Codi |
|
A1 |
Conèixer les diferents teories i debats antropològics. |
A2 |
Redactar una ressenya crítica sobre un article o llibre antropològic. |
A3 |
Analitzar i valorar críticament les aportacions més destacades de la teoria antropològica. |
A4 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social. |
A5 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema social particular |
A6 |
Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el rol de l'antropòleg. |
B2 |
Capacitat per treballar en equip |
B3 |
Aprendre a aprendre |
B5 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B6 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B7 |
Capacitat crítica davant dels sistemes experts i burocràtics de la modernitat (discursos i pràctiques biomèdics, pedagògics, etc.) |
B8 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B9 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B10 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l´assignatura. |
A1 A2 A3 A4 A5
|
B2 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10
|
C3 C4 C5
|
2. Incorporar els elements teòrics adquirits a l´anàlisi de la realitat empírica en aquest camp específic.
|
A2 A4 A6
|
B2 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10
|
C3 C4
|
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina. |
A2 A3 A4 A5
|
B6 B7 B10
|
C3
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1: MARX (1818-1883) |
1.1 El poder del diner i el paper de la religió.
1.2 Relacions de producció i alienació del treball.
1.3 Teoria del desenvolupament capitalista.
1.4 La utopia comunista.
|
TEMA 2: DURKHEIM (1858-1917) |
2.1 El mètode sociològic.
2.2 Moral i religió: la “conscience colle tive”.
2.3 Economia i cohesió social.
2.4 Estat i societat.
|
TEMA 3: WEBER (1864-1920) |
3.1 L´ ètica protestant i l´ esperit del capitalisme.
3.2 Mètode i conceptes fonamentals de sociologia.
3.3 Desencantament (Entzauberung) de món i racionalització de la vida social.
3.4 El poder en la societat capitalista.
|
TEMA 4: CAPITALISME, SOCIALISME, TEORIA SOCIAL I GLOBALITZACIÓ. |
4.1 La caiguda del comunisme i el procés de globalizació.
4.2 La reemergència del “Sagrat”.
4.3 Telecomunicacions i neoliberalisme.
4.4 El factor multicultural en un nou equilibri multipolar.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
12 |
24 |
Treballs |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
24 |
24 |
48 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als objectius de l´assignatura i presentació dels instruments de treball. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament sistemàtic del temari de l´assignatura a càrrec del professor. |
Presentacions / exposicions |
És treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l´aula. |
Treballs |
El treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l´alumne sobre una temàtica específica. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació de resultats i resolució de preguntes suscitades. |
|
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Atenció personalitzada |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
L´atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l´assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
S´avaluarà mitjançant l´elaboració d´un assaig, amb el qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològics del curs. |
40% |
Presentacions / exposicions |
Avaluació dels diferents treballs realitzats. |
15% |
Treballs |
Redacció d´un assaig del curs. |
30% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs. |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
, , ,
|
MARX, K. Die Frühschriften. Stuttgart, Kröner, 1971.
Das Kapital. Berlin, Dieta V., 1960.
El Capital. ( 3 vols.). Mexico, Fondo de Cultura económica, 1946.
Manuscritos de Economía y Filosofía. Madrid. Alianza
Obras de Marx y Engels. ( 26 vols.) Barcelona. Crítica, 1978 y ss.
Obras escogidas ( 2 vols.) Madrid. Akal, 1975.
Obras escogidas. Fondo de Cultura Económica. Mexico.
DUKHEIM, E. Clasificaciones primitivas. Barcelona. Ariel.
Educación y sociología. Barcelona. Península, 1975.
El socialismo. Madrid-Buenos Aires. Editorial nacional. 1974.
El suicidio. Madrid. Akal, 1989 ( 3ª ).
Journal sociologique. Lparis. P.U.F.
La división del trabajo social. Madrid. Akal, 1987.
La science sociale et l´action. Paris. P.U.F.
Las formas elementales de la vida religiosa. Madrid. Alianza editorial, 1993.
Las reglas del método sociológico. Madrid. Alianza Editorial. 1988.
Textes 1. Eléments d´une théorie sociale. Paris, Minuit, 1975.
WEBER, M. Economía y sociedad. México. Fondo de Cultura Económica, 1944.
El político y el científico. Madrid. Alianza editorial, 1988 (10ª.)
El problema de la irracionalidad en las ciencias sociales. Madrid. Tecnos, 1985.
Ensayos sobre metodología sociológica. Buenos Aires. Amorrortu, 1990.
Historia agraria romana. Madrid. Akal, 1982.
Historia económica general. México. Fondo de Cultura Económica.
L´ètica protestant i l´esperit del capitalisme. Barcelona. Edicions 62, 1984.
Sobre la teoría de las ciencias sociales. Barcelona. Planeta agostini- Edicions 62.
|
Complementària |
, , ,
|
ARON, R. Las etapas del pensamiento sociológico ( 2 vols.). Buenos Aires, Siglo Veinte, 1992.
BENDIX, R. Max Weber. Buenos Aires. Amorrortu, 1979.
BOTTOMORE, T. y NISBET, R.,( comps. ) Historia del análisis sociológico. Buenos Aires, Amorrortu,
1988, ( caps. 4, 5 y 6 )
DALPRA, M. La dialéctica en Marx. Barcelona, Martínez Roca.
FREUND, J. Socilogia de Max Weber. Barcelona, Península, 1967.
GIDDENS, A. El capitalismo y la moderna teoría social. Barcelona, Idea Books, 1998.
LUKES, S. Emile Durkheim. Su vida y su obra. Madrid, Taurus, 1983.
MORRISON, K. Marx, Durkheim, Webwer. London, Sage Pub, 1995.
NISBET, R. La formación del pensamiento sociológico. ( 2 vols.) Buenos Aires, Amorrortu,1990.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|