DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) INTERVENCIÓ PSICOEDUCTIVA EN EL CONTEXT FAMILIAR Codi 11172102
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
VENDRELL ARAGONESES, ANA MARIA
Adreça electrònica anamaria.vendrell@urv.cat
Professors/es
VENDRELL ARAGONESES, ANA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de les variables i processos educatius que intervenen en el context familiar. Aproximació a les orientacions i programes d’intervenció en aquest àmbit des d’una perspectiva evolutiva-educacional

Competències
Codi  
A3 Conèixer els processos, estratègies i mecanismes de desenvolupament i aprenentatge de les persones al llarg de la seva vida.
A4 Conèixer la diversitat dels processos cognitius, emocionals i afectius en els que es sustenta l’aprenentatge.
A16 Integrar, incorporar i ajustar els resultats de la investigació en la pràctica educativa.
A19 Orientar la les famílies sobre el desenvolupament i els progressos educatius dels seus fills.
A25 Orientar a les persones que el requireixen en la prevenció i resolució de conflictes personals, familiars i socials.
A29 Conèixer la forma d'actuar en situacions de conflicte mitjançant l'activació d'estratègies de mediació i diàleg.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprofundir en el context familiar com a primer i primordial àmbit d'educació a la infància A3
B4
Analitzar les variables i els procesos implicats en l'educació familiar A3
A4
B9
Assolir una comprensió psicològica sobre la diversitat de configuracions de les famílies actuals A3
A4
B3
Generar orientacions i criteris d'optimització educativa en l'àmbit familiar A16
A19
A25
B2
B3
B6
Conèixer programes específics d'intervenció en aquest àmbit A25
A29
B4
Desenvolupar competències per al treball autònom i en equip B1
B4
B5
B9
B10
C5

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1. La família com a context de desenvolupament i educació a las infància i adolescència.
Concepte, naturalesa i funcions de l'educació familiar.

El procès de convertir-se en pare i mare com a transició personal i familiar.

Ideologies familiars sobre el desenvolupament i l'educació.

Les relacions entre germans.

Relacions familiars durant l'adolescència.




BLOC 2. Contextos familiars no convencionals i de risc.
Divorci, monoparentalitat i nous aparellaments.

El maltractament infantil en el context familiar.


BLOC 3. Orientacions i programes d'intervenció psicoeducativa en l'àmbit familiar.
El joc a la familia com a promotor de desenvolupament afectiu i social.

Programes d'atenció a la primera infància.

Context familiar i context escolar. Estratègies per a la col·laboració.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
 
Sessió Magistral
32 32 64
Metodologies integrades
26 46 72
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació l’assignatura i de cadascun dels blocs.
Activitats
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Metodologies integrades Elaboració per part dels alumnes d'activitats de reflexió, aprofundiment i ampliació dels continguts de classe.

Carpeta de treball: treball continuat en grup i individual sobre l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Metodologies integrades
Atenció personalitzada
Descripció
Supervisió, orientacio i seguiment de la carpeta de treball de l'alumne. Inclou treballs d'ampliació i aprofundiment. També treballs en grup realitzats a l'aula.

Avaluació
  Descripció Pes
Metodologies integrades Avaluació a traves de la carpeta de treball 50%
Proves de desenvolupament Examen sobre els continguts centrals de l'assignatura
50%
Altres

Avaluació inicial del procès i final sobre l'acompliment d'objectius, aspeces metodològics i avaluatius

Inclòs en les metodologies integrades
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria: desenvolupar continguts del temari a traves de cinc preguntes


Fonts d'informació

Bàsica Lopez, F.; Etxebarria, I.; Fuentes, M.J. y Ortiz, M.J., Dessarrollo afectivo y social, Madrid, 199, Piramide
Rodrigo, M.J. y Palacios, J., Familia y desarrollo humano, Madrid, Alianza
Arranz Freijo, E., Familia y desarrollo psicológico, Barcelons, 2004, Pearson
Musitu, G. y Cava, M.J., La familia y la educación, Barcelona, 2001, Octaedro

Complementària Mirabent, V. y Ricart, E., Adopció i vínculo familiar, Barcelona, 2005, Paidos
Elfa, A. y Garcia, A., Els nens venen de Siberia, Barcelona, 2003, Edicions, 62
Vila, I., Familia, escuela y comunidad, Barcelona, 1998, Horsori
Amoos, P., Familias cangur: una experiencia de protecció a la infancia, Barcelona, 2003, Fundació La Caixa
Anguera, B. y Riba, C., Fi de mileni: crisi de la funció paterna, Barcelona, 1999, Beta

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assistència a la conferencia inaugural del curs Assistència a la setmana psicològica
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent