Aprofundir en el coneixement d'aquesta època de la Història d'Espanya i, a la vegada, establir les possibles vinculacions amb el món actual. L'arc cronològic correspon des de la guerra de successió fins a la revolució francesa, amb Carles VI de rei a Espanya.
Competències
Codi
A1
Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A4
Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5
Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6
Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A7
Coneixement de la història local
A9
Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1
Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2
Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3
Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B6
Capacitat analítica i crítica
B12
Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B13
Raonament crític
B14
Compromís ètic
B15
Aprenentatge autònom
B16
Adaptació a les noves situacions
B18
Motivació pel rigor
B25
Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B26
Treballa de forma autònoma
B27
Treballa de forma col·laborativa
C2
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia
Objectius d'aprenentatge
Objectius
Competències
Conéixer el període entre finals del segle XVII i el segle XVIII, de la història moderna a la Península Ibèrica
A1 A7 A9
C3
Conèixer i comprendre els diferents punts de vista sobre la història moderna i l'efecte que ha tingut la història de la Península Ibèrica en relació a Europa i el món, durant els egles XVII i XVIII.
A4 A5
B12
C3
Tenir capacitat crítica, analítica i de rigor per comprendre l'evolució de la societat al final de l'Antic Règim
B6 B13 B14
C5
Elaborar un treball elemental d'investigació d'arxiu
A6
B2 B3 B15 B16 B25 B26
C5
Tenir capacitat crítica, analítica i de rigor, a més de tenir una visió plural de la realitat
B6 B12 B13 B14 B16 B18
C4 C5
Comentar gràfics, quadres i mapes històrics.
A6
B2 B6 B15 B26 B27
C2 C5
Analitzar i valorar textos historiogràfics
A1 A6
B1 B3 B6 B18
C5
Continguts
Tema
Subtema
1.- Les bases econòmiques i socials a l'època dels Àustries menors
-Els indicadors de la crisi econòmica.
-Política monetària i estancament. econòmic. Hisenda, pressió fiscal, inflació.
-Recuperació a Catalunya.
-Sistema estamental. La noblesa, L’església: poder i influències, Societat urbana i món rural.
2.- Crisi, problemes dinàstics i Guerra de Successió.
-Regència de Mariana d’Àustria.
-Política interior i exterior.
-La qüestió successora de Carles II.
-La Guerra de Successió.
3.- El segle XVIII. Canvi dinàstic i reorganització de la monarquía (1700-1759).
-Pre-reformisme borbònic: Reorganització de l’estat, Intervencionisme econòmic i regalisme.
-Política internacional de Felip V.
-Regnat de Ferran VI: Inicis del Despotisme Il•lustrat.
-Política de neutralitat i Guerra dels Set Anys.
4.- Territoris europeus i defensa d’Amèrica.
-Nàpols i Carles III. Antecedents.
-Política interior. Marquès d’Esquilache. Expulsió dels Jesuïtes.
-Pactes de Família i relacions exteriors (Anglaterra, Portugal, Marroc).
-L’obertura econòmica i la presència del comerç català.
5.- Societat i economia al segle XVIII
-La il•lustració a Espanya. Teòrics.
-Règim senyorial. Noblesa i l’Església.
-Les noves estructures de la hisenda borbònica.
-Creixement demogràfic: Les classes urbanes i el món rural.
-Fàbriques reials i manufactures.
6.- La Crisi de l’Antic Règim
-Regnat de Carles IV. Problemes interns: Floridablanca-Aranda.
-Godoy: La rivalitat amb França i acords amb Anglaterra.
-Repercussions de la Revolució Francesa a Espanya: De la Guerra Gran a la Guerra de la Independència.
-La monarquia i els canvis a Europa a començament del segle XIX.
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Elaboració d'un treball elemental d'investigació en un arxiu
Debats
Anàlisi, exposició i discusió, individualment o en grup, mitjançant arguments, de diversos fets històrics.
Atenció personalitzada
Atenció personalitzada
Pràctiques de camp/sortides
Treballs
Sessió Magistral
Proves de desenvolupament
Descripció
Atenció i aclariment dels dubtes corresponents
Avaluació
Descripció
Pes
Pràctiques de camp/sortides
OPCIONAL: Treball de recerca d'arxiu. Aquest treball tindrà finalitat investigadora i es farà en funció del nombre d'alumnes i disponibilitat horària. Cas que no sigui posssible fer-lo la puntuació d'aquest apartat s'acumularà a les proves de desenvolupament i treballs.
20%
Treballs
Ressenya de llibres o articles, elaboració i comentari de textos, mapes i pel·lícules.
25%
Proves de desenvolupament
Dues proves, una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb les ressenyes 30%. Per a superar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves.
50%
Altres
Assistència i participació a classe.
5%
Altres comentaris i segona convocatòria
Fonts d'informació
Bàsica
, , ,
ALVAR EZQUERRA, A.(dir). La economia en la España Moderna.
Ed. Itsmo. Madrid, 2006.
ANES, G. Las crisis agràrias en la España Moderna.
Ed. Taurus. Madrid, 1991.
- Economia e ilustración en la España del siglo XVIII.
Ariel, 1969
BUSTOS RODRÍGUEZ, M. Época Moderna de la Monarquía Hispánica
a la
crisis del Antiguo Régimen. Ed. Sílex. Madrid, 2007.
DOMÍNGUEZ ORTIZ, A. Sociedad y
Estado en el Siglo XVIII espanyol.
Ed. Ariel, Barcelona 1990.
FLORISTÁN, A. Edad Moderna : historia de Espanya. Ariel,
Barcelona, 2005.
GUIMERÀ, A. (ed.): El reformismo
borbónico. Alianza Universidad, 1996.
HERR, R.: España y la revolución
del siglo XVIII. Aguilar, 1971.
KAMEN, H. La España de Carlos
II. Crítica, 1987
LOZANO NAVARRO, J. La Compañia de
Jesús y el poder en la España
de los Austrias.Cátedra. Madrid, 2005.
LYNCH, J. La España del siglo
XVIII. Crítica, 2005
MARTÍNEZ SHAW, C. Cataluña en
la carrera de Indias. Ed. Crítica,
Barcelona, 1981.
Complementària
Recomanacions
Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL II/12081009
HISTÒRIA MODERNA DE LA CORONA D'ARAGÓ/12081010
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent