Codi |
|
A1 |
Conèixer la llengua i la literatura espanyoles en profunditat |
A3 |
Conèixer la tradició de la crítica literària i l'estat actual |
A4 |
Conèixer l'estructura de la llengua espanyola |
A5 |
Conèixer la realitat lingüística i literària hispanoamericana |
A6 |
Conèixer els temes de debat filològic, d'interès històric i contemporani |
A13 |
Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu |
A15 |
Poder formar-se una opinió crítica sobre un text |
A17 |
Saber fer una presentació multimèdia sobre un text |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B9 |
Planificació i organització |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Aprendre aspectes bàsics de la gramàtica del llatí vulgar |
A1 A3 A5 A6
|
B9
|
C2 C5
|
Analitzar i interpretar textos en llatí vulgar |
A1 A3 A4 A6 A13 A15 A17
|
B4
|
C2 C5
|
Comprovar que les llengües romàniques deriven del llatí vulgar i prendre consciència de l'aplicació d'aquest coneixement en la llengua pròpia |
A1 A3 A13 A15
|
B4
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1 Evolució històrica del concepte de llatí vulgar. Mètodes
|
1.1. La gramàtica comparada i l’avenç en la Filologia llatina moderna.
1.2. Terminologia i problemes de fons.
1.3. Les fonts del llatí vulgar. |
2 La llengua vulgar en els seus textos com a preestadi de les llengües romàniques |
2.1. Vocalisme i fragmentacions dialectals.
2.2. Les semivocals.
2.3. Oclusives sordes i sonores.
2.4. Grups consonàntics.
2.5. Les consonants finals.
2.6. L’evolució de la declinació.
2.7. La reestructuració dels pronoms personals i possessius.
2.8. Les transformacions més significatives del verb.
2.9. Aspectes de concordança.
2.10. Algunes estructures de subordinació.
|
3 El llatí evolucionat en el naixement de les llengües romàniques |
3.1. Els testimonis romànics als cartularis medievals.
3.2. Els primers documents romànics.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
6 |
12 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
3 |
3 |
6 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
8 |
12 |
Treballs |
|
6 |
18 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la matèria i de les eines bibliogràfiques |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctica guiada
Lectura i comentari de textos en llatí vulgar.
|
Pràctiques de camp/sortides |
Itinerari per la Tàrraco romana per tal de descobrir els aspectes morfològics de la ciutat vinculats al període de la seva antiguitat tardana. Visita a la Biblioteca i a l’Hemeroteca de la Facultat de Lletres per conèixer la bibliografia de disposició immediata. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctica per aprendre a utilitzar les bases de dades de textos llatins. |
Treballs |
Pràctica autònoma: Realització d’un assaig.
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Descripció |
TIC:
Sessió per explicar el funcionament de les bases de dades que cal utilitzar per a la realització de la pràctica autònoma i altres exercicis.
Presencial:
Comentaris personalitzats sobre l’anàlisi de textos de llatí vulgar i sobre la resolució d’exercicis fets fora de l’aula. Explicació dels criteris per a la realització i presentació de la pràctica autònoma.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exàmens escrits. |
40% |
Pràctiques de camp/sortides |
Pràctica escrita |
5% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctica escrita. |
5% |
Treballs |
Treball monogràfic sobre textos de llatí vulgar o medieval. |
30% |
Proves pràctiques |
Exercicis escrits. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: L'examen consistirà en superar els problemes, pràctiques, treball o proves que no arribin al nivell mínim. El barem avaluatiu serà el mateix que en la primera convocatòria |
Bàsica |
Grandgent, C.H., Introducción al latín vulgar, CSIC, Madrid 1970
Väänänen, V., Introducción al latín vulgar, Gredos, Madrid 1985[2ª]
Herman, J., El latín vulgar, Ariel, Barcelona 1997
Díaz y Díaz, M.C., Antología del latín vulgar, Gredos, Madrid 1974
Norberg, D., Manuel Pratique de Latin Médiévale, Picard, Paris 1980
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GRAMÀTICA HISTÒRICA DE LA LLENGUA CATALANA I/12122017 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
FONÈTICA I FONOLOGIA CATALANA/12121122 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|