Codi |
|
A1 |
Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art |
A2 |
Visió diacrònica general de la història de l’Art universal. |
A3 |
Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials. |
A4 |
Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art |
A5 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art) |
A6 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
A7 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art. |
A8 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges. |
A13 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal |
A15 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general o específic de tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia. |
A17 |
Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
A18 |
Ha de demostrar habilitat en gestió de col·leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art. |
A19 |
Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B8 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B9 |
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. |
B10 |
Planificació i organització |
B13 |
Presa de desicions |
B14 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer els mites grecs més importants des del punt de vista de la seva influència en la història de l'art |
A1 A2 A4 A6 A7 A8 A13 A18
|
B4 B9
|
C2 C3 C5
|
Reconèixer les diverses aproximacions teòriques a l'estudi del mite |
A1 A2 A5 A6 A7 A8 A17
|
B1 B2 B3 B4 B9
|
C3 C5
|
Comprendre les característiques i el funcionament del pensament mític com a pensament narratiu oral i tradicional i la capacitat mitopoètica com element propi de l'ésser humà |
A1 A5 A6 A8 A13 A17
|
B1 B3 B4 B6 B7 B8 B9 B14
|
C1 C3 C5
|
Conèixer les característiques específiques de la mitologia grecoromana |
A1 A2 A6 A8 A13 A15 A17
|
B9
|
C5
|
. Identificar i distingir les diverses fonts escrites i iconogràfiques que ens han transmès el mite clàssic |
A1 A2 A3 A6 A7 A8 A13 A15 A17 A18 A19
|
B3 B4 B9
|
C2 C5
|
Formular els grans temes del pensament mític grec com a ordenació i explicació del món (cosmogonia, religió, condició humana, societat) |
A1 A6 A7 A8 A17
|
B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10
|
C1 C3 C5
|
Diferenciar els processos de transformació del pensament mític grec en mitologia clàssica entesa com a llenguatge de l'art i del pensament de la cultura occidental |
A1 A2 A5 A6 A7 A8 A13 A17
|
B3 B4 B9 B10
|
C2 C3 C5
|
Distingir els diversos nivells de significació del mite clàssic en funció de la seva evolució històrica |
A1 A2 A5 A6 A7 A8 A13 A15 A17
|
B3 B4 B5 B9 B10
|
C2 C3 C5
|
Analitzar obres d'art (textuals, iconogràfiques, musicals i cinematogràfiques) de contingut mític des del punt de vista narratiu, simbòlic i estètic |
A1 A2 A3 A6 A7 A8 A15 A17 A19
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B9 B10
|
C2 C3 C5
|
Sintetitzar les diverses perspectives d'anàlisi del mite com a llenguatge global i polisèmic |
A1 A2 A6 A7 A8 A13 A17 A19
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B9 B10 B13 B14
|
C2 C3 C5
|
Identificar els esquemes mítics bàsics de la mitologia clàssica en la seva estructura profunda i analitzar les seves formulacions en formes narratives diverses |
A1 A2 A6 A7 A8 A13 A17 A19
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B10 B13 B14
|
C2 C3 C5
|
Valorar el pensament mític com una expressió de la diversitat cultural, des d'una perspectiva antropològica |
A1 A6
|
B6 B8 B9
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Introducció |
Introducció: reflexions teòriques sobre el mite:
-Mite i mitologia: assaig de definició
-Les interpretacions del mite: del món antic a l'actualitat.
|
Fonts |
El mite grecorromà i les seves fonts:
- Fonts literàries: èpica, lírica, teatre
- Fonts iconogràfiques: tipologia i mètodes d’anàlisi
|
Funcions del mite a Grècia i Roma |
Mite i antropologia: el mite grec com a ordenació i explicació del món:
- Mites dels orígens: cosmogonia, teogonia i antropogonia a Hesíode i en l’orfisme
- L’ordre actual del món: estructura del panteó grec.
El mite a Roma: Etrúria i Roma arcaica. Història i mite: els fundadors de l'estat. Mite clàssic i cristianisme. |
Pervivència del mite: una sel·lecció d'exemples. |
-El món dels vaticinis: les Sibil·les. El Cant de la Sibil·la.
-Déus i ritual del matrimoni: l'Epitalami de Martí Ivarra.
-Neptú en Quevedo: el naufragi al·legóric.
-Apol·lo i Orfeu en Carles Riba.
-Mitologica poètica i simbolisme en la poesia de Iorgos Seferis.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1.5 |
1.5 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
49.5 |
66.5 |
116 |
Estudis previs |
|
0 |
15 |
15 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
8 |
0 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa i comentari de la bibliografia |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari a través d’explicacions del professor i posterior discussió de tota la classe sobre les obres de lectura indicades i el material complementari prèviament indicat o suministrat (en fotocòpies o a través de Moodle). Es procedirà també al visionat i comentari de documents iconogràfics i audiovisuals. |
Estudis previs |
Cerca d'informació en reculls de dades iconografiques (e.g., Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, Oxford Companion to Classical Mythology in the Arts, ...) i en altres repertoris de fonts artístiques. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Fent ús de les TIC, es procedirà a la recerca de material escrit, iconogràfic i audiovisual (textos, imatges, pel•lícules, òpera, ...). |
|
Descripció |
Presencial: Horari d’atenció a l’alumne (serà penjat a principis de curs en el despatx del professor)
Virtual: Comunicació a través de l’espai Moodle de l’assignatura
|
|
|
Descripció |
Pes |
Proves de desenvolupament |
Dues proves escrites, una la darrera setmana d'octubre i l'altra al desembre en què l’alumne desenvoluparà un tema i constestarà unes preguntes breus sobre la matèria tractada al curs. |
100% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Fonts antigues:
Hesíode, Teogonia, Treballs i Dies
Ovidi, Les Metamorfosis
Bibliografia:
Garcia Gual, C., Introducción a la mitología griega, col. “Libro de Bolsillo” H 4116, Madrid, Alianza Editorial, 2007.
Vernant, J.-P., Mito y sociedad en la Grecia antigua, Madrid, Siglo XXI, 1982
Carpenter, T. H., Arte y mito en la Grecia antigua, Destino, Madrid, 2001
Seznec, J., Los dioses de la Antigüedad en la Edad Media y el Renacimiento, Taurus, Madrid, 1983
Llibres de consulta:
Bonnefoy, Y. (ed.), Diccionario de las mitologías, 5 vols., Barcelona, Destino, 1996-2000 (ed. francesa, Dictionnaire des mythologies, Paris, 1981)
Grimal, P. Diccionario de la Mitología Griega y Romana, Barcelona/Buenos Aires/México, Paidós, 1981 (ed. francesa, Paris, PUF, 1951; 1ª ed. española, 1965)
AA.VV., Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC), Zurich, 1981-1999.
Davidson Reid, J., The Oxford Guide to Classical Mythology in the Arts, 1300-1990s, Oxford 1993 |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per a un bon coneixement dels principals mites grecs es recomana, a més dels textos antics de la literatura bàsica (Hesíode i les Metamorfosis), la lectura de la Ilíada, l’Odissea i l’Eneida, les tragèdies gregues i la Biblioteca d’Apol•lodor, o bé una de les exposicions modernes ressenyades en la bibliografia complementària (especialment l’obra de Vernant). |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|