DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL I Codi 12071107
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 4.5 1.5 Obligatòria Tercer Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
MORENO JULIÀ, XAVIER
Adreça electrònica xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Estudi del procés de transformació econòmic, social i polític que determina la transició de l'Antic Règim a la contemporàneitat i les resistències al canvi

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A4 Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
A5 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A7 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art.
A13 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal
A14 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de Geografia
A16 comprensiu dels idiomes moderns, incident en el vocabulari tècnic.
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
A19 Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art)
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B9 Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
B10 Planificació i organització
B12 Motivació per la qualitat
B13 Presa de desicions
B14 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i comprendre les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història A1
A13
A14
B1
B3
B4
C2
C5
Conèixer i comprendre sistemàticament i integradament el fet històric, en tots els seus aspectes. A1
A2
A4
A5
A6
A7
A13
A16
B1
B2
B3
B4
B6
B8
B9
C2
C5
Analitzar els processos ètics que es donen a la societat global. A1
A2
A7
A13
A14
B1
B3
B4
B6
B7
B8
B9
B13
B14
C2
C3
C4
C5
Interrelacionar causes, fets i conseqüències històriques. A1
A2
A3
A7
A13
A14
B1
B2
B3
B4
B7
B9
B10
B14
C2
C3
C5
Planificar i organitzar la documentació amb objectius didàctics i metodològics. A13
A14
A17
A19
B1
B2
B3
B4
B10
B12
B13
B14
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Història i Món Contemporani 1.1. La Història com a objecte d'estudi.
1.2. El Món Contemporani.
2. La Primera Revolució Industrial 2.1. Concepte, cronologia i fases.
2.2. Causes.
2.3. Desenvolupament.
- Màquina de vapor i indústria.
- Màquina de vapor i transport.
2.4. Conseqüències.
3. La Revolució Francesa 3.1. Introducció.
3.2. França en vigílies de la Revolució.
3.3. Desencadenant: "La Revolta dels Privilegiats"
3.4. Desenvolupament:
- Fase liberal (1789-1792)
- Fase democràtica (1792-1794)
- Fase d'estabilització (1794-1799)
3.5. Conseqüències de la Revolució.
3.6. El Període Napoleònic (1799-1815)
4. La Restauració 4.1. Introducció.
4.2. La Restauració:
- Congrés de Viena.
- Santa Aliança i sistema Metternich.
4.3. L'oposició a la Restauració.
- Revolucions de 1820.
- Revolucions de 1830.
- Revolucions de 1848.
4.4. Conclusions.
5. L'Europa dels nacionalismes: el cas italià i l'alemany 5.1. Els nacionalismes europeus.
5.2. Itàlia:
- Génesi i evolució del nacionalisme italià.
- La unificació d'Itàlia.
5.3. Alemanya:
- Génesi i evolució del nacionalisme germànic.
- La unificació d'Alemanya.
6. El Moviment Obrer 6.1. La condició obrera.
6.2. Les teories socials.
6.3. Els inicis del Moviment Obrer.
6.4. La Primera Internacional.
6.5. El Moviment Obrer de 1870 a 1914:
- Partits Socialistes Nacionals.
- La Segona Internacional.
7. Les transformacions del capitalisme a l'últim terç del segle XIX i la Segona Revolució Industrial 7.1. El capitalisme: concepte i fases.
7.2. La Segona Revolució Industrial.
7.3. El capitalisme financer.
8. L'expansió imperialista 8.1. Concepte d'Imperialisme.
8.2. Causes.
8.3. L'expansió Imperialista:
- Àfrica
- Àsia
- Oceania
8.4. La Conferència de Berlín.
8.5. Conseqüències de l'Imperialisme.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
 
Sessió Magistral
45 30 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Debats
8 0 8
 
Atenció personalitzada
30 0 30
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa, de les activitats i del sistema d'avaluació
Sessió Magistral Explicació dels continguts.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris de texts realitzats en horari de pràctiques.
Debats Reflexió col·lectiva sobre els temes donats a classe.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Proves de desenvolupament
Descripció
Hores de despatx destinades pel professor a atendre els dubtes dels alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Exposició del temari i assistència a classe. 5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques assignades. 20
Proves de desenvolupament Avaluació dels continguts de l'assignatura. 75
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

 •PERONNET, M., De les Llums a la Santa Aliança, 1740-1820, Madrid, Akal

•HEFER, J., SERMANN, W., De les revolucions als Imperialismes, 1815-1914, Madrid, Akal

•BRUNET, J.-P, LAUNAY, M., D'una guerra a l'altra, 1914-1945, Madrid, Akal.

•LEON,. Història social del món, ZYX

•CAMBRIDGE, Historia del mundo moderno, Barcelona, Sopena

•RENOUVIN, Historia de las Relaciones Internacionales, Madrid, Aguilar

•TOUCHARD, Historia de las ideas políticas, Madrid, Tecnos

•NIVEAU, Historia de los hechos econòmicos contemporàneos, Barcelona, Ariel

•LIVI-BACCI, Historia de la población mundial, Barcelona, Ariel

•PALMER - COLTON, Historia contemporànea, Madrid, Akal

•KINDER, Atlas histórico

Complementària

Es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013
GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA, CENTRAL I ORIENTAL/12081110
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216
ART DEL SEGLE XIX/12083279
HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213
 
Altres comentaris
Les assignatures recomanades es refereixen als alumnes de l'ensenyament d'Història. Els alumnes d'Història de l'Art han de seguir les indicacions del responsable de l'ensenyament
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent