Codi |
|
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
A14 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats. |
A17 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació. |
A19 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar política nacional i internacional. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B11 |
Capacitat per acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional, fent servir l’avaluació com el medi per reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats. |
B23 |
Capacitat per informar, enregistrar, documentar i derivar cuidatges utilitzats tecnologies adequades. |
B26 |
Capacitat per representar adequadament la perspectiva del pacient i actuar per evitar abusos. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer conceptes bàsics d'ètica, bioètica i de dret |
A14
|
|
|
2. Aplicar els principis de bioètica a la pràctica d’infermeria |
A17
|
|
|
3. Conèixer les fonts de responsabilitat i les accions que poden incórrer en faltes o delictes per mala praxi professional |
|
B8 B23
|
|
4. Distingir en els diferents models i teories d'infermeria la dimensió ètica dels cuidatges |
A13
|
|
|
5. Donar resposta als problemes ètics de la pràctica professional d'acord amb els models de pressa de decisions ètiques, els codis deontològics i altres textos jurídics |
A12
|
B2 B26
|
|
6. Contribuir amb accions per garantir la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona |
A7
|
B9
|
|
7. Prendre consciència dels valors, costums i creences de les persones davant de la salut i la malaltia |
|
B9
|
|
8. Conèixer diferents posicionaments ètics i legals en situacions especials en el àmbit de la assistència sanitària |
A10
|
|
|
9. Conèixer els requisits legals per exercir com infermera al nostre país i d'altres |
A19
|
|
C4
|
10. Prendre consciència de la necessitat de la formació permanent pel desenvolupament professional |
|
B11
|
C3
|
Tema |
Subtema |
MODUL I:
Introducció a l’ètica, la bioètica i el Dret. |
Tema 1:
Introducció a l’ètica: historia de l’ètica, concepte d’ètica, fondament de la norma moral, diferencies entre ètica, moral i deontologia, sistemes ètics, principis ètics.
Tema 2:
Introducció al Dret: concepte de norma jurídica, diferències entre norma jurídica i norma ètica, sistema de garanties a un Estat de Dret, normes constitucionals, administratives i civils d’implicació als professionals d’infermeria.
Tema 3:
Introducció a la bioètica: perspectiva històrica, principis de bioètica, utilitat dels principis, la relació d’ajuda i els principis de bioètica.
|
MODUL II: L’ètica en els cuidatges d’infermeria. |
Tema 4:
Els models de responsabilitat moral a l’esfera del cuidatge.
Diferents models de relació entre els professionals sanitaris i els individus.
El model de relació professional basat en l’autonomia versus el model basat en el paternalisme.
Tema 5:
Els valors humans. Concepte. Origen i fonamentació dels valors. Classes de valors.
Tema 6:
Ètica del cuidatge: la teoria ètica del cuidatge.
La dimensió ètica dels cuidatges a diferents teories i models d’infermeria: Henderson, Rogers, Mayeroff, Leinninger, Watson...
L’ètica en el cuidatge quotidià: Cuidatge de la intimitat, el confort i les relacions. Virtuts professionals d’infermeria.
Tema 7:
Competència professional , competència ètica.
Codis d’ètica professional d’infermeria.
Tema 8:
El consentiment informat.
Tema 9:
La confidencialitat, la intimitat, la individualitat.
El secret professional.
La legislació espanyola i el secret professional.
Tema 10:
Concepte d’autonomia.
Autonomia, responsabilitat i competència.
Autonomia i pressa de decisions.
Autonomia i cuidatges d’infermeria.
Autonomia professional i treball en equip.
Tema 11:
Els comitès d’ètica assistencials.
|
MODUL III: Infermeria, l’individu i la societat. |
Tema 12:
Valors, costums i creences al marc de la multiculturalitat..
Infermeria i multiculturalitat: teoria d’infermeria trasncultural.
Tema 13:
Els Drets Humans i la infermeria. Altres Cartes de Drets; drets de l’usuari, drets dels nens...
|
MODUL IV: Algunes situacions especials en l’exercici de la infermeria. |
Tema 14:
L’objecció de consciència.
Tema 15:
L’avortament.
Tema 16:
L’eutanàsia.
Tema 17:
El rebuig al tractament.
Tema 18:
La síndrome d’inmunodeficiència adquirida.
Tema 19:
Els trasplantaments d’òrgans.
|
MODUL V: La infermeria en el món laboral. |
Tema 20:
Requisits legals per exercir la infermeria al nostre país i en altres països.
Tema 21:
La formació de postgraduat de infermeria i la responsabilitat de promoure el desenvolupament de la professió.
Tema 22:
L’intrusisme professional.
Tema 23:
Els Col•legis Professionals.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
50 |
75 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
6 |
12 |
Treballs |
|
0 |
10 |
10 |
Seminaris |
|
8 |
5 |
13 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i de la metodologia que s’emprarà en la mateixa així com l’avaluació. |
Sessió Magistral |
Ensenyança expositiva:
Distingeixo dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor i les classes expositives- interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor i alumne. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Mètodes de casos:
Al voltant d’exemples de situacions en referència a un fet o a una persona. Es reconstrueix una seqüència de decisions o activitats amb la finalitat de que l’alumne reaccioni davant d’ella com si l’estigués vivint realment. |
Treballs |
L'alumne ha de dissenyar un projecte d'investigació relacionat amb l'assignatura |
Seminaris |
Dirigits als alumnes on es fa una exposició breu d’un tema en concret, o s’aporta material per estimular la discussió i l’anàlisi , on l’alumne ha de arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Seminaris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació i pel l’elaboració del projecte d’investigació. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Projecte d’investigació envers l’ètica aplicada als cuidatges d’infermeria. |
40% |
Seminaris |
Reflexió argumentada de pel•lícules, documentals o altres documents relacionat amb algun tema del programa que es veurà a classe. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
Realització d’una prova objectiva tipus test |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
-
ANTÓN ALMENARA P. Ética y legislación. Barcelona: Masson-Salvat;1994.
-
ARROYO M.P, SERRANO A. Ética y Legislación en Enfermería. Bases Ético jurídicas para el ejercicio profesional. Madrid: Internacional-Mac Hill; 1989.
-
BEAUCHAMP TL, CHILDRESS JF. Principles of biomedical ethics. 3er. Ed. New York: Oxford University Press; 1989.
-
CODIGO DE ETICA DE ENFERMERÍA. Colegio Oficial de ATS y Diplomados de Enfermería. Barcelona; 1986.
-
CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA. Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería. Madrid; 1989.
-
CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988.
-
CORBELLA I DUCH. J. Curs de legislació sanitària. Barcelona: Thassàlia; 1995.
-
CORTINA A et al. Ética y legislación en enfermería. Madrid: Mcgraw-Hill Interamericana; 1996.
-
DAVIS A y AROSKAR M. Ethical dilemas and nursing practice. USA: Appleton-Century-Crofts; 1978.
-
GRACIA D. Fundamentos de la bioética. Madrid: Eudema; 1989.
-
JIMÉNEZ ORANTES M. Introducción al Derecho. Barcelona: JIMS; 1993.
-
KEROUAC S et al. El pensamiento enfermero. Barcelona: Masson; 1996.
-
LEINNIGER M. Ethical and moral dimensions of care. Detroit: Wayne state University Press;1990.
-
MEDINA CASTELLANO D. Ética y legislación. Madrid: DAE; 2000.
-
TOMAS GARRIDO GM (coord.). Manual de Bioética. Barcelona: Ariel Ciencia; 2001.
-
VALLS MOLINS R. Ética para enfermería. Barcelona: Rol; 1996.
-
VIELVA J. Ética de las profesiones. Enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002. |
Complementària |
|
-
BUSQUETS SURRIBAS M y ANTÓN ALMENARA P. Bioética y enfermería en Materiales de Bioética y Derecho. Barcelona: Cedecs Textos Abiertos; 1996.
-
CASADO M. Bioética, derecho y sociedad. Madrid: Trotta; 1998.
-
DAVIS A y AROSKAR M. Ethical dilemas and nursing practice. USA: Appleton-Century-Crofts; 1978.
-
DURAND G. Introduction générale à la Bioétique: Historie, concepts et dutils. Québec: FIDES; 1999.
-
GRACIA D. Procedimientos de decisión en ética médica. Madrid: Eudema; 1991.
-
MARTÍN SERRANO A. El derecho de los profesionales sanitarios. Madrid: Diaz de Santos;1992.
-
MUYSKENS J. Moral problems in Nursing. A philosophical investigation. USA: Rowman and Littlefield; 1982.
-
SINGER P. Ética práctica. Barcelona: Ariel; 1995.
-
THOPSON J y THOMPSON H. Bioethical decisión making for nurses. Connecticut: Applenton-Century-Crofts; 1985.
-
TSCHUDIN V.Ethics nurses and patients. London: Satari Press;1993.
-
TSCHUDIN V. Ethics in nursing. The caring relationship. Oxford: Heinemann; 2001.
-
WATSON J. Le caring: philosophie et sciencie des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998.
Revista Nursing Ethics:
www.arnoldpublishers.com/Journals(Journpages/09697330.htm
Actualidad en derecho Sanitario:
www.actualderechosanitario.com
Asociación Española de Derecho Sanitario:
www.aeds.org
Consejo Internacional de Enfermeria
www.icn.ch
Declaración de Derchos Humanos
www.unhchr.ch/udhr/lang/spn.htm
Ministerio de Sanidad
www.msc.es
Organización mundial de la Salud
www.who.es
Base de datos Cuidatge
www.teledoc.urv.es/cuidatge
Codigo de Etica de la Enfermeria Española
www.ocenf.org |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|