Codi |
|
A1 |
Conèixer la llengua i la literatura espanyoles en profunditat |
A2 |
Conèixer la història de la llengua espanyola i la seva cultura |
A9 |
Conèixer les bases de la lingüística teòrica |
A15 |
Poder formar-se una opinió crítica sobre un text |
B6 |
Comprometre's amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B11 |
Motivació per la qualitat |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Adquirir coneixements superiors de gramàtica normativa catalana |
A1 A2 A9
|
|
C5
|
Aconseguir plena competència en l'ús escrit de la llengua |
A1 A2 A15
|
B11
|
C5
|
Prendre consciència de la diferència entre l'estàndard i altres varietats de la llengua |
A1
|
B6
|
C5
|
Adquirir coneixements superiors de gramàtica normativa catalana A1, A2, A9, C5 |
|
|
|
Tema |
Subtema |
1Q · Tema 1 Gramàtica descriptiva i gramàtica normativa. |
La normativa del català modern |
1Q · Tema 2 Els sons i les lletres |
a) Elements segmentals menors
b) Qüestions d'ortografia |
1Q · Tema 3 Morfologia i sintaxi |
a) Els determinants
b) El relatiu
c) La pronominalització de les funcions sintàctiques
d) Subordinants i complementadors |
2Q · Tema 4 El significat dels temps verbals
|
a) Introducció
b) Temps i usos |
2Q · Tema 5 El gerundi |
a) Usos adequats
b) Usos inadequats |
2Q · Tema 6 L’infinitiu
|
a) Usos adequats
b) Usos inadequats |
2Q · Tema 7 La concordança del participi |
a) Casos generals
b) Casos especials
c) Casos molt especials |
2Q · Tema 8 Les perífrasis verbals |
a) Perífrasis d'infinitiu
b) Perífrasis de gerundi
c) Perífrasis de participi |
2Q · Tema 9 Ús i règim dels verbs |
a) Teoria del règim verbal
b) Els règims verbals en català |
2Q · Tema 10 Ser i estar en català modern
|
a) Descripció dels usos
b) Proposta de Solà |
2Q · Tema 11 Problemes de les preposicions |
a) Per i per a
b) Fins i fins a
c) En i a
d) Altres |
Tema 12 L’expressió del temps
|
a) Plantejament general
b) Relació de casos |
Tema 13 Els possessius |
a) Problemes en l'ús dels possessius
b) Orientacions pràctiques |
Tema 14 Altres temes de gramàtica |
a) Canvi i caiguda de preposicions
b) Adverbis
c) Conjuncions
d) Altres |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
44 |
22 |
66 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
40 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
7.5 |
22.5 |
Estudis previs |
|
0 |
15.5 |
15.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació i lectura de textos |
Sessió Magistral |
Explicació dels temes |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització i correcció a l'aula dels exercicis |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització d'exercicis a l'aula i comentari de les solucions |
Estudis previs |
Lectura i estudi de la bibliografia |
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Detecció de la varietat en la preparació prèvia de l'alumne, i aplicació de propostes per a l'adquisició del nivell adequat |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Participació dels alumnes |
0.2% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Participació dels alumnes |
0.4% |
Estudis previs |
Interès dels alumnes |
0.4% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Prova escrita 2Q |
45%
|
Proves pràctiques |
Prova escrita 1Q |
45% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Jordi BADIA; Núria BRUGAROLAS; Rafael TORNÉ; Xavier FARGAS, El llibre de la llengua catalana, 1997, Barcelona
Antoni M. Badia Margarit, Gramàtica de la llengua catalana, 1994, Barcelona
Joan BELTRAN; Josep PANISELLO, Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Benicarló
Jordi BRUGUERA, Diccionari de dubtes i dificultats del català, 2000, Barcelona
Jordi GINEBRA, Praxi lingüística III. Criteris gramaticals i d’estil, 2005, Tarragona
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 1999, Barcelona
Josep LACREU (director), Gramàtica valenciana, 1995, València
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Gramàtica del català actual, 1999, Barcelona
Joisep M. MESTRES; Joan COSTA; Mireia OLIVA; Ricard FITÉ, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 1995, Barcelona/Vic
|
|
Complementària |
Jaume MOREY; Joan MELIÀ; Jaume CORBERA, Alfa. Mètode d’autocorrecció gramatical assistida, 1995, Palma
Joan SOLÀ, Sintaxi normativa: estat de la qüestió, 1994, Barcelona
Joan SOLÀ; Maria Rosa LLORET; Joan MASCARÓ; Manuel PÉREZ SALDANYA, Gramàtica del català contemporani, 2002, Barcelona
Joan ABRIL, Diccionari pràctic de qüestions gramaticals, 1997, Barcelona
Jordi de BOFARULL; Jordi GINEBRA; Arantxa TÉVAR, Praxi lingüística I. Convencions, 1999, Tarragona
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
MORFOLOGIA CATALANA/12121009 | TÈCNIQUES D`EXPRESSIÓ EN LLENGUA CATALANA/12121203 | SINTAXI CATALANA I/12122021 | SINTAXI CATALANA II/12122022 | CORRECCIÓ I GESTIÓ DE TEXTOS CATALANS/12122211 | USOS I REGISTRES DE LA LLENGUA CATALANA/12122213 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana assistir a classe. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|