Codi |
|
A4 |
Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius. |
A15 |
Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars. |
A17 |
Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta. |
A18 |
Dissenyar i desenvolupar processos d’avaluació de programes, centres i institucions i sistemes educatius. |
A19 |
Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives. |
A27 |
Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Organització i planificació |
B11 |
Gestió de la informació |
B12 |
Capacitat de presa de decisions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer els conceptes bàsics en relació a la gestió de la qualitat, els seus diferents models i enfocaments i les eines i estratègies metodològiques per a la seva aplicació. |
A4 A19
|
B9 B11
|
C3
|
2. Desenvolupar eines i estratègies que promoguin l’autoavaluació del centre educatiu, la detecció de necessitats i el disseny i aplicació del pla de millora. |
A15 A17 A18 A19
|
B2 B10 B11 B12
|
C2
|
3. Propiciar el disseny, desenvolupament i avaluació de projectes per a la gestió de la qualitat en els centres educatius. |
A15 A18 A19 A27
|
B1 B2 B4 B9 B10 B11 B12
|
C2
|
Tema |
Subtema |
1. Qualitat de l’educació. Conceptes bàsics. |
1.1. Introducció i conceptes generals.
1.2. La Qualitat en el Sistema Educatiu.
1.3. L’avaluació i l’autoavaluació.
|
2. La planificació de la millora contínua |
2.1. Els models de Qualitat.
2.2. Models de planificació de la millora contínua.
2.3. Els Plans Anuals de Millora. Disseny, implementació i avaluació.
2.4. La memòria del model EFQM.
|
3. La millora contínua i les eines per a implantar la gestió de la qualitat. |
3.1. Eines per a l’anàlisi i el disseny.
3.2. Eines d’implementació i desenvolupament.
3.3. Eines per a l’avaluació.
3.4. Els cercles de qualitat i els equips de millora.
|
4. Lideratge i gestió de la millora contínua. |
4.1. Concepte, tipus i característiques de lideratge.
4.2. El lideratge com a factor de la gestió de la Qualitat.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
8 |
20 |
Debats |
|
2 |
4 |
6 |
Treballs |
|
4 |
12 |
16 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
8 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
10.5 |
18.5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
2 |
6 |
8 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
6 |
0 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
9 |
0 |
9 |
|
Proves mixtes |
|
16 |
0 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
-Dinàmica grupal per tal de diagnosticar els coneixements previs de l’alumnat sobre la matèria, les seves expectatives i interessos.
-Presentació de la matèria: competències amb què es relaciona, objectius a assolir, continguts que es treballaran, metodologia que s’emprarà, activitats d’avaluació i criteris i instruments d’avaluació.
|
Sessió Magistral |
-Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Debats |
-Plantejament de temàtiques a l’alumnat en què es dialogarà a través de les diferents posicions i punts de vista. |
Treballs |
-Elaboració d’un treball en relació a la gestió de la qualitat d’un centre educatiu. |
Presentacions / exposicions |
-Exposició oral per part dels alumnes dels exercicis i problemes plantejats així com dels treballs proposats. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
-Resolució de problemes, exercicis pràctics i dinàmiques (mètode del cas, pluja d’idees,…) en relació a les temàtiques de l’assignatura. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
-Reflexió primer en petit grup i després en gran grup d’un cas o situació real en relació a la millora contínua. |
Pràctiques de camp/sortides |
-Observació en la pròpia institució /servei educatiu dels aspectes relacionats amb la gestió de la qualitat educativa. |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Debats |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Descripció |
L’atenció a l’alumnat individual o grupal es porta a terme amb la finalitat de resoldre dubtes i facilitar el seguiment i orientació acadèmica. A més de les hores d’atenció personalitzada es posarà a disposició dels alumnes un espai d’intercanvi electrònic que complementarà les entrevistes personalitzades. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
-Treball desenvolupat en relació a la gestió de la qualitat en un centre educatiu, que es presentarà en diferents fases. |
40% |
Presentacions / exposicions |
-Exposició davant el grup del treball presentat en relació a la gestió de la qualitat en un centre educatiu. |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
-Proposta d'un mínim de dues activitats a presentar sobre resolució de problemes, reflexió i anàlisi d'aspectes relacionats amb la gestió de la qualitat. |
10% |
Pràctiques de camp/sortides |
-Reflexió envers allò observat en la sortida d’observació directa en la institució o servei educatiu en relació a la gestió de la qualitat educativa. |
5% |
Proves mixtes |
-Qüestionari de preguntes obertes sobre diferents temes i aspectes tractats en l'assignatura en què l’alumnat esposa, organitza, sintetitza i analitza les temàtiques tractades. |
30% |
Altres |
-Participació en les diferents activitats plantejades a classe |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per tal d'aprovar l'assignatura cal haver presentat el treball (40%), presentat els exercicis d'avaluació de l'aula (10%), aprovat la prova mixta (30%) i obtenir un mínim de 5 com a nota global (50 sobre 100). Es considera aprovada la prova mixta si s'obté un mínim de 15 sobre 30. La resta d'activitats avaluatives es ponderaran en la nota final. En el cas de la segona convocatòria es portarà a terme (la prova pràctica) o presentaran (els exercicis o treball) les activitats d'avaluació no aprovades o presentades. La qualificació final és la suma ponderada de cadascuna de les qualificacions de les activitats d'avaluació. |
Bàsica |
|
- Cantón, I. (Coord.) (2001). La implantación de la calidad en los centros educativos. Una perspectiva aplicada y reflexiva. Madrid: CCS.
- DGFP (2004). La gestió per processos en els centres educatius basada en la Norma ISO 9001:2000. Barcelona: Dep. Educació i CIDEM.
- DGFP (2006). Excel.lència en l’educació. El model europeu aplicat a a gestió dels centres educatius . Barcelona: Dep. Educació i CIDEM.
- Gairín, J. i Casas, M. (Coord.) (2003). La calidad en educación. Barcelona: Praxis.
- Marchesi, A. I Martín, E. (1998). Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio. Madrid: Alianza Editorial.
- Pérez Pérez, J.C. (Coord.) (2005). Gestión de calidad en la organización y dirección de centros escolares. Madrid: MEC.
- Ras, J. (2002). La gestió de la qualitat en els serveis educatius locals. Barcelona: Temes d’educació. Diputació de Barcelona.
|
Complementària |
|
- Agudo, C.; Villa, A.; Álvarez, M. i Rodríguez, J. A. (2003). Despliegue y organización de equipos de mejora. Bilbao: Ediciones mensajero.
- Bonals, J. (1996). El trabajo en equipo del profesorado. Barcelona: Graó
3. Cantón, I.; Gazïel, H. i Warnet, M. (2000). La calidad en los centros docentes del siglo XXI: Propuestas y experiencias prácticas. Madrid: La Muralla.
4. Geoffrey, D. (Dir.) (1997). Desarrollo de sistemas de calidad en la educación. Madrid: La Muralla.
- López Mojarro, M. (2001). A la calidad por la evaluación. Barcelona: Praxis.
6. Marquès, P. (2006). El sistema educativo actual: Problemas y propuestas. Portal del Grup d’investigació DIM-UAB. Recuperat el 15 de gener de 2008 http://dewey.uab.es/pmarques/leycalidad.htm
7. Marquès, P. (2008). Calidad e innovación educativa en los centros. Portal del Grup d’investigació DIM-UAB. Recuperat el 15 de gener de 2008 http://dewey.uab.es/pmarques/calida2.htm
8. MEC (1995). Calidad de la educación y eficacia de la escuela. Madrid: CIDE-MEC.
9. MEC (2004). Una educación de calidad para todos y entre todos. Propuestas para el debate. Madrid: MEC.
- Michalsky, W. (2004). 40 Herramientas para equipos de mejora. Madrid: Tecnologías de gerencia y producción.
- Rey, R. (1999). El Contrato de calidad : Deming aplicado a la educación. Madrid : Santillana Directivos.
- Senlle, A. (2004). Calidad en los servicios educativos. Madrid : Díaz de Santos.
Pàgines web sobre la gestió de la millora contínua:
- http://www.cidem.com/cidem/cat/publicacions/guiesInnovDesenv/QiP/index.jsp
- http://phobos.xtec.cat/qualitat/portal/
- http://www.euskalit.net/nueva/index.php
- http://www.efqm.org/
- http://www.aenor.es/desarrollo/inicio/home/home.asp
|
|
Altres comentaris |
El treball en relació a la gestió de la qualitat en un centre educatiu que es desenvoluparà al llarg del curs pretén la màxima contextualització a l’entorn possible. No necessàriament es refereix a la gestió de la qualitat en centres educatius formals o no formals sinó en altres serveis, empreses i institucions en què es desenvolupa la tasca del professional de la Pedagogia. Es recomana partir dels interessos, motivacions i experiències prèvies en l’elecció de l’àmbit d’intervenció. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|