacional i altres conceptes associats. A2
A6
B14
B15
B16
C3
Conèixer els principals elements de la comunicació interna d'una organització. A6
A26
B1
B2
B7
B15
C3
Identificar els elements o components en el clima organitzacional de una institució. A26
A27
B1
B2
B5
B7
B10
B11
B15
C3
Conèixer la funció directiva en el món de l'empresa. A26
A27
B12
B15
B17
C3
Conceptualitzar la formació en termes de mercat. A27
B3
B9
C3

Continguts
Tema Subtema
I. Context laboral i de la formació 1. Treball: Sginificat i definicions.
2. Models teòrics de l'organització del treball.
II.La cultura organitzacional 3. Definició i conceptes claus de la cultura organitzacional.
4. Nivells, dimensions i components de la cultura organitzacional.
III. La comunicació interna 5. Comunicació i comunicació professional.
6. El valor de la comunicació interna.
7. El plan de comunicació interna.
IV. El clima de les organitzacions 8. Definicions i trascendència del clima organitzacional.
9. Components objectius i subjectius del clima organitzacional.
V. Gestió de recursos humans 10. Models de direcció.
11. Aprenentatge organitzacional i intel·ligència emocional.
VI. Formació i Mercadotècnia 12. Concepte de màrqueting.
13. El mercat de la formació en les organitzacions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 0 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 50 60
Presentacions / exposicions
6 0 6
Treballs
3 15 18
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació dels alumnes sobre coneixements previs de la matèria, interessos i motivació.
Sessió Magistral Exposició de continguts de l'assignatura seguint els procesos d'aplicació didàctica.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de l'alumnat d'un tema de l'assignatura o treball prèvia presentació escrita
Treballs Treball monogràfic sobre algun dels tòpics de la matèria tractada en la assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Descripció
Atenció i resolució de dubtes a l'alumnat, fent seguiment i orientació acadèmica i professional.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumnatr ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements. 50%
Presentacions / exposicions Són proves en les quals l'alumnat ha de presentar públicament com a resolt les activitats o problemes plantejats, o alguns temes o tòpics de la matèria tractada. 20%
Treballs Presentació per escrit d'un treball monogràfic sobre algun aspecte o tòpic dels continguts de l'assignatura. 20%
Altres

Proves objectives de preguntes curtes d'autoavaluació.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
1. BUCKLEY, R. y CAPLE, J. (1991): La formación. Teoría y práctica. Díaz de Santos. Madrid. 2. CHANG, R.Y. (1998): Cómo crear programas de formación de alto impacto. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid. 3. DISEÑO... (2000): Diseño de programas formativos. EPISE - Training Club - Gestión 2000. Barcelona. 4. FERRÁNDEZ, A. (1997b): “El papel del pedagogo y del formador en la empresa: la formación inicial y permanente”, en GAIRÍN, J. y FERRÁNDEZ, A., Planificación y gestión de instituciones de formación. Barcelona: Praxis. Pp. 343-354. 5. FERRÁNDEZ, A. Y GONZÁLEZ SOTO, A.P. (1992): “La programación del aprendizaje”, en FERRÁNDEZ, A. Y PUENTE, J.M. (dir.), Educación de Personas Adultas: Psicopedagogía y Microdidáctica, vol. 2. Diagrama. Zaragoza. Pp. 261-332. 6. GAN, F. y OTROS (1995): Manual de técnicas e instrumentos de formación en la empresa. Ediciones Apóstrofe. Barcelona. 7. GUINJOAN, M. Y RIERA, J.M. (2000): Instrumentos para la gestión de la formación continua con criterios de la calidad ISO 9000. Díaz de Santos. Barcelona. 8. GUPTA, K. (2000): Guía práctica para evaluar necesidades. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid. 9. KIRKPATRICK, D.L. (1999): Evaluación de Acciones Formativas: Los cuatro niveles. Training Club/Gestión 2000/Epise. Barcelona. 10. LE BOTERF, G. (2001): Ingeniería de las Competencias. Training Club, Gestión 2000, EPISE. Barcelona. 11. NECESIDADES... (2001): Necesidades de formación en la empresa. Training Club, Gestión 2000, EPISE. Barcelona. 12. ORGANIZACIÓN... (2000): Organización y seguimiento de la formación. EPISE/Training Club/Gestión 2000. Barcelona. 13. PLANIFICACIÓN... (2000): Planificación de la formación. EPISE/Training Club/Gestión 2000. Barcelona. 14. RODRÍGUEZ, J.L. Y MEDRANO, G. (1993): La formación en las organizaciones. 15. SOLÉ, F. y MIRABET, M. (1997): Guía para la formación en la empresa. Civitas. Madrid. 16. SPARHAWK, S. (1998): Cómo identificar las necesidades de formación. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid. 17. WADE, P.A. (1998ª): Cómo elaborar herramientas de aprendizaje de alto impacto. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid. 18. WADE, P.A. (1998b): Cómo medir el impacto de la formación. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid. 19. WILSON, J.B. (1998ª): Cómo aplicar técnicas de formación que garanticen el éxito. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid. 20. WILSON, J.B. (1998b): Cómo diseñar un programa de formación que impacte los resultados. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. M
Complementària

1. BUCKLEY, R. y CAPLE, J. (1991): La formación. Teoría y práctica. Díaz de Santos. Madrid.

2. CHANG, R.Y. (1998): Cómo crear programas de formación de alto impacto. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

3. DISEÑO... (2000): Diseño de programas formativos. EPISE - Training Club - Gestión 2000. Barcelona.

4. FERRÁNDEZ, A. (1997b): “El papel del pedagogo y del formador en la empresa: la formación inicial y permanente”, en GAIRÍN, J. y FERRÁNDEZ, A., Planificación y gestión de instituciones de formación. Barcelona: Praxis. Pp. 343-354.

5. FERRÁNDEZ, A. Y GONZÁLEZ SOTO, A.P. (1992): “La programación del aprendizaje”, en FERRÁNDEZ, A. Y PUENTE, J.M. (dir.), Educación de Personas Adultas: Psicopedagogía y Microdidáctica, vol. 2. Diagrama. Zaragoza. Pp. 261-332.

6. GAN, F. y OTROS (1995): Manual de técnicas e instrumentos de formación en la empresa. Ediciones Apóstrofe. Barcelona.

7. GUINJOAN, M. Y RIERA, J.M. (2000): Instrumentos para la gestión de la formación continua con criterios de la calidad ISO 9000. Díaz de Santos. Barcelona.

8. GUPTA, K. (2000): Guía práctica para evaluar necesidades. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

9. KIRKPATRICK, D.L. (1999): Evaluación de Acciones Formativas: Los cuatro niveles. Training Club/Gestión 2000/Epise. Barcelona.

10. LE BOTERF, G. (2001): Ingeniería de las Competencias. Training Club, Gestión 2000, EPISE. Barcelona.

11. NECESIDADES... (2001): Necesidades de formación en la empresa. Training Club, Gestión 2000, EPISE. Barcelona.

12. ORGANIZACIÓN... (2000): Organización y seguimiento de la formación. EPISE/Training Club/Gestión 2000. Barcelona.

13. PLANIFICACIÓN... (2000): Planificación de la formación. EPISE/Training Club/Gestión 2000. Barcelona.

14. RODRÍGUEZ, J.L. Y MEDRANO, G. (1993): La formación en las organizaciones.

15. SOLÉ, F. y MIRABET, M. (1997): Guía para la formación en la empresa. Civitas. Madrid.

16. SPARHAWK, S. (1998): Cómo identificar las necesidades de formación. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

17. WADE, P.A. (1998ª): Cómo elaborar herramientas de aprendizaje de alto impacto. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

18. WADE, P.A. (1998b): Cómo medir el impacto de la formación. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

19. WILSON, J.B. (1998ª): Cómo aplicar técnicas de formación que garanticen el éxito. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

20. WILSON, J.B. (1998b): Cómo diseñar un programa de formación que impacte los resultados. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. M

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent