DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) MITOLOGIA CLÀSSICA Codi 12071108
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 4.5 1.5 Obligatòria Primer Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ALCINA ROVIRA, JUAN FRANCISCO
Adreça electrònica joan.salvador@urv.cat
juanfrancisco.alcina@urv.cat
Professors/es
SALVADÓ RECASENS, JUAN
ALCINA ROVIRA, JUAN FRANCISCO
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a les diverses aproximacions científiques a l’estudi de la mitologia clàssica, als principals temes i arguments del pensament mític grecoromà i a les formes de la seva influència i pervivència al llarg de la història de l’art i la literatura occidental.

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A4 Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
A5 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A7 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art.
A8 Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges.
A13 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal
A15 Ha de demostrar coneixement i comprensió general o específic de tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia.
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
A18 Ha de demostrar habilitat en gestió de col·leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art.
A19 Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art)
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B9 Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
B10 Planificació i organització
B13 Presa de desicions
B14 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els mites grecs més importants des del punt de vista de la seva influència en la història de l'art A1
A2
A4
A6
A7
A8
A13
A18
B4
B9
C2
C3
C5
Reconèixer les diverses aproximacions teòriques a l'estudi del mite A1
A2
A5
A6
A7
A8
A17
B1
B2
B3
B4
B9
C3
C5
Comprendre les característiques i el funcionament del pensament mític com a pensament narratiu oral i tradicional i la capacitat mitopoètica com element propi de l'ésser humà A1
A5
A6
A8
A13
A17
B1
B3
B4
B6
B7
B8
B9
B14
C1
C3
C5
Conèixer les característiques específiques de la mitologia grecoromana A1
A2
A6
A8
A13
A15
A17
B9
C5
. Identificar i distingir les diverses fonts escrites i iconogràfiques que ens han transmès el mite clàssic A1
A2
A3
A6
A7
A8
A13
A15
A17
A18
A19
B3
B4
B9
C2
C5
Formular els grans temes del pensament mític grec com a ordenació i explicació del món (cosmogonia, religió, condició humana, societat) A1
A6
A7
A8
A17
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
C1
C3
C5
Diferenciar els processos de transformació del pensament mític grec en mitologia clàssica entesa com a llenguatge de l'art i del pensament de la cultura occidental A1
A2
A5
A6
A7
A8
A13
A17
B3
B4
B9
B10
C2
C3
C5
Distingir els diversos nivells de significació del mite clàssic en funció de la seva evolució històrica A1
A2
A5
A6
A7
A8
A13
A15
A17
B3
B4
B5
B9
B10
C2
C3
C5
Analitzar obres d'art (textuals, iconogràfiques, musicals i cinematogràfiques) de contingut mític des del punt de vista narratiu, simbòlic i estètic A1
A2
A3
A6
A7
A8
A15
A17
A19
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B9
B10
C2
C3
C5
Sintetitzar les diverses perspectives d'anàlisi del mite com a llenguatge global i polisèmic A1
A2
A6
A7
A8
A13
A17
A19
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B9
B10
B13
B14
C2
C3
C5
Identificar els esquemes mítics bàsics de la mitologia clàssica en la seva estructura profunda i analitzar les seves formulacions en formes narratives diverses A1
A2
A6
A7
A8
A13
A17
A19
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B10
B13
B14
C2
C3
C5
Valorar el pensament mític com una expressió de la diversitat cultural, des d'una perspectiva antropològica A1
A6
B6
B8
B9
C3

Continguts
Tema Subtema
Introducció Introducció: reflexions teòriques sobre el mite:
-Mite i mitologia: assaig de definició
-Les interpretacions del mite: del món antic a l'actualitat.
Fonts El mite grecorromà i les seves fonts:
- Fonts literàries: èpica, lírica, teatre
- Fonts iconogràfiques: tipologia i mètodes d’anàlisi
Funcions del mite a Grècia i Roma Mite i antropologia: el mite grec com a ordenació i explicació del món:
- Mites dels orígens: cosmogonia, teogonia i antropogonia a Hesíode i en l’orfisme
- L’ordre actual del món: estructura del panteó grec.
El mite a Roma: Etrúria i Roma arcaica. Història i mite: els fundadors de l'estat. Mite clàssic i cristianisme.
Pervivència del mite: una sel·lecció d'exemples. -El món dels vaticinis: les Sibil·les. El Cant de la Sibil·la.
-Déus i ritual del matrimoni: l'Epitalami de Martí Ivarra.
-Neptú en Quevedo: el naufragi al·legóric.
-Apol·lo i Orfeu en Carles Riba.
-Mitologica poètica i simbolisme en la poesia de Iorgos Seferis.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 1.5 3
 
Sessió Magistral
49.5 66.5 116
Estudis previs
0 15 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
8 0 8
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa i comentari de la bibliografia
Sessió Magistral Desenvolupament del temari a través d’explicacions del professor i posterior discussió de tota la classe sobre les obres de lectura indicades i el material complementari prèviament indicat o suministrat (en fotocòpies o a través de Moodle). Es procedirà també al visionat i comentari de documents iconogràfics i audiovisuals.
Estudis previs Cerca d'informació en reculls de dades iconografiques (e.g., Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, Oxford Companion to Classical Mythology in the Arts, ...) i en altres repertoris de fonts artístiques.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Fent ús de les TIC, es procedirà a la recerca de material escrit, iconogràfic i audiovisual (textos, imatges, pel•lícules, òpera, ...).

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Descripció
Presencial: Horari d’atenció a l’alumne (serà penjat a principis de curs en el despatx del professor) Virtual: Comunicació a través de l’espai Moodle de l’assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Dues proves escrites, una la darrera setmana d'octubre i l'altra al desembre en què l’alumne desenvoluparà un tema i constestarà unes preguntes breus sobre la matèria tractada al curs. 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

 


Fonts d'informació

Bàsica

Fonts antigues:

Hesíode, Teogonia, Treballs i Dies

Ovidi, Les Metamorfosis

 

Bibliografia:

Garcia Gual, C., Introducción a la mitología griega, col. “Libro de Bolsillo” H 4116, Madrid, Alianza Editorial, 2007.

Vernant, J.-P., Mito y sociedad en la Grecia antigua, Madrid, Siglo XXI, 1982

Carpenter, T. H., Arte y mito en la Grecia antigua, Destino, Madrid, 2001

Seznec, J., Los dioses de la Antigüedad en la Edad Media y el Renacimiento, Taurus, Madrid, 1983

 

Llibres de consulta:         

Bonnefoy, Y. (ed.), Diccionario de las mitologías, 5 vols., Barcelona, Destino, 1996-2000 (ed. francesa, Dictionnaire des mythologies, Paris, 1981)

Grimal, P. Diccionario de la Mitología Griega y Romana, Barcelona/Buenos Aires/México, Paidós, 1981 (ed. francesa, Paris, PUF, 1951; 1ª ed. española, 1965)

AA.VV., Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC), Zurich, 1981-1999.

Davidson Reid, J., The Oxford Guide to Classical Mythology in the Arts, 1300-1990s, Oxford  1993

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per a un bon coneixement dels principals mites grecs es recomana, a més dels textos antics de la literatura bàsica (Hesíode i les Metamorfosis), la lectura de la Ilíada, l’Odissea i l’Eneida, les tragèdies gregues i la Biblioteca d’Apol•lodor, o bé una de les exposicions modernes ressenyades en la bibliografia complementària (especialment l’obra de Vernant).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent