Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Posseir un coneixement instrumental avançat de la llengua catalana i de la llengua espanyola |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Conèixer i aplicar les convencions ortotipogràfiques, les normes ortogràfiques i gramaticals, i les regles de construcció dels textos escrits
Distingir els errors ortotipogràfics, ortogràfics i gramaticals, i la violació de les regles de construcció dels textos escrits
Conèixer les diferències entre l’estàndard escrit i altres varietats lingüístiques
Identificar els errors més comuns que es donen en el procés de transferència entre llengües, de manera que es puguin corregir
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1 Introducció |
a) Llengua col·loquial i llengua estàndard
b) Obres de referència de gramàtica normativa |
Tema 2 La puntuació i altres convencions gràfiques |
a) Puntuació
b) Convencions gràfiques |
Tema 3 El gerundi |
a) Usos adequats
b) Usos inadequats |
Tema 4 L’infinitiu
|
a) Usos adequats
b) Usos inadequats |
Tema 5 El participi: la concordança |
a) Casos generals
b) Casos especials
c) Casos molt especials |
Tema 6 Les perífrasis verbals |
a) Perífrasis d'infinitiu
b) Perífrasis de gerundi
c) Perífrasis de participi |
Tema 7 Pronoms clítics i duplicacions pronominals |
a) Tematitzacions
b) Rematitzacions
c) Altres |
Tema 8 Els relatius |
a) Teoria del relatiu
b) Forma i funció dels relatius |
Tema 9 La concordança |
a) La concordança en la gramàtica
b) Casos particulars |
Tema 10 Problemes de les preposicions |
a) Per i per a
b) Fins i fins a
c) En i a
d) Altres |
Tema 11 Els possessius |
a) Problemes en l'ús dels possessius
b) Orientacions pràctiques |
Tema 12 Altres temes de gramàtica |
a) Canvi i caiguda de preposicions
b) Adverbis
c) Conjuncions
d) Altres |
Tema 13 Qüestions de lèxic normatiu
|
a) La normativa del lèxic
b) Els diccionaris |
Tema 14 Ús i règim dels verbs |
a) El significat dels temps verbals
b) Teoria del règim verbal
c) Els règims verbals en català |
Tema 15 ser i estar en català modern
|
a) Descripció dels usos
b) Proposta de Solà |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16 |
16 |
32 |
Sessió Magistral |
|
32 |
48 |
80 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
5 |
22 |
27 |
Estudis previs |
|
1 |
4 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació i lectura de textos |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització d'exercicis a l'aula i comentari de les solucions. |
Sessió Magistral |
Explicació dels temes |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització per part de l'alumnat d'exercics de pràctiques avaluables per part del professorat. |
Estudis previs |
Consulta, lectura i estudi del material bibliogràfic. |
Descripció |
Detecció de la diversitat en la preparació prèvia de l'alumnat, elaboració de propostes per a l'adquisició del nivell adequat i seguiment del grau d'assoliment d'aquest nivell.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Es proposarà un conjunt d'exercicis específics per als continguts de cada tema. En alguns casos, s'hauran d'esmenar, en d'altres se n'haurà d'argumentar l'esmena emprant les tècniques pròpies del text argumentatiu i en d'altres s'haurà de donar de manera precisa el seu significat.
Es valorarà, especialment, la correcció ortogràfica i sintàctica. |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Exercicis pràctics segons el temari. En alguns casos, s'hauran d'esmenar, en d'altres se n'haurà d'argumentar l'esmena emprant les tècniques pròpies del text argumentatiu i en d'altres s'haurà de donar de manera precisa el seu significat.
Es valorarà, especialment, la correcció ortogràfica i sintàctica.
S'haurà de demostrar coneixement del material bibliogràfic bàsic de l'assignatura. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Resolció d'exercicis: Exercicis curts d'avaluació contínua 40% - Proves objectives de preguntes curtes 50% - Sessió Magistral: Participació dels alumnes 5% - Resolució d'exercicis a l'aula ordinària 5% |
Bàsica |
Jordi BADIA; Núria BRUGAROLAS; Rafael TORNÉ; Xavier FARGAS, El llibre de la llengua catalana, 1997, Barcelona
Antoni M. Badia Margarit, Gramàtica de la llengua catalana, 1994, Barcelona
Joan BELTRAN; Josep PANISELLO, Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Benicarló
Jordi BRUGUERA, Diccionari de dubtes i dificultats del català, 2000, Barcelona
Jordi GINEBRA, Praxi lingüística III. Criteris gramaticals i d’estil, 2005, Tarragona
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 1999, Barcelona
Josep LACREU (director), Gramàtica valenciana, 1995, València
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Gramàtica del català actual, 1999, Barcelona
Joisep M. MESTRES; Joan COSTA; Mireia OLIVA; Ricard FITÉ, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 1995, Barcelona/Vic
|
|
Complementària |
Jaume MOREY; Joan MELIÀ; Jaume CORBERA, Alfa. Mètode d’autocorrecció gramatical assistida, 1995, Palma
Joan SOLÀ, Sintaxi normativa: estat de la qüestió, 1994, Barcelona
Joan SOLÀ; Maria Rosa LLORET; Joan MASCARÓ; Manuel PÉREZ SALDANYA, Gramàtica del català contemporani, 2002, Barcelona
Joan ABRIL, Diccionari pràctic de qüestions gramaticals, 1997, Barcelona
Jordi de BOFARULL; Jordi GINEBRA; Arantxa TÉVAR, Praxi lingüística I. Convencions, 1999, Tarragona
|
|
|
Altres comentaris |
Donat que el curs 2009/2010 és el d'inici del nou Grau, la relació de les assignatures recomanades que continuen el temari d'aquesta assignatura es farà efectiva el juliol de 2010. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|