Codi |
|
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A9 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Analizar los principales conceptos e ideas que se han desarrollado en la historia del pensamiento económico
|
A3 A9
|
|
|
Identificar la bibliografía básica y mejorar la capacidad para buscar información
|
|
B1 B4
|
|
Realizar un comentario crítico de los textos clásicos del pensamiento económico
|
|
B3
|
C2 C5
|
Valorar el contexto económico, social y político en el que se plantean determinadas políticas económicas |
|
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducción |
Enfoques del pensamiento económico
Los temas objeto de estudio |
Tema 2. Los orígenes de la ciencia económica |
La escolástica
El mercantilismo
La fisiocracia |
Tema 3. La escuela clásica |
A. Smith
J.B. Say
T. R. Malthus
D. Ricardo
J. S. Mill |
Tema 4. Los planteamientos heterodoxos |
El socialismo utópico
K. Marx
Las teorías del imperialismo |
Tema 5. La escuela neoclásica |
Los marginalistas
A. Marshall
V. Pareto |
Tema 6. La revolución keynesiana |
J.M. Keynes
Los keynesianos
|
Tema 7. La economía contemporánea |
Los monetaristas
La nueva economía de oferta
El neoinstitucionalismo |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
6 |
9 |
|
Sessió Magistral |
|
32 |
41.6 |
73.6 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
2 |
3 |
Treballs |
|
19 |
38 |
57 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
2.4 |
4.4 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicación de los contenidos y objetivos de la asignatura.
Presentación de las principales fuentes bibliográficas. |
Sessió Magistral |
Desarrollo de los contenidos de la asignatura. |
Presentacions / exposicions |
Presentación por parte de los alumnos del trabajo desarrollado en torno a un Premio Nobel de Economía |
Treballs |
Lectura y realización de un comentario de texto sobre un artículo escrito por un Premio Nobel de Economía |
Resolució de problemes, exercicis |
Pruebas sobre el aprendizaje de los conetnidos de la asignatura |
|
Descripció |
Tutorización del trabajo que desarrolla el alumno sobre un Premio Nobel de Economía |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Se realizará una exposición en clase, de una duración de 25-30 minutos, donde se valorará el dominio del tema, la claridad de la exposición, el análisis crítico y el estímulo para su lectura.
|
2 |
Treballs |
Se seleccionará un artículo de un economista que haya obtenido el Premio Nobel de Economía, desarrollándose los siguientes aspectos:
* Enmarcar la obra del autor dentro de una corriente de pensamiento y/o en un contexto social, económico o político.
* Realizar una síntesis del artículo escogido y un análisis crítico.
* Relacionar sus ideas con las de otros autores o escuelas de pensamiento.
* Mostrar la vigencia o el carácter obsoleto de sus ideas a partir de una problemática actual.
La extensión del trabajo será de unas 10-15 páginas. |
3 |
Resolució de problemes, exercicis |
Consistirá en realizar un comentario de texto, extraído de las lecturas obligatorias propuestas en la asignatura. |
1 |
Altres |
Realizaci'on de pruebas escritas |
4 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En primera convocatòria hi ha dues opcions per superar l'assignatura: - Avaluació continuada: durant el curs es realitzaran diferents proves sobre els continguts de l'assignatura, així com comentaris de text o la lectura i exposició de l'obra d'un economiste guardonat amb el Premi Nobel. - L'alumne que no opti per l'avaluació continuada, realitzarà un examen final el dia de la 1a convocatòria de tots els continguts del temari i de les lectures obligatòries, sobre el 100% de la qualificació. En segona convocatòria: - El dia de la 2a convocatòria es realitzarà un examen final de tots els continguts del temari i de les lectures obligatòries, sobre el 100% de la qualificació. |
Bàsica |
Argemí d’Abadal, L. (ed.), Història del pensament econòmic, EDIUOC, 2001
Screpanti, E. y Zamagni, S., Panorama de Historia del Pensamiento Económico, Ariel Economía, 1997
Rodríguez Braun, C., Grandes economistas, Pirámide, 1997
|
|
Complementària |
Blaug, M, Grans economistes abans de Keynes, EDIUOC, 1997
Blaug, M., Grans economistes després de Keynes, EDIUOC, 1999
Fuentes Quintana, E., Economía y economistas españoles, Galaxia Gutenberg, 1999
Schumpeter, J. A., Historia del análisis eco, Ariel Economía, 1994
, Lecturas de los Premios Nobel de Economía [http://www.nobel.se/economics/laureates/index.html], ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|