Codi |
|
A1 |
Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art |
A2 |
Visió diacrònica general de la història de l’Art universal. |
A3 |
Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials. |
A4 |
Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art |
A5 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art) |
A6 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
A7 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art. |
A13 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal |
A14 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general de Geografia |
A16 |
comprensiu dels idiomes moderns, incident en el vocabulari tècnic. |
A17 |
Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
A19 |
Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B8 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B9 |
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. |
B10 |
Planificació i organització |
B12 |
Motivació per la qualitat |
B13 |
Presa de desicions |
B14 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer i comprendre les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història |
A1 A13 A14
|
B1 B3 B4
|
C2 C5
|
Conèixer i comprendre sistemàticament i integradament el fet històric, en tots els seus aspectes. |
A1 A2 A4 A5 A6 A7 A13 A16
|
B1 B2 B3 B4 B6 B8 B9
|
C2 C5
|
Analitzar els processos ètics que es donen a la societat global. |
A1 A2 A7 A13 A14
|
B1 B3 B4 B6 B7 B8 B9 B13 B14
|
C2 C3 C4 C5
|
Interrelacionar causes, fets i conseqüències històriques. |
A1 A2 A3 A7 A13 A14
|
B1 B2 B3 B4 B7 B9 B10 B14
|
C2 C3 C5
|
Planificar i organitzar la documentació amb objectius didàctics i metodològics. |
A13 A14 A17 A19
|
B1 B2 B3 B4 B10 B12 B13 B14
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
1. Història i Món Contemporani |
1.1. La Història com a objecte d'estudi.
1.2. El Món Contemporani. |
2. La Primera Revolució Industrial |
2.1. Concepte, cronologia i fases.
2.2. Causes.
2.3. Desenvolupament.
- Màquina de vapor i indústria.
- Màquina de vapor i transport.
2.4. Conseqüències. |
3. La Revolució Francesa |
3.1. Introducció.
3.2. França en vigílies de la Revolució.
3.3. Desencadenant: "La Revolta dels Privilegiats"
3.4. Desenvolupament:
- Fase liberal (1789-1792)
- Fase democràtica (1792-1794)
- Fase d'estabilització (1794-1799)
3.5. Conseqüències de la Revolució.
3.6. El Període Napoleònic (1799-1815) |
4. La Restauració |
4.1. Introducció.
4.2. La Restauració:
- Congrés de Viena.
- Santa Aliança i sistema Metternich.
4.3. L'oposició a la Restauració.
- Revolucions de 1820.
- Revolucions de 1830.
- Revolucions de 1848.
4.4. Conclusions.
|
5. L'Europa dels nacionalismes: el cas italià i l'alemany |
5.1. Els nacionalismes europeus.
5.2. Itàlia:
- Génesi i evolució del nacionalisme italià.
- La unificació d'Itàlia.
5.3. Alemanya:
- Génesi i evolució del nacionalisme germànic.
- La unificació d'Alemanya. |
6. El Moviment Obrer |
6.1. La condició obrera.
6.2. Les teories socials.
6.3. Els inicis del Moviment Obrer.
6.4. La Primera Internacional.
6.5. El Moviment Obrer de 1870 a 1914:
- Partits Socialistes Nacionals.
- La Segona Internacional. |
7. Les transformacions del capitalisme a l'últim terç del segle XIX i la Segona Revolució Industrial |
7.1. El capitalisme: concepte i fases.
7.2. La Segona Revolució Industrial.
7.3. El capitalisme financer. |
8. L'expansió imperialista |
8.1. Concepte d'Imperialisme.
8.2. Causes.
8.3. L'expansió Imperialista:
- Àfrica
- Àsia
- Oceania
8.4. La Conferència de Berlín.
8.5. Conseqüències de l'Imperialisme. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
0 |
5 |
|
Sessió Magistral |
|
45 |
30 |
75 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
15 |
30 |
Debats |
|
8 |
0 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
30 |
0 |
30 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa, de les activitats i del sistema d'avaluació |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentaris de texts realitzats en horari de pràctiques. |
Debats |
Reflexió col·lectiva sobre els temes donats a classe. |
|
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Proves de desenvolupament |
|
Descripció |
Hores de despatx destinades pel professor a atendre els dubtes dels alumnes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Exposició del temari i assistència a classe. |
5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques assignades. |
20 |
Proves de desenvolupament |
Avaluació dels continguts de l'assignatura. |
75 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
•PERONNET, M., De les Llums a la Santa Aliança, 1740-1820, Madrid, Akal
•HEFER, J., SERMANN, W., De les revolucions als Imperialismes, 1815-1914, Madrid, Akal
•BRUNET, J.-P, LAUNAY, M., D'una guerra a l'altra, 1914-1945, Madrid, Akal.
•LEON,. Història social del món, ZYX
•CAMBRIDGE, Historia del mundo moderno, Barcelona, Sopena
•RENOUVIN, Historia de las Relaciones Internacionales, Madrid, Aguilar
•TOUCHARD, Historia de las ideas políticas, Madrid, Tecnos
•NIVEAU, Historia de los hechos econòmicos contemporàneos, Barcelona, Ariel
•LIVI-BACCI, Historia de la población mundial, Barcelona, Ariel
•PALMER - COLTON, Historia contemporànea, Madrid, Akal
•KINDER, Atlas histórico |
Complementària |
|
Es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari |
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013 | GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA, CENTRAL I ORIENTAL/12081110 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216 | ART DEL SEGLE XIX/12083279 | HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008 | HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213 |
|
|
Altres comentaris |
Les assignatures recomanades es refereixen als alumnes de l'ensenyament d'Història.
Els alumnes d'Història de l'Art han de seguir les indicacions del responsable de l'ensenyament |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|