Objectius |
Competències |
• Comprendre les relacions espacials |
|
|
|
• Analitzar i interpretar els paisatges |
|
|
|
• Generar sensibilitat i interès pels temes territorials i ambientals |
|
|
|
• Ordenar i sintetitzar informació |
|
|
|
• Exposar i transmetre els coneixements geogràfics |
|
|
|
• Entendre els problemes de forma multidimensional |
|
|
|
• Gestionar la complexitat |
|
|
|
• Oferir explicacions senzilles a problemes complexos |
|
|
|
• Eentendre el llenguatge i les propostes d'altres especialistes |
|
|
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
1. L'ACTIVITAT I LA CIÈNCIA ECONÒMICA.
Relació entre geografia i economia.
Els béns econòmics i els factors productius.
|
|
2. L'EVOLUCIÓ DEL PENSAMENT ECONÒMIC.
El capitalisme: evolució, tipus i característiques actuals.
|
|
3. ELS AGENTS ECONÒMICS.
Els instruments del sector públic.
Les magnituds econòmiques.
|
|
4. LA PRODUCCIÓ INDUSTRIAL.
Localització, tipus i org. empreses.
Les multinacionals.
|
|
5. LA PRODUCCIÓ AGRÀRIA.
Els règims de producció tradicionals i les noves tendències.
Els desequilibris del comerç agrari internacional.
|
|
6. EL COMERÇ.
Evolució, principis i característiques del comerç internacional.
|
|
7. L'ECONOMIA FINANCERA.
El diner, el sistema monetari i el sistema bancari.
El mercat de valors.
|
|
8. LA INTEGRACIÓ ECONÒMICA.
La globalització i la regulació del comerç internacional: del GATT a l'OMC.
|
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
1.- INTRODUCCIÓ A LA CIÈNCIA ECONÒMICA.
Resolució de problemes d’economia domèstica (increments salarials, creixement de la inflació, repercussions de l’ampliació de la UE...).
|
|
2.- EL SISTEMA CAPITALISTA.
Lectura obligatòria de L. THUROW (1996): El futuro del capitalismo, Barcelona, ed. Ariel.
|
|
3.- L’ESTRUCTURA ECONÒMICA DEL TERRITORI.
Elaboració d’índexs (coeficient de localització, índex de Nelson, índex de Rodgers...).
|
|
4.- L’ECONOMIA DEL FUTUR.
Lectura opcional d’entre les següents:
. VELTZ, J. (1998): Mundialización, ciudades y territorios. BCN, ed. Ariel
. KRUGMAN, P. (2000): El retorno de la economía de la depresión. BCN, ed. Crítica.
. DE LA DEHESA, G. (2000): Comprendre la globalización. Madrid, Alianza ed. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
35 |
35 |
70 |
Seminaris |
|
10 |
12 |
22 |
Estudis previs |
|
0 |
10 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
11 |
25 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
4 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts propis de l'assignatura. |
Seminaris |
Reflexió i debat sobre un tema. |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentaris de texts, elaboració d'índex, plantejaments i resolució de problemes. |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a la Borsa de Barcelona |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Durant la primera quinzena de setembre hi haurà un sessió de tutoria per explicar el funcionament de l'assignatura.
A finals d'octubre hi haurà una altra reunió per tal de fer un seguiment sobre els treballs a realitzar.
Sempre que calgui es convocaran reunions mitjançant el Moodle amb una setmana d'antelació.
Per qualsevol aclariment no dubteu de posar-vos en contacte a través del correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Anàlisi i valoració d'una de les lectures obligatòries. Exposició a classe dels conceptes bàsics |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lliurament dels exercicis pràctics. |
10% |
Pràctiques de camp/sortides |
Lliurament de la ressenya de la sortida de camp |
10% |
Proves pràctiques |
Anàlisi d'un quadre i/o gràfic referit a la temàtica exposada. |
10% |
Proves de desenvolupament |
Desenvolupar un tema entre dos proposats pel professor. |
50% |
Proves objectives de tipus test |
Resoldre un problema o definir uns conceptes. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Hi hauran dos proves parcials eliminatòries amb preguntes de desenvolupament, tipus test i exercicis pràctics (70%). Les pràctiques són obligatòries i es valoraran amb el 30% de la nota de l'assignatura. |
Bàsica |
Fujita,M.; Krugman, P.iVenables A, Economia especial, las ciudades, las regiones y el comercio internacional, Ariel,
Thurow,L.C, El futuro del capitalismo, Ariel,
Entremont, Alban,D, geografia economica, Catedra,
Mendez,R, Geografia Economica. la logica especials del capitalismo global, Ariel,
|
|
Complementària |
http://www.ecb.int, Banc Central Europeu, ,
http://www.worldbank.org, Banc Mundial, ,
http://www.europa.eu.int/comm/eurostat, Eurostat, ,
http://www.imf.org, Fons Monetari Internacional, ,
http://www.wto.org, Organització del Comerç Mundial, ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|