DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ANÀLISI I INTERPRETACIÓ DE L'ACTUALITAT PERIODÍSTICA Codi 12152101
Ensenyament
Periodisme (2004)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4.5 1.5 3 Obligatòria Primer Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web http://moodle.urv.net/moodle0506/course/view.php?id=1468
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de l’assignatura és dotar l’estudiant dels elements bàsics per a la interpretació i l’anàlisi de l’actualitat a través de l’estudi crític de la producció, com a procés i com a producte, de l’actualitat periodística. El contingut de l’assignatura transmet coneixements sobre els condicionants de la producció (econòmics, polítics i culturals), els processos interns de producció d’actualitat (organització, modes i rutines de producció) i el resultat d’aquest procés (productes culturals en l’àmbit de l’actualitat periodística en un sentit ampli). Al llarg de l’assignatura, l’estudiant adquirirà coneixements i habilitats per analitzar els mitjans de comunicació a partir de les eines i metodologies bàsiques de l’estudi de la comunicació.

Competències
Codi  
A1 Coneixement dels processos informatius i comunicatius, així com dels principals corrents i teories que els formalitzen i critiquen des d’un punt de vista conceptual, metodològic i investigatiu
A7 Coneixement de l’estructura dels mitjans de comunicació i dels seus principals formats
A8 Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de periodisme, així com de l’ordenament jurídic de la informació
A10 Coneixement de l’impacte social de les tecnologies informatives i de la comunicació contemporània, així com de les mediacions del sistema comunicatiu i del sistema social
A11 Coneixement de l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa de comunicació
A13 Capacitat per llegir i analitzar textos i documents especialitzats de qualsevol tema rellevant i resumir-los o adaptar-los mitjançant un llenguatge o lèxic comprensible per a un públic majoritari
A22 Capacitat i habilitat per exposar raonadament idees, a partir dels fonaments de la retòrica i de les aportacions de les noves teories de l’argumentació, així com de les tècniques comunicatives aplicades a la persuasió
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Planificació i organització
B11 Motivació per la qualitat
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar i interpretar l'actualitat periodística, des d'un punt de vista crític, a través de l'estudi de la producció, la circulació i el consum. A1
A7
A8
A11
B3
B4
B6
C3
Conèixer els condicionants de la producció (econòmics, polítics i culturals), els processos interns de producció d'actualitat (organització, modes i rutines de producció), i el resultat d'aquest procés (productes culturals en l'àmbit de l'actualitat periodística en un sentit ampli). A1
A7
A8
A10
A11
A22
B3
B6
B11
C3
Adquirir el coneixement i les habilitats per a realitzar una anàlisi dels mitjans de comunicació de massa a partir de les eines i metodologies bàsiques de l'estudi de la comunicació. A1
A7
A8
A13
A22
B3
B4
B5
B6
B9
B11

Continguts
Tema Subtema
1. Bases teòriques 1.1. Introducció a l’estudi dels mitjans periodístics
1.2. La construcció social de la notícia
1.3. Periodisme, objectivitat, imparcialitat i biaix
1.4. Representació, pluralisme i control social
2. La producció d'actualitat 2.1. L’economia política del periodisme
2.2. Newsgathering i newsmaking
2.3. Redaccions: estructura i rutines
2.4. Les fonts d’informació, agències i gabinets
3. Anàlisi de ‘textos’ informatius 3.1. Contingut, textos, discursos i narratives
3.2. Frame building i frame analysis
3.3. Gèneres i informació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Treballs
4 38 42
Sessió Magistral
12 24 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
2 15 17
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
12 0 12
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i planificació
Treballs Realització d'un treball individual de curs.
Sessió Magistral Exposició a classe del contingut de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'anàlisi de casos / pràctiques en aula
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució d'una prova de lectures

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
El professor farà de guia en el treball de curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs L'estudiant ha de realitzar un treball de curs de tipus individual. Es tracta d'un assaig escrit entre 3.000 i 3.500 paraules. L'assaig ha de basar-se en un dels models oferits pel professor durant el curs (conflictes, representació, producció o gèneres). 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L'estudiant haurà de resoldre un exercici de lectures plantejat a classe. 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària L'estudiant haurà de fer anàlisi crítica de casos periodístic plantejats a classe i un projecte de treball. 10%
Altres

Examen de coneixements

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants poden acollir-se a dos tipus d'avaluacions durant el curs: l'avaluació continuada (1a convocatòria) i l'avaluació final (2a convocatòria).

Avaluació continuada (AC)
La millor forma d'aprofitar el curs és seguir l'AC. L'assignatura està plantejada per tal que l'estudiant segueixi les tutories i les activitats plantejades cada setmana. L'AC de l'assignatura és la primera convocatòria d'avaluació. Per acollir-s'hi, l'estudiant haurà d'haver realitzat al menys el 75% de les pràctiques:
- Apartat pràctic:
Anàlisi de casos avaluables i projecte de treball (10%)
Realització d'un treball de curs (30%) i d'una prova de lectura (20%)
- Apartat teòric
Examen de coneixements (1a convocatòria) (40%)

La nota d'AC es composa del promig entre l'apartat pràctic (60%) i l'apartat teòric (40%). La nota final obtinguda es ponderarà amb el coeficient de seguiment de l'avaluació continuada (activitats planificades/activitats realitzades per l'estudiant).

Avaluació final (AF)
Els estudiants que no segueixin o no superin l'AC hauran de demostrar els coneixements i habilitats transmessos en l'assignatura a l'AF. L'AF és la segona convocatòria d'avaluació. Per a acollir-s'hi, l'estudiant haurà d'acomplir els següents requisits:
- Apartat pràctic:
Realització d'un treball de curs (30%) i d'una prova de lectura (20%)
- Apartat teòric
Examen de coneixements (2a convocatòria) (50%)

La nota d'AF es composa del promig entre l'apartat pràctic (50%) i l'apartat teòric (50%). Totes dues parts (teoria i pràctica) s'han d'aprovar per separat.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Nota: l’assignatura implica la lectura de textos en tres llengües: català, castellà i anglès. Durant el curs el professor pot ampliar les lectures recomanades.

Baggini, Julian (2004) Más allá de la noticia. La filosofía detrás de los titulares. Madrid: Cátedra.
Barnett, Clive (2003) Culture and Democracy. Media, Space and Representation. Tuscaloosa: The University of Alabama Press.
Berger, Peter L. i Luckmann, Thomas (1988) La construcció social de la realitat. Barcelona: Herder.
Burguet, Francesc (1997) Construir les notícies. Una teoria de la redacció periodística. Barcelona: Dèria.
Burr, Vivien (1996) Introducció al construccionisme social. Barcelona: Edicions de la UOC i Proa.
Casero, Andreu (2009) La construcción mediática de las crisis políticas. Madrid: Editorial Fragua.
Castelló, Enric (2008) Identidades mediáticas. Introducción a las teorías, métodos y casos. Barcelona: UOCPress.
Downing, John i Charles Husband (2005) Representing Race. Racism, Ethnicities and Media. Londres: Sage.
Fishman, Mark (1980) La fabricación de la noticia. Buenos Aires: Ediciones Tres tiempos.
Grandi, Roberto (1995) Texto y contexto en los medios de comunicación. Barcelona: Bosch.
Gomis, Lorenzo (2008) La teoría de los géneros periodísticos. Barcelona: UOCPress.
López, Manuel (2004) Cómo se fabrican las noticias: fuentes, selección y planificación. Barcelona: Paidós.
Lakoff, George (2004) No pienses en un elefante. Lenguage y debate político. Madrid: Editorial Complutense.
Louw, Eric P. (2005) The Media and Political Process. Londres: Sage.
McCombs, Maxwell (2004) Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.
Manning, Paul (2001) News and News Sources. Londres: Sage.
Matheson, Donald (2005) Media discourse. Analysing Media Text. Maidenhead: Open University.
Ortega F. i Humanes, M. L. (2002) Algo más que periodistas. Sociología de una profesión. Madrid: Ariel.
O’Donnell, Hugh (2008) Noticias y ciudadanía. El telespectador, el poder y el debate público. Madrid: Ediciones de la Torre.
O’Keeffe, Anne (2006) Investigating Media Discourse. Londres: Routledge.
Randall, David (1999) El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.
Richardson, John (2007) Analysing newspapers. An approach from critical discourse. Nova York: Palgrave.
Rodrigo Alsina, Miquel (2005) La construcción de la noticia. Barcelona: Paidós.
Sampedro, Víctor (ed.) (2003) La pantalla de las identidades. Medios de comunicación, políticas y mercados de identidad. Barcelona: Icaria.
Soriano, Jaume (2007) L’ofici de comunicòleg. Métodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo editorial.
Salmon, Christian (2007) Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Barcelona: Península.
Starkey, Guy (2007) Balance and Bias in Journalism. Nova York: Palgrave.
Street, John (2001) Mass Media, Politics and Democracy. Palgrave: Nova York.
Tuchman, Gaye (1983) La construcción de la noticia. Barcelona: Gustavo Gili.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per a profitar al màxim l'assignatura es recomana seguir l'avaluació continuada.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent