Investigación sobre la práctica profesional de los formadores. Erasmus mundus. Segundo Curso. Primer Semestre.
Competències
Tipo A
Código
Competencias Específicas
Professionalitzador
AP3
Elaborar projectes d’investigació sobre formació, en totes les seves fases, disseny, desenvolupament i avaluació, d’acord als àmbits d’estudi
AP4
Dominar les tècniques, instruments i procediments d’anàlisi adequats als objectius d’investigació previstos.
AP6
Dominar les tècniques i la capacitat reflexiva per a organitzar, dirigir i coordinar accions formatives, d’acord als diferents contexts de la pràctica formativa.
AP8
Ser capaços d’introduir innovacions tant en la planificació com en el procés, tenint com a referent el comportament del grup diana en el moment interactiu.
AP10
Concebre la pròpia pràctica professional com a oportunitats i experiències de treball, generadora de desenvolupaments conceptuals i d’investigació que facilita la professionalització del formador/a i de la mateixa professió.
Tipo B
Código
Competencias Transversales
Professionalitzador
BP1
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
BP2
Treballar autònomament amb iniciativa
BP4
Resoldre problemes de manera efectiva
BP5
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
BP6
Actuar amb un esperit crític i responsable
BP7
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
BP8
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
BP10
Treballar en equip i gestionar equips
Tipo C
Código
Competencias Nucleares
Professionalitzador
CP2
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
CP3
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
CP4
Desenvolupament d’habilitats informacionals
CP5
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
Objectius d'aprenentatge
Objetivos
Competencias
Presentar un informe on es desenvolupin els elements fonamentals d'un treball d'investigació.
AP3 AP10
BP2
CP2
Comprometre's amb una per perspectiva de qualitat de l'acció i actuar d'acord amb els principis de la deontologia professional.
AP6 AP10
BP1 BP6 BP7
CP3
Estar disposat/da a formar-se de manera continuada i a aplicar estratègies d'autoavaluació, perfeccionament i desenvolupament personal.
AP8
BP5 BP8
CP5
Elaborar les diferentes estratègies i els instruments referents a l'informe professional, tenint en compte l'objectiu i el context dels centres educatius i les institucions a on han de treballar els estudiants.
AP3 AP8
BP10
CP4
Conèixer i dominar, utilitzar i saber interpretar les dades de la investigació a través de, al menys, un software d'anàlisi de dades (BMDP, SPSS, Nvivo, Atlas.ti, Esphinx).
AP4
BP4
CP2
Continguts
tema
Subtema
F. INVESTIGACIÓ SOBRE LA PRÀCTICA PROFESSIONAL DELS FORMADORS.
F1. Disseny de treballs d'investigació: Exemplificacions.
- Exemples pràctics d'investigació: descripció i anàlisi crític.
- Reflexió al volant de la investigació educativa: mètodes i processos, potencialitats i limitacions.
F2. Desenvolupament organitzatiu: la col·laboració i la investigació com a base de la investigació.
- Aportacions de la investigació a la millora de les pràctiques professionals dels formadors.
- Incidència de les pràctiques professionals de futurs formadors en la col·laboració de profesors.
F3. Software per a l'anàlisi de dades quantitatives i qualitatives.
- Programes informàtics per al tractament quantitatiu de dades: Conceptes previs i SPSS.
- Programes informàtics per al tractament qualitatiu de dades:Conceptes previs i alguns exemples (Nvivo, Atlas.ti, MAXQDA2, Weft/qda)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10
0
10
Treballs
80
0
80
Fòrums de discussió
4
0
4
Atenció personalitzada
8
0
8
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos
Presentació del mòdul. Coneixements previs: Mòdul F (crèdits fonamentals): 1. Paradigmes d'investigació en formació dels professors i dels formadors. 2. Elaboració, tècniques i instruments d'investigació en formació.
Sessió Magistral
Tot el plantejament metodològic gira al voltant del grup com a eix de reflexió i treball pràctic, compaginant exposicions de les diferents temàtiques amb activitats pràctiques portades a terme a l'aula.
El mòdul es desenvoluparà combinant classes presencials (exposicions, discussions, anàlisis de dades, ...) amb el treball autònom per a profunditzar en els aspectes abordats a classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Activitats pràctiques portades a terme a l'aula i amb la participació activa i argumentada dels estudiants.
Treballs
- Integració dels conceptes, teories i perspectives en debat en el camp de la investigació en un treball de desenvolupament.
- Avenç en el disseny d'un projecte d'investigació en el camp.
Fòrums de discussió
La participació, activa i argumentada, dels estudiants serà un element imprescindible en el procés d'aprenentatge i la principal evidència en l'avaluació.
Atenció personalitzada
Atenció personalitzada
descripción
Seguiment individualitzat mitjançant tutories presencials i a distància (forum, e-mail) de totes les activitats d'ensenyament-aprenentatge desenvolupades en el mòdul.
Avaluació
descripción
Peso
Treballs
Desenvolupament grupal.
50%
Otros
Desenvolupament individual.
50%
Otros comentarios y segunda convocatoria
Fonts d'informació
Bàsica
Angulo, F. (1999): “De la
investigación sobre la enseñanza al conocimiento docente”, en A.I. Pérez Gómez,
J. Barquín y J.F. Angulo (eds.): Desarrollo profesional del docente.
Política, investigación y práctica. Madrid: Akal, 261-319.
Bolívar, A. (1995): El
conocimiento de la enseñanza. Epistemología de la investigación curricular. Granada:
Force.
Bolívar, A. (2004): “El
conocimiento de la enseñanza: explicar, comprender y transformar”, en Mimesis-
Ciências Humanas. Bauru (Sao Paulo), Edit. Da Universidade do Sagrado
Coração, vol. 25 (2), pp. 17-42. Disponible en:
http://www.edusc.com.br/colecoes/revistas/mimesis/index.htm
Fenstermacher,
G.D. (1994): “The knower and the known: The nature of knowledge in research on
teaching”, en L. Darling-Hammond (ed.), Review of Research in Education, 20.
Washington: AERA, 3-56.
Ferrández, A.; Tejada, J.;
Jurado, P.; Navío, A.; Ruíz, C. (2000): El
formador de Formación Profesional y Ocupacional. Barcelona: Octaedro Cap. 1
(“Análisis de los paradigmas de la función docente”, 17-40).
Ruiz Bueno, C. (2001): La
evaluación de programas de formación de formadores en el contexto de la
formación en y para la empresa. Tesis doctoral. Dirigida por J. Tejada. Universidad
Autónoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada Capítulo 3 (“La
formación de formadores: Paradigmas y modelos de formación”, pp. 82-140). Disponible en:
http://www.tdr.cesca.es/
Shulman,
L. (1986): Paradigms and research programs in the study of teaching: A
contemporary perspective. En M. Wittrock (dir) Handbook of Research on
Teaching. 3 ed. Nueva York:
MacMillan. pp. 3-36. Edición castellana:
“Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza:
Una perspectiva contemporánea”, en M.C. Wittrock (ed.): La investigación de
la enseñanza, I. Barcelona: Paidós, 1990, pp. 8-90.
Tejada, J. y Giménez, V.
(coords.) (2007): Formación de formadores. Escenario institucional.
Madrid: Thomson Ed. [cap. 9: Procesos y métodos de investigación, pp. 543 y
ss.].
Complementària
Bolívar, A.; Domingo, J. y
Fernández, M. (2001): La investigación
biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La
Muralla.
Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (1998): Métodos de
investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de
España.
Drucker, R.
(1996): La gestión de un tiempo de grandes cambios. Edhasa. Gestión
2000. Barcelona. (pg. 31-72)
Knight, P.
(2005): El profesorado de Educación Superior. Formación para la excelencia.
Narcea. Madrid. (Cap. 7 al 12).
Morin, E. (2001): Los
siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós Barcelona
(pg. 43-56).
Morin, E.; Ciurana, E.R. y
Motta, R. (2003). Educar en la era planetaria. Gedisa Ed. Barcelona.
(pg. 51-73).
Schön, (1998). El
profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan.
Barcelona: Paidós/MEC.
Stenhouse, L.
(1984): Investigación y desarrollo del
currículo. Madrid: Morata
Stoll, L.; Fink, D. y Earl,
L. (2004): Sobre el aprender y el tiempo que requiere. Octaedro.
Barcelona.
Tardif, M.
(2004): Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea.
Madrid. (pg. Cap. 1 y 7)
Whitaker, P.
(1998). Cómo gestionar el cambio en contextos educativos. Narcea. Madrid.
(cap.7-8)
Zabalza,
M.A. (2006, 2ª ed.) Competencias docentes del profesorado universitario.
Narcea. Madrid. (Cap. 2)
Recomanacions
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.