Codi |
|
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A5 |
Ordenació del territori. |
A6 |
Mètodes d’informació geogràfica. |
A7 |
Metodologia i treball de camp. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A9 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials. |
A10 |
Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal |
A11 |
Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública. |
A12 |
Explicar els processos de l’actualitat mediàtica. |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A14 |
Treball de camp i coneixements directes del territori. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A20 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions. |
A22 |
Analitzar i interpretar els paisatges. |
A23 |
Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A31 |
Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”. |
B5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B18 |
Raonament crític. |
B19 |
Compromís ètic. |
B27 |
Sensibilitat vers el medi ambient. |
B28 |
Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica. |
B30 |
Capacitat de treballs individuals. |
B32 |
Responsabilitat. |
B33 |
Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer els conceptes i els problemes de la planificació urbana |
A3 A31
|
B8 B18 B32
|
C5
|
Adquirir la diversitat de plantejaments sobre l'urbanisme |
A3 A9 A31
|
B8 B18 B32
|
C5
|
Distingir processos i agents de la realitat urbana |
A3 A5 A6 A8 A13 A31
|
B7 B9 B19 B27
|
C2
|
Interpretar i valorar el paisatge urbà |
A3 A7 A8 A11 A14 A22
|
B28 B30 B33
|
C2 C5
|
Defensar criteris propis sobre la planificació urbana a partir d'una actitud activa |
A3 A5 A10 A12 A16 A20 A23 A24
|
B5 B8 B18 B19
|
C5
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripició dels continguts teòrics |
|
1. Geografia, urbanisme i planificació urbana: antecedents i evolució històrica. La ciutat contemporània: transformacions urbanes, aspectes teòrics i ideològics. |
|
2. La planificació urbana i els continguts normatius. La reforma de els ciutats i les competències municipals. L’ordenació urbana i l’activitat urbanística. |
|
3. El planejament general: plans generals, normes i delimitacions. Processos d’elaboració i aprovació. |
|
4. Desenvolupament del planejament general: Programes urbanístics específics. Millores urbanes i reformes interiors. |
|
5. La planificació sectorial i estratègica |
|
6. Incidència del planejament supramunipal. |
|
7. Planificació i gestió urbana a les àrees metropolitanes. |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripcicó dels continguts pràctics |
|
1. Elements de la geografia humana utilitzats en la planificació urbana. |
|
2. La memòria social: la utilització d’indicadors humans. |
|
3. La gestió en el planejament: seminari tècnic municipals en urbanisme. |
|
4. Estat de situació del planejament: cas pràctic. Revisió de documents. Propostes per al treball de camp. Matriu d’efectes i impactes. L’informe final i les propostes. |
|
5. Delimitació d’usos, percepció i impacte territorial: visita al municipi de Vila-seca tot el dia. |
|
6. Perspectives del planejament urbà: dues lectures obligatòries i ressenya. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
24 |
24 |
48 |
Seminaris |
|
4 |
8 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
12 |
18 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
7 |
7 |
14 |
Estudis previs |
|
0 |
8 |
8 |
Treballs |
|
10 |
30 |
40 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Seminaris |
Debat sobre les problemàtiques urbanístiques. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentaris de text, preparació d’índexs, presentació d’informes, matriu d’impacte i organització de propostes. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida de camp al municipi de Vila-seca. |
Estudis previs |
Cerca, lectures i treball de la documentació, propostes de l’alumne en la resolució pràctica de problemàtiques per part de l’alumne. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Sessions de treball amb el professor per al seguiment de treballs i resolució de problemes |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lliurament de ressenyes i dossiers de les pràctiques. |
20% |
Treballs |
Redacció de treball basat en un document de planificació d’un municipi o una part d’un municipi litoral sota una sèrie de directrius. |
30% |
Proves de desenvolupament |
Desenvolupar un tema entre dos proposats pel professor. |
30% |
Proves objectives de tipus test |
Exercici tipus test i definició de conceptes. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
HALL, P., Ciudades del mañana. Historia del urbanismo en el siglo XX. Barcelona, Ediciones del Serbal, 1996
GRUPO ADUAR, Diccionario de Geografía Urbana, Urbanismo y Ordenación del Territorio, Ariel, 2000
SANCHEZ, I., Introducción al urbanismo, Alianza Editorial, 1999
ESTEBAN, J., La ordenación urbanística, Electa, Dip. Barcelona, 2003
PUJADAS, R. i FONT, J., Ordenación y planificación territorial, Síntesis, 1998
|
|
Complementària |
Versió digital Revista Papers, http://campus/uab.es/iermb, ,
MCRIT software research and planning consultancy, http://www.mcrit.es, ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|