Codi |
|
A2 |
Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic |
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A9 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
Profunditzar en les relacions entre les principals variables macroeconòmiques |
A2 A3
|
B1
|
|
Comprendre el funcionament dinàmic de les relacions macroeconòmiques,
|
A2
|
B2
|
C3
|
Analitzar el comportament optimitzador dels agents i els seus efectes a nivell macroeconòmic |
A3
|
B2
|
|
Estudiar els components de la demanda agregada i les seves implicacions a nivell econòmic |
A3 A9
|
B1
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Optimització Dinàmica. |
1. Models introductoris d’acumulació de capital.
2. El principi del màxim i les equacions de Hamilton.
3. Aplicacions.
|
Tema 2. Creixement Econòmic. |
1. Els fets estilitzats del creixement.
2. El model neoclàssic de creixement de Solow-Swan.
3. Anàlisi de l’estat estacionari.
4. Progrés tecnològic.
5. Convergència absoluta i condicional.
6. El model de Harrod – Domar.
|
Tema 3. Creixement òptim amb horitzó infinit. |
1. El model de Ramsey – Cass – Koopmans.
2. Trajectòria de creixement equilibrat.
3. La regla daurada de l’acumulació de capital.
4. Creixement equilibrat i la taxa de preferència temporal.
|
Tema 4. L’economia descentralitzada |
1. Dinàmica d’una Economia Competitiva.
2. Efectes de la despesa pública.
3. Consum: hipòtesi del cicle vital/renda permanent. Extensions.
4. Inversió: El cost del capital. La q de Tobin. Implicacions. Incertesa i irreversibilitat.
|
Tema 5. Creixement endogen. |
1. Recerca, desenvolupament i acumulació de coneixements.
2. Capital humà. El model AK.
3. Infrastructura social.
4. Extensions.
|
Tema 6. Generacions encavalcades.
|
1. El Model de Diamond.
2. La possibilitat de ineficiència dinàmica.
3. Seguretat Social i acumulació de capital.
4. Extensions.
|
Tema 7. Política Fiscal. |
1. La restricció pressupostària del sector públic.
2. El finançament de la despesa pública.
3. Equivalència Ricardiana.
4. Consistència temporal de la política fiscal.
5. Extensions i aplicacions.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
10 |
15 |
25 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
37.5 |
67.5 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
15 |
25 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
5 |
22.5 |
27.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Anàlisi i repàs dels coneixements obtinguts en assignatures afins |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts nous referents a l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució d'exercicis pràctics on s'apliquin els conceptes teòrics de la matèria |
|
Descripció |
Per tal d'assolir els coneixements teòrics de l'assignatura, és necessari que l'alumne plantegi els seus dubtes en un entorn més pròxim que no pas la sessió magistral |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Es plantejarà la resolució d'exercicis i casos pràctics on s'apliquin els conceptes de la matèria |
20% |
Proves de desenvolupament |
En aquestes proves, l'alumne ha de mostrar l'assoliment dels coneixements de la matèria |
80% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Primera convocatòria: Els alumnes poden optar per un mètode d'avaluació continua o bé per un sistema tradicional d'avaluació. o Avaluació continuada. Consta de dos grups d'activitats: a) entre 4 i 8 presentacions d'exercicis, que suposen el 20% de la nota final i que es descomponen en 2-4 presentacions dels tres primers temes (10% de la nota final) i 2-4 presentacions dels temes del 4 al 7 (10% de la nota final); b) dos proves parcials, la primera dels tres primers temes (representa el 40% de la nota final i la segona dels temes del 4 al 7 (val el 40% de la nota final). La última d'aquestes proves es realitzarà el dia de l'examen de la primera convocatòria. Per a superar l'assignatura per aquest mètode s'han de realitzar tots els exàmens i activitats. o Sistema tradicional d'avaluació. Els alumnes que no segueixen avaluació continuada hauran de fer un examen de tots els continguts (100% de la nota final). Segona convocatòria: Consisteix en la realització de un examen de tots els continguts del programa (100% de la nota final). |
Bàsica |
Sala-i-Martín, Xavier, Apuntes de crecimiento económico., Antoni Bosch, 2000
Lectures on Macroeconomics, Blanchard, O i S. Fisher, , MIT., 1989.
Advanced Macroeconomics. 2nd. , Romer, D., , McGraw Hill, , 2001
|
|
Complementària |
|
Burda, M. i C. Wyplosz, Macroeconomics, a European Text. 2nd ed. Oxford. 1997.
Jones, C., Introduction to Economic Growth. Norton. 1997. Hi ha traducció al castella de Prentice Hall.
Mankiw, N.G., Macroeconomics, 3rd Ed. Norton, 1992. Hi ha traducció de Ed. Bosch. Barro, Robert; Sala-i- Martín, Xavier. Economic
Growth. McGraw-Hill, 1995. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MACROECONOMIA II/16061012 | MICROECONOMIA II/16061016 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|