Codi |
|
A1 |
Coneixement dels processos informatius i comunicatius, així com dels principals corrents i teories que els formalitzen i critiquen des d’un punt de vista conceptual, metodològic i investigatiu |
A7 |
Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats |
A8 |
Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de periodisme, així com de l’ordenament jurídic de la informació |
A10 |
Coneixement de l’impacte social de les tecnologies informatives i de la comunicació contemporània, així com de les mediacions del sistema comunicatiu i del sistema social |
A11 |
Coneixement de l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa de comunicació |
A13 |
Capacitat per llegir i analitzar textos i documents especialitzats de qualsevol tema rellevant i resumir-los o adaptar-los mitjançant un llenguatge o lèxic comprensible per a un públic majoritari |
A22 |
Capacitat i habilitat per exposar raonadament idees, a partir dels fonaments de la retòrica i de les aportacions de les noves teories de l’argumentació, així com de les tècniques comunicatives aplicades a la persuasió |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B9 |
Planificació i organització |
B11 |
Motivació per la qualitat |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
Analitzar i interpretar l'actualitat periodística, des d'un punt de vista crític, a través de l'estudi de la producció, la circulació i el consum. |
A1 A7 A8 A11
|
B3 B4 B6
|
C3
|
Conèixer els condicionants de la producció (econòmics, polítics i culturals), els processos interns de producció d'actualitat (organització, modes i rutines de producció), i el resultat d'aquest procés (productes culturals en l'àmbit de l'actualitat periodística en un sentit ampli).
|
A1 A7 A8 A10 A11 A22
|
B3 B6 B11
|
C3
|
Adquirir el coneixement i les habilitats per a realitzar una anàlisi dels mitjans de comunicació de massa a partir de les eines i metodologies bàsiques de l'estudi de la comunicació.
|
A1 A7 A8 A13 A22
|
B3 B4 B5 B6 B9 B11
|
|
Tema |
Subtema |
1. Bases teòriques |
1.1. Introducció a l’estudi dels mitjans periodístics
1.2. La construcció social de la notícia
1.3. Periodisme, objectivitat, imparcialitat i biaix
1.4. Representació, pluralisme i control social |
2. La producció d'actualitat |
2.1. L’economia política del periodisme
2.2. Newsgathering i newsmaking
2.3. Redaccions: estructura i rutines
2.4. Les fonts d’informació, agències i gabinets |
3. Anàlisi de ‘textos’ informatius |
3.1. Contingut, textos, discursos i narratives
3.2. Frame building i frame analysis
3.3. Gèneres i informació |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Treballs |
|
4 |
38 |
42 |
Sessió Magistral |
|
12 |
24 |
36 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
2 |
15 |
17 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
12 |
0 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i planificació |
Treballs |
Realització d'un treball individual de curs. |
Sessió Magistral |
Exposició a classe del contingut de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'anàlisi de casos / pràctiques en aula |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Resolució d'una prova de lectures |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
El professor farà de guia en el treball de curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
L'estudiant ha de realitzar un treball de curs de tipus individual. Es tracta d'un assaig escrit entre 3.000 i 3.500 paraules. L'assaig ha de basar-se en un dels models oferits pel professor durant el curs (conflictes, representació, producció o gèneres). |
30% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'estudiant haurà de resoldre un exercici de lectures plantejat a classe. |
20% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
L'estudiant haurà de fer anàlisi crítica de casos periodístic plantejats a classe i un projecte de treball. |
10% |
Altres |
Examen de coneixements |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els estudiants poden acollir-se a dos tipus d'avaluacions durant el curs: l'avaluació continuada (1a convocatòria) i l'avaluació final (2a convocatòria). Avaluació continuada (AC) La millor forma d'aprofitar el curs és seguir l'AC. L'assignatura està plantejada per tal que l'estudiant segueixi les tutories i les activitats plantejades cada setmana. L'AC de l'assignatura és la primera convocatòria d'avaluació. Per acollir-s'hi, l'estudiant haurà d'haver realitzat al menys el 75% de les pràctiques: - Apartat pràctic: Anàlisi de casos avaluables i projecte de treball (10%) Realització d'un treball de curs (30%) i d'una prova de lectura (20%) - Apartat teòric Examen de coneixements (1a convocatòria) (40%) La nota d'AC es composa del promig entre l'apartat pràctic (60%) i l'apartat teòric (40%). La nota final obtinguda es ponderarà amb el coeficient de seguiment de l'avaluació continuada (activitats planificades/activitats realitzades per l'estudiant). Avaluació final (AF) Els estudiants que no segueixin o no superin l'AC hauran de demostrar els coneixements i habilitats transmessos en l'assignatura a l'AF. L'AF és la segona convocatòria d'avaluació. Per a acollir-s'hi, l'estudiant haurà d'acomplir els següents requisits: - Apartat pràctic: Realització d'un treball de curs (30%) i d'una prova de lectura (20%) - Apartat teòric Examen de coneixements (2a convocatòria) (50%) La nota d'AF es composa del promig entre l'apartat pràctic (50%) i l'apartat teòric (50%). Totes dues parts (teoria i pràctica) s'han d'aprovar per separat. |
Bàsica |
, , ,
|
Nota: l’assignatura implica la lectura de textos en tres llengües: català, castellà i anglès. Durant el curs el professor pot ampliar les lectures recomanades. Baggini, Julian (2004) Más allá de la noticia. La filosofía detrás de los titulares. Madrid: Cátedra. Barnett, Clive (2003) Culture and Democracy. Media, Space and Representation. Tuscaloosa: The University of Alabama Press. Berger, Peter L. i Luckmann, Thomas (1988) La construcció social de la realitat. Barcelona: Herder. Burguet, Francesc (1997) Construir les notícies. Una teoria de la redacció periodística. Barcelona: Dèria. Burr, Vivien (1996) Introducció al construccionisme social. Barcelona: Edicions de la UOC i Proa. Casero, Andreu (2009) La construcción mediática de las crisis políticas. Madrid: Editorial Fragua. Castelló, Enric (2008) Identidades mediáticas. Introducción a las teorías, métodos y casos. Barcelona: UOCPress. Downing, John i Charles Husband (2005) Representing Race. Racism, Ethnicities and Media. Londres: Sage. Fishman, Mark (1980) La fabricación de la noticia. Buenos Aires: Ediciones Tres tiempos. Grandi, Roberto (1995) Texto y contexto en los medios de comunicación. Barcelona: Bosch. Gomis, Lorenzo (2008) La teoría de los géneros periodísticos. Barcelona: UOCPress. López, Manuel (2004) Cómo se fabrican las noticias: fuentes, selección y planificación. Barcelona: Paidós. Lakoff, George (2004) No pienses en un elefante. Lenguage y debate político. Madrid: Editorial Complutense. Louw, Eric P. (2005) The Media and Political Process. Londres: Sage. McCombs, Maxwell (2004) Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós. Manning, Paul (2001) News and News Sources. Londres: Sage. Matheson, Donald (2005) Media discourse. Analysing Media Text. Maidenhead: Open University. Ortega F. i Humanes, M. L. (2002) Algo más que periodistas. Sociología de una profesión. Madrid: Ariel. O’Donnell, Hugh (2008) Noticias y ciudadanía. El telespectador, el poder y el debate público. Madrid: Ediciones de la Torre. O’Keeffe, Anne (2006) Investigating Media Discourse. Londres: Routledge. Randall, David (1999) El periodista universal. Madrid: Siglo XXI. Richardson, John (2007) Analysing newspapers. An approach from critical discourse. Nova York: Palgrave. Rodrigo Alsina, Miquel (2005) La construcción de la noticia. Barcelona: Paidós. Sampedro, Víctor (ed.) (2003) La pantalla de las identidades. Medios de comunicación, políticas y mercados de identidad. Barcelona: Icaria. Soriano, Jaume (2007) L’ofici de comunicòleg. Métodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo editorial. Salmon, Christian (2007) Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Barcelona: Península. Starkey, Guy (2007) Balance and Bias in Journalism. Nova York: Palgrave. Street, John (2001) Mass Media, Politics and Democracy. Palgrave: Nova York. Tuchman, Gaye (1983) La construcción de la noticia. Barcelona: Gustavo Gili. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per a profitar al màxim l'assignatura es recomana seguir l'avaluació continuada. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|