Codi |
|
A6 |
Els processos i les etapes principals de desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital, tant en els seus aspectes de normalitat com d’anormalitat. |
A8 |
Els principis i els procediments d’avaluació i intervenció psicològica. |
A14 |
Definir els objectius i les metes del servei que es prestarà. (Detectar necessitats) |
A15 |
Identificar les característiques dels individus, grups o organitzacions i els contextos rellevants per al servei que se sol·licita. (Avaluació) |
A16 |
Identificar i preparar intervencions que siguin adequades per assolir les metes establertes. (Intervenció, mediació i tractament) |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B19 |
Acceptació, integració i elaboració de les crítiques sobre la seva actuació professional. |
B20 |
Respecte per les normes socials, organitzacionals i ètiques dins les activitats relacionades amb la professió. |
B28 |
Gestionar la seva formació professional i personal al llarg de la vida. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
Aproximar-se al marc teòric i metodològic de la pràctica psicomotriu educativa i d’ajuda. |
A6 A16
|
|
|
Conèixer els principis i estratègies bàsiques d’intervenció en la pràctica psicomotriu educativa i d’ajuda. |
A8 A16
|
|
|
Conèixer les eines d’avaluació i observació en psicomotricitat |
A15
|
|
|
Reflexionar, a partir de situacions pràctiques, sobre les actituds del psicomotricista en la relació educativa i d’ajuda. |
|
B6 B20
|
|
Preparar adecuadament una sessió de psicomotricitat educativa |
A14 A16
|
|
|
Reconèixer les activitats psicomotrius que es treballen en una sessió de psicomotricitat, així com les estratègies, els espais i els temps. |
A16
|
|
|
Vivenciar, a nivell personal i en grup, situacions relacionades amb els conceptes centrals de la pràctica psicomotriu. |
|
B19 B28
|
|
Prendre consciència de les actituds pròpies i els límits personals en relació a l’escolta, l’empatia tònica, l’expressivitat psicomotriu, la seguretat, la llei i aspectes vinculats a l’inconscient. A partir de l’escolta d’un mateix, potenciar l’escolta de l’altre. |
|
B19 B28
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Tema 1
Revisió del concepte, història, continguts i tendències de la psicomotricitat
|
• Concepte de globalitat i de psicomotricitat.
• Història, actualitat i perspectives de futur de la psicomotricitat.
• Continguts psicomotrius: to, respiració, relaxació, conductes motrius de base, esquema corporal, lateralitat, orientació espacial i temporal.
• Les tendències normativa i dinàmica com abordatges de la intervenció psicomotriu. |
Tema 2
Objectius i principis d’intervenció de la pràctica psicomotriu educativa i d’ajuda.
|
• Diferència entre educació i ajuda psicomotriu.
• Objectius de la pràctica psicomotriu: què entenem per comunicar i per crear i l’accés al pensament operatori. |
Tema 3
Estratègies d’intervenció en la pràctica psicomotriu
|
• Els espais i les fases de la sessió.
• Estratègies i rol del psicomotricista.
|
Tema 4
L’avaluació i l’observació en psicomotricitat
|
• Exploració i diagnòstic psicomotriu.
• Tests psicomotrius i perfil psicomotriu.
• L’observació del nen com instrument de comprensió i avaluació.
• Condicions, temps i paràmetres de l’observació. |
Tema 5
Intervenció psicomotriu en processos d’ajuda.
|
• En les necessitats educatives derivades de les dificultats de moviment.
• En les necessitats educatives en l’àmbit cognitiu.
• En les necessitats sòcioafectives.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
30 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
6 |
10 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
13.5 |
28.5 |
Treballs |
|
0 |
18 |
18 |
Fòrums de discussió |
|
0 |
1 |
1 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
6 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Coneixements previs dels alumnes en relació a cadascun dels blocs. |
Sessió Magistral |
Exposició per part de la professora del temari de l'assignatura. Cal que l'alumne amplii els continguts tractats a classe amb lectures complementaries i dediqui un temps a l'estudi. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es plantegen situacions problema, preguntes, etc, que els alumnes han de resoldre a classe en grup. |
Presentacions / exposicions |
Una vegada resolts els problemes, els alumnes exposaran la seva sol.lució, per grups. |
Pràctiques a laboratoris |
Són pràctiques sobre els diferents continguts psicomotrius que els alumnes fan a la sala de psicomotricitat, per tal de vivenciar els continguts principals de la psicomotricitat i treballar aspectes vinculats a les actituds i al coneixement d'un mateix i de l'altre. |
Treballs |
Incorpora el treball que l'alumne ha recopilat per tal de mostrar el seu aprenentatge, creixement i canvi en el temps. En el portafoli s'hi inclouran diferents activitats: resums d'articles, esquemes, mapes conceptuals, pensar activitats o exercicis, comentaris crítics, etc. A més, podran aportar-hi d'altres documents de forma voluntaria |
Fòrums de discussió |
Correspon a l'espai forum del Moodle, que els alumnes utilitzaran al llarg del curs. |
Resolució de problemes, exercicis |
Treball personal que l'alumnes haurà de fer en relació a les temàtiques treballades a classe i incloure en el seu portafoli. |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada fa referència a l'atenció per part de la professora en el despatx per tal de resoldre els dubtes que els alumnes puguin tenir pel seguiment de l'assignatura. Igualment, al seguiment de l'assignatura a través del moodle. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
S'avaluarà l'assoliment dels continguts de l'assignatura a través de l'elaboració d'un portafoli grupal amb aportacions individuals. |
70%
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitats de discussió, exposició, etc, en grup, a classe |
Forma part del 70 % (portafoli) |
Presentacions / exposicions |
Exposició resolució problemes, discussió, etc, a classe |
Forma part del 70 % (portafoli) |
Pràctiques a laboratoris |
L'alumne elaborarà una memòria de les sessions de psicomotricitat a la sala de psicomotricitat, i una conclusió final. |
30% |
Treballs |
Activitats individuals o en grup d'aprofundiment de l'assignatura. |
Forma part del 70 % (portafoli) |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És necessaria l'assistència al 80 % de les classes (teòriques i pràctiques) per poder seguir aquest sistema d'avaluació. |
Bàsica |
Arnaiz, P.; Rabadán, M. y Vives, I. , La psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa. , Graó, 2008
Llorca, M. y Sánchez, J. , Psicomotricidad y necesidades educativas especiales, Aljibe, 2003
Sánchez, J. y Llorca, M., Recursos y estrategias en psicomotricidad, Aljibe, 2008
Aucouturier, B., Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz, Graó, 2004
Mila, J., De profesión psicomotricista, Miño Dávila, 2008
, REVISTA IBEROAMERICANA DE PSICOMOTRICIDAD, ,
, ENTRELÍNEAS. Revista especializada en psicomotricidad, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU/11161102 |
|
|
Altres comentaris |
Aquesta assignatura és molt pràctica i per això es recomana cursar-la si es pot assistir regularment a classe i seguir l'avaluació continuada. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|