Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius. |
| A4 |
Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic. |
| A6 |
Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori, especialment en els àmbits bioquímics, microbiològics i en biologia molecular, valorant els seus riscos, i elements de seguretat. |
| A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar. |
| A14 |
Descriure la manera en la qual els éssers vius extreuen, transformen i utilitzen l'energia del seu entorn. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprendre la manera en la qual els éssers vius extreuen, transformen i utilitzen l'energia del seu entorn
Conèixer l'estructura i funcionament a nivell molecular dels diferents sistemes biològics
| | A4 |
Comprendre la manera en la qual els éssers vius extreuen, transformen i utilitzen l'energia del seu entorn
Conèixer l'estructura i funcionament a nivell molecular dels diferents sistemes biològics
| | A6 |
Adquirir habilitats pròpies per al treball en el laboratori bioquímic
| | A8 |
Adquirir habilitats pròpies per al treball en el laboratori bioquímic
Aplicar els coneixements adquirits per solucionar casos pràctics
| | A14 |
Comprendre com els éssers vius extreuen, transformen i utilitzen l'energia del seu entorn
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la Bioquímica |
Concepte i àmbit d'estudi de la Bioquímica. Nivells d'estudi.
Mètodes d'estudi.
Biomolècules |
2. Estructura de les proteïnes. |
Nivells de complexitat.
Estructura primària, estructura secundària (?, ß ?i altres), estructura terciària, estructura quaternària.
Desnaturalització i renaturalització.
Dinàmica de proteïnes. |
3. Enzims |
Els enzims com a biocatalitzadors.
Factors que afecten l'activitat enzimàtica.
Interaccions enzim-substrat, models. Mecanismes de la catàlisi enzimàtica. Cinètica enzimàtica.
Coenzims i cofactors
Modulació de l'activitat enzimàtica.
|
4. Genètica |
Àcids nucleics.
Replicació del DNA.
Reparació del DNA.
Transcripció.
El codi genètic. Mecanisme de la traducció. Regulació de l'expressió gènica |
5. Introducció al metabolisme |
Organització.
Vies i cicles metabòlics.
Anabolisme i catabolisme.
Control del flux metabòlic.
Digestió i absorció de substrats en els mamífers
|
6. El flux energètic |
Els éssers vius com a sistemes termodinàmics oberts.
El grup fosfat i l'ATP com a intermediaris energètics comuns.
Reaccions acoblades.
Fosforilació a nivell de substrat i fosforilació oxidativa. |
8. Cicle dels àcids tricarboxílics |
Paper central en el metabolisme intermediari.
Reaccions del cicle.
Rendiment energètic.
Reaccions anapleròtiques.
Naturalesa amfibòlica del cicle.
Regulació del cicle |
7. Cadena respiratòria i fosforilació oxidativa |
Localització.
Reaccions d'òxidoreducció.
Acoblament entre el transport d'electrons i la síntesi d'ATP.
Paper de les llançadores.
Transport d'electrons en el cloroplast i fosforilació fotosintètica.
La fotosíntesi. Fotosistemes. |
9. Metabolisme glucídic |
Esquema general.
Balanç global i importància energètica universal.
Fases de la glicòlisi.
Producció de lactat.
Rendiment energètic i regulació general.
Via de les pentoses.
Biosíntesi de glícids. Gluconeogènesi.
metabolsisme del glicogen
Cicle de Calvin.
|
10. Metabolisme lipídic |
Metabolisme de les lipoproteïnes. Catabolisme de lípids.
Betaoxidació dels àcids grassos.
Rendiment energètic
Cetogènesi.
Biosíntesi de lípids.
Lipogènesi.
Síntesi dels àcids grassos a procariotes. Balanç energètic de la lipogènesi. Metabolisme dels isoprenoids. Colesterol. |
11. Metabolisme dels aminoàcids |
Catabolisme. Desaminació, transaminació i transdesaminació.
Fixació i organificació del nitrogen. Aminoàcids essencials i no essencials. Metabolisme del NH3.
Cicle de la urea.
Destí de l'esquelet carbonat dels aminoàcids.
Aminoàcids gluconeogènics i cetogènics. Els aminoàcids com a precursors. Degradació de nucleòtids. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
29 |
29 |
58 |
Seminaris |
|
11 |
5.5 |
16.5 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
15 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
15 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
4.5 |
2.25 |
6.75 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presa de contacte i presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor |
Seminaris |
Exposició d'un tema complementari al temari de l'assignatura, ja sigui un tema d'actualitat, de tècniques experimentals, etc... |
Debats |
Debats entre alumnes organitzats per grups, sobre un tema previament escollit amb l'ajut del professor i que versi sobre el contingut de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura. Els exercicis els resoldran els alumnes a casa i seran comentats a l'aula. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoría d'un àmbit de coneixement en un context determinat. |
Descripció |
Consultes i comunicació via Moodle.
Atenció a l'estudiant al despatx del professor, segons cita previa via e-mail. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Debats |
|
Preparació del debat i participació a l'aula |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
S'avaluarà l'assistència a classe amb els problemes resolts, i la participació en la discussió d'aquests. |
10 |
Pràctiques a laboratoris |
|
Participació i preparació previa del treball, i resolució dels problemes relacionats amb la pràctica, a la sessió de problemes a l'aula. |
10% |
Proves mixtes |
|
|
70 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Hi haurà 3 proves durant el curs, que puntuaran totes per la nota final. Les proves inclouran l'avaluació dels continguts donats a la classe magistral, així com dels problemes, pràctiques i seminaris. |
Bàsica |
|
- Mathews, van Holde, Ahern. 2002. Bioquímica,
3era edició. ISBN: 84-7829-053-2
Recursos en línea del llibre: http://www.aw-bc.com/mathews
- Stryer, Berg & Tymoczko.
2002. Bioquímica, 6a
edició. ISBN: 978-84-291-7601-8
Recursos en línea del llibre: http://bcs.whfreeman.com/biochem6/default.asp?s=&n=&i=&v=&o=&ns=0&uid=0&rau=0
- Nelson & Cox. 2008.
Lehninger Principles of Biochemistry, 5th Edition. ISBN: 0-7167-7108-1
Recursos en línea del llibre: http://bcs.whfreeman.com/lehninger/default.asp?uid=0&rau=0 - Peretó.2005. Fonaments de
bioquímica, 5a edició. ISBN: 84-370-3852-9
- Devlin.
2006. Textbook of Biochemistry With Clinical Correlations, 6th Edition. ISBN: 978-0-471-67808-3
Recursos en línea del llibre: http://eu.he.wiley.com/WileyCDA/HigherEdTitle/productCd-0471678082,courseListingNavId-108280,pageType-techsol,page-6.html
- Elliott & Elliott. 2004.
Biochemistry and Molecular Biology, 3rd edition. ISBN: 0-19-927199-2
Recursos en línea del llibre: http://www.oup.com/uk/orc/bin/9780199271993/
- Koolman, Röhm. 2003. Bioquímica:
texto y atlas, 3era edició. ISBN: 84-7903-724-5
- Pratt,
Cornely. 2004. Essential Biochemistry. ISBN: 0-471-39387-8
Recursos en línea del llibre: http://www3.interscience.wiley.com:8100/legacy/college/pratt/0471393878/student/index.html
- Voet & Voet. 2005.
Biochemistry, 3rd Edition. ISBN: 978-0-471-19350-0
Recursos en línea del llibre: http://he-cda.wiley.com/WileyCDA/HigherEdTitle.rdr?productCd=047119350X
- Voet, Voet & Pratt. 2006. Fundamentals of Biochemistry: Life at the Molecular Level, 2nd
Edition. ISBN: 978-0-471-21495-3:
Recursos en línea del llibre: http://he-cda.wiley.com/WileyCDA/HigherEdTitle.rdr?productCd=0471214957 |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|