Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A4 |
Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència. |
A5 |
Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats). |
A11 |
Capacitat per informar, educar i supervisar a pacients i cuidadors i els seves famílies (utilitzant les habilitats…) |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
A14 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ètica, legislació i humanitats. |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
A16 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida. |
A17 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B15 |
Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os). |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el desenvolupament, morfologia i funcions normals del cos humà |
A1 A3 A8 A11 A12 A16 A17
|
B1 B2 B3 B13 B15
|
C2
|
2. Entendre el cos humà com una unitat funcional interrelacionant òrgans i sistemes |
A3 A5 A8 A13
|
B1 B3
|
C2
|
3. Saber diferenciar els diversos òrgans i aparells |
A1 A6 A8 A12 A17
|
B1 B2 B3
|
C2
|
4. Conèixer les bases bioquímiques i biofísiques del funcionament del cos humà |
A1 A6 A8 A12 A17
|
B1 B2 B3 B4
|
C1 C2 C5
|
5. Conèixer l’estructura de la cèl•lula i els teixits |
A1 A6 A12
|
B1 B3
|
|
6. Reconèixer el funcionament normal de l’organisme |
A1 A4 A5
|
B1 B2 B4
|
|
7. Conèixer i utilitzar les nomenclatures pròpies de l’anatomofisiologia |
A13 A14 A15 A16 A17
|
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica 1. Biofisica |
1 Introducció
2 Estructura de la matèria
3 L’aigua i els elements minerals
4 Disperssions i dissolucions aquoses
5 Equilibri àcid/base
6 Dissolucions coloidals. |
Unitat temàtica 2. Bioquímica |
1 Le molècules orgàniques
2 Glúcids
3 Lípids
4 Proteïnes
5 Àcids nuclèics
6 Biocatalitzadors
7 Metabolisme general
8 Metabolisme dels glúcids
9 Metabolisme dels lípids
10 Metabolisme de les proteïnes
11Metabolisme dels àcids nucleics. |
Unitat temàtica 3. Citologia |
1 La cèl.lula
2 El nucli cel.lular
3 Divisió cel.lular |
Unitat temàtica 4. Histologia |
1 Generalitats dels teixits
2 Teixit epitelial
3 Teixit muscular cartilaginòs i òssi
4 Teixit conjuntiu |
Unitat temàtica 5. Embriologia |
1 Fecundació
2 Diferenciació
3 Desenvolupament del fetus |
Unitat temàtica 6. Anatomia I |
1 Osteologia
2 Artrologia
3 Neuro-miologia
4 Circulació perifèrica |
Unitat temàtica 7. Anatomo-fisiologia |
1 La sang
2 Aparell cardiocrculartori
3 Aparell respiratòri
4 Aparell genito urinari
5 Aparell digestiu
6 Sistema nerviòs
7 Sentits
8 Sistemes de regulació. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0.5 |
1.5 |
|
Sessió Magistral |
|
60 |
75 |
135 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
Seminaris |
|
10 |
17.5 |
27.5 |
Debats |
|
10 |
12.5 |
22.5 |
Presentacions / exposicions |
|
35 |
0 |
35 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
8 |
0 |
8 |
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica de l’assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació anàlisi i resolució de problemes relacionats amb la temàtica de l’assignatura |
Seminaris |
Treballs conjunts i en profunditat d’un tema monogràfic. Ampliació dels continguts de l’exposició magistral |
Debats |
Dos grups defensen de forma argumentada postures diferents respecte a un tema |
Presentacions / exposicions |
|
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Seminaris |
Debats |
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Per qualsevol dubte relacionat amb el contingut teòric de l’assignatura.
Per orientar la forma de aprendre i entendre l’assignatura.
Per resoldre dubtes i problemes de comprensió no solventats amb anterioritat.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de preguntes curtes |
Relacionat amb el contingut teòric |
70% |
Proves objectives de tipus test |
Relacionat amb el contingut teòric. Examen de resposta múltiple |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, BIOFÍSICA. Curso de nivelación de la UNED., ,
, BIOQUÍMICA. Curso de nivelación de la UNED., ,
LATARJET y otros., “Anatomía humana”., Panamericana., 1983.
LATARJET y otros., “Anatomía humana”., Panamericana., 1983.
SOBOTA/BECHER., “Atlas de Anatomía humana”., Toray., 1984 Barcelona.
NETTER., “Atlas de anatomía”., Salvat., 1987 Barcelona.
NETTER., “Atlas de anatomía”., Salvat., 2004 Barcelona.
BEARKALOP, A y otros., “Biología y Fisiología celular”, Omega, S.A. 4ª edició., 1975 Barcelona.
PASTERNAK., “Bioquímica Humana”., Expax.,
GUYTON., “Fisiología humana”., Interamericana., 1994.
HAROLD/HARPER., “Manual de Química Fisiológica”., El Manual Moderno S.A.,
A. ORTIZ GONZALEZ., “Medio Interno”., ,
REITH, E.J. y otros., “Texto básico de Anatomía y Fisiología para enfermería”., Doyma., 1982 Barcelona.
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|