DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT PSICOMOTOR Codi 11181019
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 4 2 Troncal Segon Anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GAMUNDI VILÀ, ALÍCIA
Adreça electrònica alicia.gamundi@urv.cat
Professors/es
GAMUNDI VILÀ, ALÍCIA
Web http://asunmartinezvera@gmail.com
Descripció general i informació rellevant Es proporcionen recursos teòrics, pràctics i metodològics dins l'àmbit de la psicomotricitat, evidenciant la incidència del desenvolupament psicomotor en la personalitat de l'infant i el sentit de la psicomotricitat a l'escola i la seva aplicació. L'assignatura s'estructura a l'entorn de tres aspectes diferenciats, però alhora interelacionats: teoria, treball corporal i aplicació didàctica.

Competències
Codi  
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural
A7 Conèixer el desenvolupament psicomotor i dissenyar intervencions destinades a promoure’l.
A8 Potenciar l'ús del llenguatge corporal per aconseguir una millor expressió, respectar el treball propi i desenvolupar habilitats socials.
A9 Potenciar en els infants el coneixement i el control del seu cos i les seves possibilitats motrius, així com els beneficis que tenen sobre la salut.
A10 Conèixer les estratègies metodològiques per desenvolupar nocions espacials, geomètriques i numèriques.
A11 Ser capaç de promoure el desenvolupament del pensament lògic-matemàtic-geomètric.
A12 Ser capaç d’utilitzar les cançons i els jocs musicals com a mitjà per promoure la comprensió de la realitat del so i les formes musicals.
A13 Promoure l'ús del dibuix i de la creació de figures com a instruments de l'aprenentatge i com a productes de l'esforç personal.
A14 Ser capaç de dissenyar activitats d'aprenentatge de noves formes d'expressió artística a partir de materials diversos per potenciar la creativitat.
A15 Ser capaç de desenvolupar en els infants hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A16 Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural.
A17 Detectar situacions de falta de benestar dels infants que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora.
A18 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A19 Ser capaç de crear i mantenir vincles de comunicació coordinats amb les famílies per tal d’incidir més eficaçment en el procés educatiu.
A20 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A21 Guiar-se pel principi de globalització a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 0 a 6 anys.
A22 Saber utilitzar el joc com a principal recurs didàctic.
A23 Promoure el joc simbòlic i de representació de rols com a principal mitjà de coneixement de la realitat social.
A24 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure l'aprenentatge a través d'activitats amb sentit per a l'alumne d'aquestes edats.
A25 Ser capaç de dissenyar, aplicar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat infantil.
A26 Ser capaç d’utilitzar l'observació sistemàtica com a principal instrument d'avaluació global, formativa i contínua de les capacitats de l'alumne.
A28 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
A40 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà.
B8 Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B10 Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable
B11 Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i els seus progressos escolars en el marc d'una educació integral
B12 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica
B13 Tenir capacitat d'organització i planificació
B14 Ser capaç de prendre decisions
B15 Tenir un raonament crític
B16 Ser creatiu
B17 Tenir iniciativa i esprit emprenedor
B18 Estar motivat per la qualitat
B19 Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional.
B20 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
B21 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre la importància del moviment de l'infant com a motor del seu procés de desenvolupament i aprenentatge A7
A10
A21
A22
A23
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20
B21
C1
C2
C3
C4
C5
Conèixer les bases teòriques i conceptuals del desenvolupament psicomotor i de l'educació psicomotriu tot relacionant el desenvolupament psicomotor de l'infant i la intervenció educativa que el potencia. A7
A8
A9
A28
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20
B21
C1
C2
C3
C4
C5
Dissenyar, realitzar i avaluar projectes d'intervenció psicomotriu amb infants de 0 a 6 anys en l'àmbit formal i no formal i en contextos diversos. A2
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
A20
A21
A22
A23
A24
A25
A26
A28
A40
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20
B21
C1
C2
C3
C4
C5
Prendre consciència de la importància de l'actitud del mestre com a element facilitador clau del desenvolupament psicomotor de l'infant. A15
A16
A17
A19
A20
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20
B21
C1
C2
C3
C4
C5
Sensibilitzar-se a les diferències individuals i donar resposta individualitzada i ajustada a les necessitats de cada infant. A15
A17
A18
A20
A26
A40
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20
B21
C1
C2
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema I
Evolució de les capacitats psicomotrius en l'educació infantil
1.1 Aspectes generals i definició de conceptes bàsics
1.2 Les conductes neuromotores:
-L’organització tònic-postural
-La lateralitat
1.3 Les conductes neuromotores bàsiques
-Bases biològiques del moviment
-El desenvolupament neuromotor
-Les etapes de la motricitat
-Les relacions de la motricitat amb l’espai, el temps i la lateralitat
-El desenvolupament de la locomoció
-El desenvolupament de la prensió
-Evolució de la motricitat a la comunicació
-L’activitat gràfica
1.4 El coneixement del cos
-L’esquema corporal
-La imatge del cos
1.5. Les conductes perceptiu-motores
-L’organització perceptiva
-L’estructuració espacial
-L’estructuració temporal
1.6. les dificultats en el desenvolupament psicomotor
Tema III
L’avaluació del desenvolupament psicomotor
3.1. L’observació de l’expressivitat motriu:
-moments de l'observació
-paràmetres de l'expressivitat psicomotriu
3.2. La comunicació de l’observació



Tema IV

L'educació psicomotriu a l'etapa d'educació infantil


4.1. Evolució històrica del concepte de psicomotricitat i de la pràctica psicomotora
4.2. Finalitats de l’educació psicomotriu
4.3. L’educació psicomotriu en el currículum
4.4. L’educació psicomotriu i el tractament de la diversitat educativa
Tema V


La pràctica de la psicomotricitat: Les situacions educatives

5.1 L'activitat espontània dels infants

5.2 Les situacions de vida quotidiana

5.3 La sessió de psicomotricitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 30 45
Presentacions / exposicions
10 0 10
Pràctiques a laboratoris
22 33 55
Treballs
0 8 8
Debats
8 0 8
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
0.5 0 0.5
Proves objectives de tipus test
0.5 0 0.5
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. Valoració dels coneixements previs mitjançant activitats concretes
Sessió Magistral Classes expositives per part de la professora i que l'alumne haurà de complementar amb lectures o activitats diverses
Presentacions / exposicions Exposició del treball en petit grup a nivell teòric i pràctic
Pràctiques a laboratoris Participació activa a les sessions pràctiques. També es proposaran qüestions i situacions que s'hauran de treballar a classe individualment, en parelles, en petits grups o amb tot el grup.
Donat el caràcter pràctic de l'assignatura les sessions de pràctica corporal i de pràctica amb els infants de parvulari són presencials amb una assistència mínima del 80%.
Treballs Elaboració d'una Unitat de Programació adreçada a un nivell de parvulari.
Observació i seguiment d'un infant durant les sessions de psicomotricitat que es realitzen en el marc de l'assignatura.
Debats Anàlisi i reflexió a partir de situacions vivenciades, d'aspectes metodològics i de la intervenció en les sessiopns realitzades amb els infants de parvulari.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
L'alumnat ha de venir a revisar la sessió que portarà a la pràctica amb els infants. També pot passar pel despatx 3-16 VG a consultar dubtes, dins l'horari d'atenció a l'alumnat.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions - Presentacions de comunicacions sobre diverssos temes i materials elaborats per l'estudiant a la resta del grup 20





Pràctiques a laboratoris Assistència i participàció activa a:
-les sessions de treball corporal amb redacció d'un informe de cada una de les sessions que es realitzen al llarg del curs,
- les sessions de psicomotricitat i
-les d'anàlisi de vídeos,

10







Treballs - Disseny d'una unitat de programació de psicomotricitat.

- Elaboració d'un informe sobre l'observació d'un infant a sala de psicomotricitat
15



15
Debats Participació activa i interessada en els debats que es realitzen 10
Proves objectives de preguntes curtes Respostes a preguntes de caràcter teòric-pràctic 30
Proves objectives de tipus test
Proves pràctiques
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és contínua al llarg del curs. Per superar l'assignatura seran condicions imprescindibles:

- Assistir de manera regular a les sessions de classe i a les activitats curriculars que es programin.

- Mantenir una participació activa i interessada realitzant aportacions personals que permetin a la resta del grup progressar en el seu aprenetatge.

- Presentar els treballs dins els terminis prefixats i obtenir-ne una qualificació positiva.

- Realitzar les proves escrites en les dates fixades i obtenir-ne una qualificació positiva


Fonts d'informació

Bàsica Equip docent "El Barrufet", Descobrir amb el cos per ser, 2000, Llar d'infants El Barrufet
FERRENY, M.T. y ROMÁN, G., El descubrimiento de sí mismo. Actividades y juegos de motricidad en la escuela infantil, 2004, Graó
BERNALDO DE QUIRÓS, M., Manual de Psicomotricidad, 2006, Pirámide
ARNAIZ, P.; RABADÁN, M.; VIVES, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
GARAIGORDOBIL, M., Juego y desarrollo infantil, 1990, Seco Olea
LLORCA, M. y VEGA, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
JUSTO MARTÍNEZ, E., Desarrollo psicomotor en educación infantil, 2000, Universidad de Almería
RIGAL, R., EDucación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria, 2006, Inde
VISCARRO, I:; CAMPS, C:, Moure's per conèixer, 1998, URV

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ/11181012

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
EL MEDI NATURAL I LA SEVA DIDÀCTICA/11181021
BASES PEDAGÒGIQUES DE L'EDUCACIÓ ESPECIAL/11181010
EL MEDI SOCIAL I LA SEVA DIDÀCTICA/11181020
DESENVOLUPAMENT DEL PENSAMENT MATEMÀTIC I LA SEVA DIDÀCTICA/11181018
PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ/11181012
DESENVOLUPAMENT DE LES HABILITATS LINGÜÍSTIQUES/11181016

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DESENVOLUPAMENT FISIOLÒGIC DEL NEN/11181102
DIDÀCTICA GENERAL II/11181006
BASES PSICOLÒGIQUES DE L'EDUCACIÓ ESPECIAL/11181005
PSICOLOGIA EVOLUTIVA/11181002
DIDÀCTICA GENERAL I/11181001
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent