Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la motivació i l'emoció, del desenvolupament socioafectiu i de la personalitat.
| | A2 |
Coneixement de les metodologies explicatives de la conducta humana.
Entendre els problemes teòrics més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit d'estudi de la motivació i l'emoció així com les solucions proposades.
| | A5 |
Manejar els procediments utilitzats en la investigació sobre motivació i emoció.
| | A10 |
Identificar els elements i variables importants en les situacions experimentals de motivació i emoció i interpretar els resultats dels esmentats experiments, relacionant-los amb les hipòtesis plantejades.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Identificar els elements i variables importants en les situacions experimentals de motivació i emoció i interpretar els resultats dels esmentats experiments, relacionant-los amb les hipòtesis plantejades.
Manejar els procediments utilitzats en la investigació sobre motivació i emoció.
Llegir de manera crítica la informació bibliogràfica sobre motivació i emoció.
| | B3 |
Identificar els elements i variables importants en les situacions experimentals de motivació i emoció i interpretar els resultats dels esmentats experiments, relacionant-los amb les hipòtesis plantejades.
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Llegir de manera crítica la informació bibliogràfica sobre motivació i emoció.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
|
Tema |
Subtema |
Tema 1- Introducció a l’estudi de la motivació i l’emoció |
1) La motivació i l'emoció com processos psicològics bàsics
2) Introducció al concepte de motivació i emoció
3) Orientacions teòriques en l'estudi de la motivació i l'emoció |
Tema 2- La motivació: aspectes introductoris |
1) Concepte de motivació
2) Funció de la motivació
3) El procés motivacional
4) Orientacions teòriques en l'estudi de la motivació
5) Mesura de la motivació |
Tema 3- L'orientació conductual en l'estudi de la motivació |
1) Característiques de l'orientació
2) Conductisme: paper del condicionament clàssic i instrumental en l'adquisició de motivacions
3) Neoconductisme: els models de l'impuls i l'incentiu
4) La motivació d'incentiu |
Tema 4- L'orientació biològica en l'estudi de la motivació |
1) Característiques de l'orientació
2) Bases fisiològiques de la motivació
3) Els motius primaris |
Tema 5- L'orientació cognitiva-social en l'estudi de la motivació |
1) Característiques de l'orientació
2) La disonància cognitiva
3) Les expectatives
4) Teoria de l'Expectativa x Valor
5) Les atribucions causals
6) Les necessitats humanes
7) Les metes
8) La motivació intrínseca
9) Els motius secundaris |
Tema 6-L'emoció: aspectes introductoris |
1) Concepte d'emoció
2) Tipus d'emocions
3) El procés emocional
4) Components de les emocions
5) Funcions de les emocions
6) Mesura de les emocions |
Tema 7- Orientacions teòriques en l'estudi de les emocions |
1) Orientació evolucionista
2) Orientació conductual
3) Orientació cognitiva
4) Orientació biològica |
Tema 8- Classificació de les emocions i efectes de les emocions |
1) Classificació de les emocions
2) Efecte de les emocions sobre la salut i el benestar de les persones |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
38 |
38 |
76 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
0 |
10 |
Estudis previs |
|
7 |
14 |
21 |
Pràctiques a laboratoris |
|
1 |
1 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
33 |
37 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran. |
Sessió Magistral |
Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. Donat que part del contingut d'aquesta assignatura és experimental, de vegades l'exposició consistirà en la descripció d'experiments, dels quals els alumnes hauran d'identificar les variables implicades i interpretar-ne els resultats. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Part de les sessions pràctiques consistiran 1) en la reproducció d'experiments realitzats en l'àmbit de la investigació sobre motivació i emoció, 2) en la realització d'exercicis per treballar conceptes teòrics i 3) en l'administració de tests per avaluar diferents fenòmens descrits a les sessions teòriques. |
Estudis previs |
Els alumnes hauran de llegir a casa i treballar una sèrie de lectures relacionades amb els continguts de la matèria. Posteriorment, aquests lectures es discutiran a classe. |
Pràctiques a laboratoris |
Els alumnes realitzaran de forma individual un experiment al laboratori sobre algun dels temes recents d'investigació en motivació i emoció. |
Descripció |
La professora, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Estudis previs |
|
Es tindrà en compte l'assistència i participació dels alumnes a les sessions pràctiques. S'avaluarà el seu treball de les lectures, a partir d'una sèrie de preguntes que hauran de respondre. |
8% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Es tindrà en compte l'assistència dels alumnes a l'experiment que es realitzarà al laboratori sobre algun tema d'interès en la recerca sobre motivació i emoció. |
2% |
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluaran els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. Es tindrà en compte la comprensió dels alumnes dels conceptes treballats a l'assignatura. També es tindrà en compte la seva capacitat per entendre la lògica de les investigacions realitzades sobre motivació i emoció, per interpretar-ne els resultats i relacionar-los amb les diferents propostes teòriques. |
90% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Aguado, L., Emoción, afecto y motivación: un enfoque de procesos, 2005, Madrid: Alianza Editorial
De Catanzaro, D.A., Motivación y emoción, 2001, México: Prentice Hall
Fernández-Abascal, E.G., Jiménez, M.P. y Martín, M.D., Emoción y motivación: la adaptación humana, 2003, Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces
Goleman, D.A., Inteligencia emocional, 2001, Barcelona: kairós
LeDoux, J., El cerebro emocional, 1999, Barcelona: Planeta
Palmero, F., Fernández-Abascal, E.G., Martínez, F. y Chóliz, M., Psicología de la motivación y la emoción, 2002, Madrid: McGraw-Hill
Petri, H.L. y Govern, H.L., Motivación: teoría, investigación y aplicaciones, 2006, Madrid: Thomson
Reeve, J.M., Motivación y emoción, 2003, Madrid: McGraw-Hill
Palmero, F. y Martínez, F., Motivación y emoción, 2008, Madrid: McGraw-Hill
Fernández-Abascal, E.G., Emociones positivas, 2009, Madrid: Pirámide
|
|
Complementària |
Cohan, R., Estados de ánimo, 2000, Barcelona: Paidós
Damasio, A., El error de Descartes: la emoción, la razón y el cerebro humano, 1996, Barcelona: Crítica
Eich, E., Kihlstrom, J.F., Bower, G.H., Forgas, J.P. y Niedenthal, P.M., Cognición y emoción, 2003, Bilbao: Desclée de Brouwer
Ekman, P., ¿Qué dice este gesto? Descubre las emociones ocultas tras las expresiones faciales, 2005, Madrid
Fernández-Abascal, E.G. y Palmero, F., Emociones y salud, 1999, Barcelona: Ariel
Huertas, J.A., Motivación: querer aprender, 1997, Madrid: AIQUE
Lazarus, R.S., Pasión y razón: la comprensión de nuestras emociones, 2000, Barcelona: Paidós
Palmero, F. y Fernández-Abascal, E.G., Emociones y adaptación, 1998, Barcelona: Ariel
Pintrich, P.R. y Schunk, D.H., Motivación y aprendizaje, 2004, Madrid: Prentice Hall
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|