DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) LLATÍ VULGAR Codi 12131103
Ensenyament
Filologia Hispànica (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
SALVADÓ RECASENS, JUAN
Adreça electrònica joan.salvador@urv.cat
Professors/es
SALVADÓ RECASENS, JUAN
Web http://www.urv.es/centres/Departaments/fcatalana
Descripció general i informació rellevant Estudi dels principals aspectes lingüístics de llatí vulgar i la seva transformació

Competències
Codi  
A1 Conèixer la llengua i la literatura espanyoles en profunditat
A3 Conèixer la tradició de la crítica literària i l'estat actual
A4 Conèixer l'estructura de la llengua espanyola
A5 Conèixer la realitat lingüística i literària hispanoamericana
A6 Conèixer els temes de debat filològic, d'interès històric i contemporani
A13 Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu
A15 Poder formar-se una opinió crítica sobre un text
A17 Saber fer una presentació multimèdia sobre un text
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B9 Planificació i organització
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprendre aspectes bàsics de la gramàtica del llatí vulgar A1
A3
A5
A6
B9
C2
C5
Analitzar i interpretar textos en llatí vulgar A1
A3
A4
A6
A13
A15
A17
B4
C2
C5
Comprovar que les llengües romàniques deriven del llatí vulgar i prendre consciència de l'aplicació d'aquest coneixement en la llengua pròpia A1
A3
A13
A15
B4
C5

Continguts
Tema Subtema
1 Evolució històrica del concepte de llatí vulgar. Mètodes
1.1. La gramàtica comparada i l’avenç en la Filologia llatina moderna.
1.2. Terminologia i problemes de fons.
1.3. Les fonts del llatí vulgar.
2 La llengua vulgar en els seus textos com a preestadi de les llengües romàniques 2.1. Vocalisme i fragmentacions dialectals.
2.2. Les semivocals.
2.3. Oclusives sordes i sonores.
2.4. Grups consonàntics.
2.5. Les consonants finals.
2.6. L’evolució de la declinació.
2.7. La reestructuració dels pronoms personals i possessius.
2.8. Les transformacions més significatives del verb.
2.9. Aspectes de concordança.
2.10. Algunes estructures de subordinació.
3 El llatí evolucionat en el naixement de les llengües romàniques 3.1. Els testimonis romànics als cartularis medievals.
3.2. Els primers documents romànics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 6 12
 
Sessió Magistral
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
Pràctiques de camp/sortides
3 3 6
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 8 12
Treballs
6 18 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves pràctiques
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria i de les eines bibliogràfiques
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica guiada
Lectura i comentari de textos en llatí vulgar.
Pràctiques de camp/sortides Itinerari per la Tàrraco romana per tal de descobrir els aspectes morfològics de la ciutat vinculats al període de la seva antiguitat tardana. Visita a la Biblioteca i a l’Hemeroteca de la Facultat de Lletres per conèixer la bibliografia de disposició immediata.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctica per aprendre a utilitzar les bases de dades de textos llatins.
Treballs Pràctica autònoma: Realització d’un assaig.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques de camp/sortides
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció
TIC: Sessió per explicar el funcionament de les bases de dades que cal utilitzar per a la realització de la pràctica autònoma i altres exercicis. Presencial: Comentaris personalitzats sobre l’anàlisi de textos de llatí vulgar i sobre la resolució d’exercicis fets fora de l’aula. Explicació dels criteris per a la realització i presentació de la pràctica autònoma.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exàmens escrits. 40%
Pràctiques de camp/sortides Pràctica escrita 5%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctica escrita. 5%
Treballs Treball monogràfic sobre textos de llatí vulgar o medieval. 30%
Proves pràctiques Exercicis escrits. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria: L'examen consistirà en superar els problemes, pràctiques, treball o proves que no arribin al nivell mínim. El barem avaluatiu serà el mateix que en la primera convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica Grandgent, C.H., Introducción al latín vulgar, CSIC, Madrid 1970
Väänänen, V., Introducción al latín vulgar, Gredos, Madrid 1985[2ª]
Herman, J., El latín vulgar, Ariel, Barcelona 1997
Díaz y Díaz, M.C., Antología del latín vulgar, Gredos, Madrid 1974
Norberg, D., Manuel Pratique de Latin Médiévale, Picard, Paris 1980

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GRAMÀTICA HISTÒRICA DE LA LLENGUA CATALANA I/12122017

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
FONÈTICA I FONOLOGIA CATALANA/12121122

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LLATÍ/12121003
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent