Codi |
|
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural |
A7 |
Conèixer el desenvolupament psicomotor i dissenyar intervencions destinades a promoure’l. |
A8 |
Potenciar l'ús del llenguatge corporal per aconseguir una millor expressió, respectar el treball propi i desenvolupar habilitats socials. |
A9 |
Potenciar en els infants el coneixement i el control del seu cos i les seves possibilitats motrius, així com els beneficis que tenen sobre la salut. |
A10 |
Conèixer les estratègies metodològiques per desenvolupar nocions espacials, geomètriques i numèriques. |
A11 |
Ser capaç de promoure el desenvolupament del pensament lògic-matemàtic-geomètric. |
A12 |
Ser capaç d’utilitzar les cançons i els jocs musicals com a mitjà per promoure la comprensió de la realitat del so i les formes musicals. |
A13 |
Promoure l'ús del dibuix i de la creació de figures com a instruments de l'aprenentatge i com a productes de l'esforç personal. |
A14 |
Ser capaç de dissenyar activitats d'aprenentatge de noves formes d'expressió artística a partir de materials diversos per potenciar la creativitat. |
A15 |
Ser capaç de desenvolupar en els infants hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència. |
A16 |
Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural. |
A17 |
Detectar situacions de falta de benestar dels infants que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora. |
A18 |
Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe. |
A19 |
Ser capaç de crear i mantenir vincles de comunicació coordinats amb les famílies per tal d’incidir més eficaçment en el procés educatiu. |
A20 |
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa. |
A21 |
Guiar-se pel principi de globalització a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 0 a 6 anys. |
A22 |
Saber utilitzar el joc com a principal recurs didàctic. |
A23 |
Promoure el joc simbòlic i de representació de rols com a principal mitjà de coneixement de la realitat social. |
A24 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure l'aprenentatge a través d'activitats amb sentit per a l'alumne d'aquestes edats. |
A25 |
Ser capaç de dissenyar, aplicar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat infantil. |
A26 |
Ser capaç d’utilitzar l'observació sistemàtica com a principal instrument d'avaluació global, formativa i contínua de les capacitats de l'alumne. |
A28 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
A40 |
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà. |
B8 |
Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient. |
B9 |
Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi |
B10 |
Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable |
B11 |
Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i els seus progressos escolars en el marc d'una educació integral |
B12 |
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica |
B13 |
Tenir capacitat d'organització i planificació |
B14 |
Ser capaç de prendre decisions |
B15 |
Tenir un raonament crític |
B16 |
Ser creatiu |
B17 |
Tenir iniciativa i esprit emprenedor |
B18 |
Estar motivat per la qualitat |
B19 |
Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional. |
B20 |
Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions. |
B21 |
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat. |
C1 |
Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Comprendre la importància del moviment de l'infant com a motor del seu procés de desenvolupament i aprenentatge
|
A7 A10 A21 A22 A23
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B20 B21
|
C1 C2 C3 C4 C5
|
Conèixer les bases teòriques i conceptuals del desenvolupament psicomotor i de l'educació psicomotriu tot relacionant el desenvolupament psicomotor de l'infant i la intervenció educativa que el potencia. |
A7 A8 A9 A28
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B20 B21
|
C1 C2 C3 C4 C5
|
Dissenyar, realitzar i avaluar projectes d'intervenció psicomotriu amb infants de 0 a 6 anys en l'àmbit formal i no formal i en contextos diversos. |
A2 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A20 A21 A22 A23 A24 A25 A26 A28 A40
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B20 B21
|
C1 C2 C3 C4 C5
|
Prendre consciència de la importància de l'actitud del mestre com a element facilitador clau del desenvolupament psicomotor de l'infant. |
A15 A16 A17 A19 A20
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B20 B21
|
C1 C2 C3 C4 C5
|
Sensibilitzar-se a les diferències individuals i donar resposta individualitzada i ajustada a les necessitats de cada infant. |
A15 A17 A18 A20 A26 A40
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B20 B21
|
C1 C2 C3 C4 C5
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
- Presentacions de comunicacions sobre diverssos temes i materials elaborats per l'estudiant a la resta del grup |
20
|
Pràctiques a laboratoris |
Assistència i participàció activa a:
-les sessions de treball corporal amb redacció d'un informe de cada una de les sessions que es realitzen al llarg del curs,
- les sessions de psicomotricitat i
-les d'anàlisi de vídeos,
|
10
|
Treballs |
- Disseny d'una unitat de programació de psicomotricitat.
- Elaboració d'un informe sobre l'observació d'un infant a sala de psicomotricitat |
15
15 |
Debats |
Participació activa i interessada en els debats que es realitzen |
10 |
Proves objectives de preguntes curtes |
Respostes a preguntes de caràcter teòric-pràctic |
30 |
Proves objectives de tipus test |
|
|
Proves pràctiques |
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació és contínua al llarg del curs. Per superar l'assignatura seran condicions imprescindibles: - Assistir de manera regular a les sessions de classe i a les activitats curriculars que es programin. - Mantenir una participació activa i interessada realitzant aportacions personals que permetin a la resta del grup progressar en el seu aprenetatge. - Presentar els treballs dins els terminis prefixats i obtenir-ne una qualificació positiva. - Realitzar les proves escrites en les dates fixades i obtenir-ne una qualificació positiva |
Bàsica |
Equip docent "El Barrufet", Descobrir amb el cos per ser, 2000, Llar d'infants El Barrufet
FERRENY, M.T. y ROMÁN, G., El descubrimiento de sí mismo. Actividades y juegos de motricidad en la escuela infantil, 2004, Graó
BERNALDO DE QUIRÓS, M., Manual de Psicomotricidad, 2006, Pirámide
ARNAIZ, P.; RABADÁN, M.; VIVES, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
GARAIGORDOBIL, M., Juego y desarrollo infantil, 1990, Seco Olea
LLORCA, M. y VEGA, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
JUSTO MARTÍNEZ, E., Desarrollo psicomotor en educación infantil, 2000, Universidad de Almería
RIGAL, R., EDucación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria, 2006, Inde
VISCARRO, I:; CAMPS, C:, Moure's per conèixer, 1998, URV
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ/11181012 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
EL MEDI NATURAL I LA SEVA DIDÀCTICA/11181021 | BASES PEDAGÒGIQUES DE L'EDUCACIÓ ESPECIAL/11181010 | EL MEDI SOCIAL I LA SEVA DIDÀCTICA/11181020 | DESENVOLUPAMENT DEL PENSAMENT MATEMÀTIC I LA SEVA DIDÀCTICA/11181018 | PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ/11181012 | DESENVOLUPAMENT DE LES HABILITATS LINGÜÍSTIQUES/11181016 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DESENVOLUPAMENT FISIOLÒGIC DEL NEN/11181102 | DIDÀCTICA GENERAL II/11181006 | BASES PSICOLÒGIQUES DE L'EDUCACIÓ ESPECIAL/11181005 | PSICOLOGIA EVOLUTIVA/11181002 | DIDÀCTICA GENERAL I/11181001 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |