Codi |
|
A1 |
Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials |
A2 |
Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics |
A3 |
Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic |
A4 |
Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals) |
A5 |
Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica. |
A6 |
Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori |
A8 |
Capacitat de redactar escrits jurídics. |
A9 |
Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics. |
A10 |
Capacitat per a tractar les tècniques informàtiques en l’obtenció d’informació jurídica |
A11 |
Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques |
A13 |
Coneixements d’argumentació jurídica. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Capacitat d’organització i planificació |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Comprendre les funcions del Dret penal en el context de la resta d'instruments de control formals i informals |
A1 A2 A3
|
|
|
Conèixer el contingut de les institucions jurídiques que constitueixen la Part General del Dret penal |
A9 A13
|
|
|
Identificar els principis generals que informen al Dret penal |
A2 A3
|
|
|
Aprendre a organitzar i a planificar el curs per tal de poder abordar tot el temari |
|
B10
|
|
Identificar les institucions de la Part General del Dret penal en un conjunt de fets o problema jurídic |
A1
|
B2 B3
|
|
Dissenyar i exposar les estratègies de defensa dels interessos de part en el marc d'un procés penal |
A1 A4 A5 A6 A8 A13
|
B2 B3 B4 B7 B9
|
C5
|
Prendre consciència de la incidència de la bona argumentació jurídica i del raonament crític en la pràctica professional |
A13
|
B6
|
|
Apreciar els avantatges de l'autonomia en els processos de treball i d'aprenentatge i implicar-se en l'autovaluació |
|
B1 B4
|
|
Apreciar els avantatges del treball cooperatiu en processos complexes de coneixement |
|
B5
|
|
Utilitzar bases de dades i recursos electrònics en l'àmbit del Dret penal |
A10 A11
|
|
C2
|
Tema |
Subtema |
Part I. Introducció. Concepte, principis informadors i evolució del Dret Penal. |
1. La Part general i la Part Especial
2. La potestat punitiva: Dret Penal objectiu i subjectiu. Dret Penal i Dret
Processal Penal. Dret penal i dret sancionador.
3. Penes i mesures de seguretat. Monisme i dualisme.
4. Les teories de la pena com a teories del Dret Penal.
5. Els principis informadors del Dret Penal i els límits a la potestat punitiva de l'Estat.
6. El principi de legalitat: garanties que conté. El valor del costum, la jurisprudència, la doctrina científica i els principis generals del Dret.
7. El principi d'exclusiva protecció de béns jurídics. El principi d'intervenció mínima. El principi de culpabilitat: la culpabilitat com a concepte dogmàtic i com a principi político-criminal.
8. Els principis d'humanitat de les penes i dignitat de les persones. El caràcter d'ultima ratio i la autonomia del Dret Penal.
9. La ciència penal: dogmàtica, política criminal i criminologia.
|
Part II. La Llei penal |
10. La interpretació de la llei penal. Concepte. Criteris interpretatius. Classes d'interpretació. La dogmàtica i el positivisme.
11. La llei penal en el temps.
12. La llei penal en l'espai.
13. La llei penal en relació amb les persones.
14. La llei penal i la legislació de la Unió Europea i la legislació penal internacional
15. El mandat europeu d'arrestament i lliurament i l'extradició. |
Part III. La teoria jurídica del delicte |
16. El delicte com a institució nuclear del Dret Penal : concepte legal de delicte.
17. L'antijuridicitat. El bé jurídic i el principi d'ofensivitat.
18. La tipicitat. Les diverses configuracions dels tipus: estructures i elements.
19. La tipicitat : el tipus objectiu en els delictes dolosos d'acció.
20. La tipicitat: el tipus subjectiu en els delictes dolosos d'acció. El dol i les
anomenades classes de dol. Els elements subjectius de l'injust.
21. La tipicitat : el tipus d'injust en els delictes imprudents d'acció.
22. La tipicitat: el tipus d'injust en els delictes d'omissió.
23. La culpabilitat. Concepte. Evolució de la teoria de la culpabilitat. La crisi de la culpabilitat com a categoria dogmàtica. Elements del judici de culpabilitat.
24. La punibilitat com a últim pressupòsit positiu per a l'aplicació de la pena.
25. L'exempció de responsabilitat criminal: l'atipicitat, justificació i exculpació.
26. L'exempció de responsabilitat criminal (II): la justificació de la conducta típica.
Causes de justificació en el Dret espanyol. Justificació supralegal i consentiment.
27. La legítima defensa: fonament, naturalesa i elements. El compliment del deure. L'exercici legítim d'un dret, ofici o càrrec.
28. L'estat de necessitat: situació de necessitat, classes d'estat de necessitat, naturalesa, fonament i requisits legals.
29. L'absència de culpabilitat. Causes d'inimputabilitat: les anomalies o
alteracions psíquiques; l'estat d'intoxicació plena i el síndrome d'abstinència; l'alteració greu de la consciència de la realitat. L'actio libera in causa.
30. L'error de prohibició. La por insuperable. L'obediència deguda en l'actualitat.
31. El dret penal i els menors: la minoria d'edat penal.
32. L'iter criminis. Fases interna i externa del delicte. Els actes preparatoris. La temptativa. La consumació del delicte.
33. Els autors i partícips: Autoria: concepte i classes. Participació: inducció, cooperació necessària i complicitat. Regles especials de responsabilitat.
34. La responsabilitat penal de la persona jurídica. L'actuació en nom d'un altre.
35. Víctima, perjudicat i subjecte passiu.
36. Concurs aparent de lleis penals i concurs de delictes.
|
Part IV. Individualització de la pena. Suspensió, substitució i execució de la pena privativa de llibertat. |
37. La pena i les seves classes en el Dret Penal espanyol. Penes privatives de llibertat, penes privatives de drets i multa.
38. El sistema espanyol de determinació i medició de la pena.
39. Circumstàncies atenuants.
40. Circumstàncies agreujants i mixta.
41. Suspensió, substitució i execució de les penes privatives de llibertat.
42. Determinació de la pena i concurs de delictes.
|
Part V. L'extinció de la responsabilitat criminal i la responsabilitat civil |
43. L'extinció de la responsabilitat criminal. Significat. Causes d'extinció.
44. La responsabilitat civil. Responsables civils: classes. L'acció civil i els perjudicats. Partides que comprèn la responsabilitat civil. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
58 |
0 |
58 |
Estudis previs |
|
0 |
60 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
80 |
100 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves orals |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Les dues hores de la primera sessió es dedicaran a aclarir els objectius, la metodologia i els criteris d'avaluació de l'assignatura. L'assistència per part de l'alumne a aquesta sessió és molt important perque, no només s'aclariran tots els dubtes relatius a aquests aspectes, sino que també es presentarà l'espai moodle de l'assignatura on l'alumne es desenvoluparà durant tot el curs. |
Sessió Magistral |
Durant dues setmanes seguides, el professor desenvoluparà a classe teòrica el contingut dels diferents temes del programa.
A través d'un calendari que l'alumne tindrà a la seva disposició des del primer dia de classe, es coneixerà amb suficient antel.lació el tema que es desenvoluparà cada setmana.
|
Estudis previs |
L'alumne haurà de llegir abans d'assistir a la lliçó magistral la part del manual referent al tema que es tractarà a classe de manera que, a partir de la intervenció del professor pugui aprofitar la classe per aclarir dubtes i formular qüestions.
Es tracta, en definitiva, que l'alumne no es limiti a prendre apunts, sino que -havent treballat pel seu compte el tema- aprofiti la sessió per aprofondir en el coneixement. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la matèria de l'assignatura. |
|
Estudis previs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Resolució dels dubtes que puguin sorgir en la resolució de les tasques. L'atenció personalitzada pot ser tant personal com electrònica. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de supòsits pràctics on es plantegin els principals temes d'interès de la teoria jurídica del delicte.
Els alumnes que superin amb èxit les tasques proposades podran alliberar la part de l'exàmen final relativa al cas pràctic.
En cas contrari, hauran de resoldre un supòsit pràctic escrit, que rebrà la mateixa puntuació màxima. |
Fins a 3 punts |
Proves de desenvolupament |
Desenvolupament ampli i extens d'un tema del programa on l'alumne demostri un bon coneixement de la matèria, capacitat d'ordenar i expressar adequadament el contingut, i també d'interrelacionar-lo amb altres temes importants del programa. |
Fins a 3 punts |
Proves objectives de preguntes curtes |
Es plantejaran quatre preguntes sobre la matèria prevista en el programa, a les quals l'alumne haurà de donar una resposta concisa i limitada en la seva extensió. |
Fins a 4 punts. |
Proves orals |
Realització d'una prova oral consistent en tres preguntes de desenvolupament.
La prova oral es planteja com una alternativa a les preguntes curtes escrites i la pregunta de desenvolupament.
L'alumne que no hagi participat o alliberat els casos pràctics, completarà l'examen oral amb la resolució d'un cas pràctic escrit. |
Fins a 7 punts |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura exigeix la realització d'un examen final que consta de tres parts: - Pregunta de desenvolupament - Preguntes curtes - Cas pràctic Els alumnes que hagin superat a classe les pràctiques de l'assignatura no hauran de desenvolupar la part pràctica a l'examen. Per poder superar l'assignatura cal haver aprovat per separat tant la part teòrica com la pràctica. De forma alternativa, s'ofereix també la possibilitat d'examen oral per a la part teòrica de l'assignatura. Aquest examen consistirà en entre 4 i 5 preguntes de desenvolupament. |
Bàsica |
|
1. Quintero Olivares, Gonzalo. Parte general del Derecho penal. Thompson-Aranzadi. Cizur menor. 2005. 2. Muñoz Conde, Francisco - García Arán, Mercedes. Derecho penal. Parte general. Tirant lo blanch. València. 2004. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|