DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II Codi 12083213
Ensenyament
Història (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en el coneixement d'aquesta època de la Història d'Espanya i, a la vegada, establir les possibles vinculacions amb el món actual. L'arc cronològic correspon des de la guerra de successió fins a la revolució francesa, amb Carles VI de rei a Espanya.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A7 Coneixement de la història local
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B6 Capacitat analítica i crítica
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B13 Raonament crític
B14 Compromís ètic
B15 Aprenentatge autònom
B16 Adaptació a les noves situacions
B18 Motivació pel rigor
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B26 Treballa de forma autònoma
B27 Treballa de forma col·laborativa
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conéixer el període entre finals del segle XVII i el segle XVIII, de la història moderna a la Península Ibèrica A1
A7
A9
C3
Conèixer i comprendre els diferents punts de vista sobre la història moderna i l'efecte que ha tingut la història de la Península Ibèrica en relació a Europa i el món, durant els egles XVII i XVIII. A4
A5
B12
C3
Tenir capacitat crítica, analítica i de rigor per comprendre l'evolució de la societat al final de l'Antic Règim B6
B13
B14
C5
Elaborar un treball elemental d'investigació d'arxiu A6
B2
B3
B15
B16
B25
B26
C5
Tenir capacitat crítica, analítica i de rigor, a més de tenir una visió plural de la realitat B6
B12
B13
B14
B16
B18
C4
C5
Comentar gràfics, quadres i mapes històrics. A6
B2
B6
B15
B26
B27
C2
C5
Analitzar i valorar textos historiogràfics A1
A6
B1
B3
B6
B18
C5

Continguts
Tema Subtema
1.- Les bases econòmiques i socials a l'època dels Àustries menors -Els indicadors de la crisi econòmica.
-Política monetària i estancament. econòmic. Hisenda, pressió fiscal, inflació.
-Recuperació a Catalunya.
-Sistema estamental. La noblesa, L’església: poder i influències, Societat urbana i món rural.
2.- Crisi, problemes dinàstics i Guerra de Successió. -Regència de Mariana d’Àustria.
-Política interior i exterior.
-La qüestió successora de Carles II.
-La Guerra de Successió.
3.- El segle XVIII. Canvi dinàstic i reorganització de la monarquía (1700-1759). -Pre-reformisme borbònic: Reorganització de l’estat, Intervencionisme econòmic i regalisme.
-Política internacional de Felip V.
-Regnat de Ferran VI: Inicis del Despotisme Il•lustrat.
-Política de neutralitat i Guerra dels Set Anys.
4.- Territoris europeus i defensa d’Amèrica. -Nàpols i Carles III. Antecedents.
-Política interior. Marquès d’Esquilache. Expulsió dels Jesuïtes.
-Pactes de Família i relacions exteriors (Anglaterra, Portugal, Marroc).
-L’obertura econòmica i la presència del comerç català.
5.- Societat i economia al segle XVIII -La il•lustració a Espanya. Teòrics.
-Règim senyorial. Noblesa i l’Església.
-Les noves estructures de la hisenda borbònica.
-Creixement demogràfic: Les classes urbanes i el món rural.
-Fàbriques reials i manufactures.
6.- La Crisi de l’Antic Règim -Regnat de Carles IV. Problemes interns: Floridablanca-Aranda.
-Godoy: La rivalitat amb França i acords amb Anglaterra.
-Repercussions de la Revolució Francesa a Espanya: De la Guerra Gran a la Guerra de la Independència.
-La monarquia i els canvis a Europa a començament del segle XIX.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
108 0 108
Pràctiques de camp/sortides
26 0 26
Treballs
0 10 10
Debats
2 0 2
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Sessió Magistral Explicació del contingut de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Visita i treball d'arxiu
Treballs Elaboració d'un treball elemental d'investigació en un arxiu
Debats Anàlisi, exposició i discusió, individualment o en grup, mitjançant arguments, de diversos fets històrics.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Pràctiques de camp/sortides
Treballs
Sessió Magistral
Proves de desenvolupament
Descripció
Atenció i aclariment dels dubtes corresponents

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques de camp/sortides OPCIONAL: Treball de recerca d'arxiu. Aquest treball tindrà finalitat investigadora i es farà en funció del nombre d'alumnes i disponibilitat horària. Cas que no sigui posssible fer-lo la puntuació d'aquest apartat s'acumularà a les proves de desenvolupament i treballs. 20%
Treballs Ressenya de llibres o articles, elaboració i comentari de textos, mapes i pel·lícules. 25%
Proves de desenvolupament Dues proves, una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb les ressenyes 30%. Per a superar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves. 50%
Altres

Assistència i participació a classe.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

ALVAR EZQUERRA, A.(dir). La economia en la España Moderna. Ed. Itsmo. Madrid, 2006.

ANES, G. Las crisis agràrias en la España Moderna. Ed. Taurus. Madrid, 1991.

 - Economia e ilustración en la España del siglo XVIII. Ariel, 1969

 BUSTOS RODRÍGUEZ, M. Época Moderna de la Monarquía Hispánica a la

crisis del Antiguo Régimen. Ed. Sílex. Madrid, 2007.

 DOMÍNGUEZ ORTIZ, A. Sociedad y Estado en el Siglo XVIII espanyol. Ed. Ariel, Barcelona 1990.

 FLORISTÁN, A. Edad Moderna : historia de Espanya. Ariel, Barcelona, 2005.

 GUIMERÀ, A. (ed.): El reformismo borbónico. Alianza Universidad, 1996.

 HERR, R.: España y la revolución del siglo XVIII. Aguilar, 1971.

 KAMEN, H. La España de Carlos II. Crítica, 1987

 LOZANO NAVARRO, J. La Compañia de Jesús y el poder en la España de los Austrias.Cátedra. Madrid, 2005.

 LYNCH, J. La España del siglo XVIII. Crítica, 2005

 MARTÍNEZ SHAW, C. Cataluña en la carrera de Indias. Ed. Crítica, Barcelona, 1981.

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL II/12081009
HISTÒRIA MODERNA DE LA CORONA D'ARAGÓ/12081010
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent