Codi |
|
A1 |
Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-) |
A2 |
Coneixement de l’estructura diacrònica de la història |
A6 |
Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques |
A8 |
Coneixement de la història de la integració europea |
A9 |
Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat |
B1 |
Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió- |
B2 |
Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques |
B5 |
Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes |
B6 |
Capacitat analítica i crítica |
B13 |
Raonament crític |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Coneixement de la història de la integració europea |
A8
|
|
|
Coneixement de l'estructura diacrònica de la història |
A2
|
|
|
Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història Moderna |
A9
|
|
|
Coneixement dels diversos models d'estructura política i social donats en aquest període la història |
A1 A9
|
B5
|
C3
|
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé interpretacions historiogràfiques sobre el tema. |
A6
|
B2 B6 B13
|
|
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne. |
|
B1 B2 B6 B13
|
C5
|
Tema |
Subtema |
0. Què s'entén per Història Moderna? |
Les diverses visions que hom té de la història moderna. |
1. Les reformes religioses. |
La tolerància i la intolerància entorn de les qüestions religioses. |
2. Les noves monarquies. |
Avaluació dels conceptes entorn dels reis.
Aspectes comuns i diferenciats de les diverses monarquies. |
3. La monarquia francesa (1ª meitat del s.XVI) |
- |
4. Les Illes Britàniques. |
- |
5. El mosaic italià (segle XVI) |
Ànalisi dels interessos per dominar Itàlia. |
6. L'imperi germànic. |
- |
7. La formació de l'Imperi turc. |
La dualitat entre la creu i la mitja lluna. |
8. Les guerres de religió a França (1558-1603) |
Els interessos polítics i religiosos de les guerres de religió. |
9. Anglaterra i Escòcia a la segona meitat del segle XVI. |
- |
10. Societat i economia. |
Raons de les revoltes.
El dilema absolutisme/liberalisme. |
11. Les províncies Unides (1559-1609) |
- |
12. El regnat d'Enric IV. |
- |
13. El Regne Unit (1603-1660) |
- |
14. Els validos |
- |
15. La França de Lluís XIII, Richelieu i Mazarí (1610-1661) |
- |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
34 |
50 |
84 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
20 |
32 |
Estudis previs |
|
0 |
4 |
4 |
Treballs |
|
0 |
4 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
10 |
14 |
Proves pràctiques |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La introducció al període es realitza mitjançant el tema 0 del programa, a on es plantejaran les qüestions més importants del pas del llarg període d'Història Medieval a la història Moderna i els aspectes claus de diferenciació entre els dos períodes, assentant les bases per a una bona comprensió de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Les classes magistrals consisteixen en les explicacions dels temes, i de tots els apartats i epígrafs que tenen els alumnes en el temari. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Durant els dies previstos de pràctiques, es durà a terme l'anàlisi i el comentari de mapes i textos de la història Moderna, que s'empraran per a recolzar l'explicació dels temes. Així mateix es donaran les pautes oportunes per a realitzar els dits comentaris i s'avaluaran a través de les proves oportunes. |
Estudis previs |
En un assignatura de continguts com aquesta, i amb una amplia i complexa bibliografia, l’alumne haurà de dur a terme una tasca sistemàtica de lectura del manual, i dels llibres concrets de la bibliografia específica. |
Treballs |
Elaboració de treballs voluntaris sobre aspectes concrets o generals que es proposaran en el seu moment a l'aula per tal de representar un recolzament a l'explicació. |
|
Descripció |
Tutoria individualitzada de seguiment:
Serà realitzada per a comentar aspectes concrets a un alumne.
Tutoria per grups:
Es realitzaran després de la correcció de proves i treballs per comentar aspectes generals a destacar, i errors que tots aquells hagin comès. Pretén ésser una ajuda en els inicis de l'assignatura i anar resolent problemes i errors a mida que aquests es vagin presentant, de manera que l'alumne pugui assolir el curs i els objectius plantejats inicialment de manera satisfactòria. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves de desenvolupament |
Proves de caràcter teòric: dues proves, cada una 40% de la nota |
80% |
Proves pràctiques |
Proves de caràcter pràctic
que s'establiran a l'inici del curs |
20%
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de forma contínua per tots aquells alumnes que segueixin presencialment almenys el 80% de les classes i participin de les activitats que es vagin generant. Les proves estaran espaiades en el temps de manera equitativa i seguint el programa. La nota final de l'assignatura dependrà de les qualificacions obtingudes a les diverses proves. L'avaluació contínua es durà a terme mitjançant diverses proves que es realitzaran durant tot el quadrimestre, amb la opció de recuperar algun d'aquests en la convocatòria de gener i setembre. Aquestes proves es divideixen en dues categories: proves de contingut teòric, on s'avaluaran els temes explicats a l'aula; i proves de contingut pràctic, a on s'avaluaran les capacitats de l'alumne a la hora de comentar textos i mapes. Les proves de contingut teòric seran dues, distribuïdes al llarg del quadrimestre, a on es valorarà especialment la capacitat de síntesi de l'alumne i la elaboració d'un discurs coherent sobre el tema plantejat. Les proves de contingut pràctic seran cinc, tres d'anàlisi i comentari d'un text relacionat amb l'assignatura, i dues d'anàlisi i comentari d'un mapa històric. Aquestes proves es desenvoluparan seguint les pautes donades en les classes pràctiques. |
Bàsica |
|
DD. AA.: Historia Moderna. Madrid, Akal editor.
FLORISTAN, A. (coord.): Historia Moderna Universal, Editorial Ariel, Barcelona, 2002.
Atlas historico mundial. De los orígenes a la Revolución Francesa, editorial Istmo, Madrid, 1970. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL II/12081009 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA MODERNA DE LA CORONA D'ARAGÓ/12081010 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL I/12081005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|