Codi |
|
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A17 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Analitzar les diferents etapes de la historia d'infermeria i la seva influència en el moment actual |
A7
|
B1 B8
|
|
Explicar la construció del pensament científic, influències i valor social dels cuidatges |
|
B3 B8
|
|
Conèixer i analitzar les diferents corrents i escoles de pensament des de finals del segle XIX a inici del segle XXI |
A17
|
B8
|
|
Responsabilitzar-se en la recerca de fons documentals |
A17
|
|
C2
|
Aplicar el pensament crític |
|
B3
|
|
Comprometre's a treballar de forma col·laborativa |
|
B5
|
|
Demostras expressar-se correctament tant de forma oral com escrita en la llengua propia utilitzant el llenguatge professional |
|
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Mòdul 1 |
Identificar i analitzar l'evolució dels cuidatges infermers al llarg de les etapes de la historia, tenint en compte
l'estructura social, política, económica, els avanços científics, tecnologics, així com les corrents de pensament i escoles que han influenciat en el cuidatge
Etapes d'estudi:
- Origen de la pràctica de les cures, la seva influència en la pràctica d'infermeria
- Les civilitzacions antigues: Egipte, Babilonia, India i Xina.
- Les arts curatives en l'era pròxima al cristianisme: els hebreus, grecs i romans
- L'Era Cristiana: Roma cristiana
- L'Edad Mitjana: L'Alta i Baixa Edad Mitjana
- Renaixement i Reforma
- Renaixement a Espanya
- De la caritat assistèncial a la infermeria professional (S. XVII, XVIII, XIX)
- El reformisme i el sistema educatiu d'infermeria a Espanya
- Evolució dels títols deprès de la fuerra civil a l'etapa universitària en Espanya
- Correns de pensament i escoles d'infermeria des de finals segle XIX fins al segle XXI |
Mòdul 2 |
Recerca, anàlisisi fonamentació, oral i escrita de les etapes de l'història d'infermeria |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
6 |
6 |
12 |
Seminaris |
|
6 |
6 |
12 |
Treballs |
|
15 |
30 |
45 |
Presentacions / exposicions |
|
11 |
27.5 |
38.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació assignatura i formació de grups de treball i assignació de continguts |
Sessió Magistral |
Exposició de part del contingut de la assignatura |
Seminaris |
Treball de grup per analitzar els continguts donats a les sessions magistrals.
Anàlisi en grups de documents i fotografies historiques |
Treballs |
Cada alumne realizarà un treball corresponent a una part de la assignatura i el presentarà per escrit |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral del treball en l'aula, utilitzant les TIC, i/o amb expressions artístiques com vídeo, teatre, pel·lícules, dibuix... |
|
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Seminaris |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Sessió magistral:Atenció personalitzada per a qualsevol dubte de l’alumne en horari de tutories
Presentacions/exposicions: Les dubtes de les exposicions es resolen dins de l’aula en el grup de classe i en horari de tutoria si l’alumne ho demana.
Seminaris: Seguiment individualitzat de l’alumne durant els seminaris.
Treballs: Atenció personalitzada per resoldre dubtes relacionades amb la realització del treball
Atenció personalitzada: seguiment de la documentació utilitzada, fonamentació i profundització dels continguts. Cada grup fara com mínim dues tutories obligóries per el seguiment del treball. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
S'avaluarà:
Responsabilitat amb el grup quant els seus compromisos
Rol actiu en el seu proces d'aprenentatge, utilizant elements de comunicació efectius.
Capacitat per donar i rebre crítiques en el treball de grup i col·laboratiu.
Capacitat d'avaluació i autoavaluació. |
25% |
Treballs |
S'avalurà:
La utilització de la terminologia adequada al nivell acadèmico.
Redacció comprensible al lector. Capacitat de síntesi.
Organització i coherència de les idees presentades.
Reflexions, anàlisi crític i conclusions coherents amb el desenvolupament del tema.
Qualitat en la forma de presentació.
Utilització de bibliografia actualizada, pertinent amb el tema i bé referenciada.
Puntualitat en el lliurament a les professores |
50% |
Presentacions / exposicions |
S'avaluarà:
Capacitat de síntesis.
Expressió oral.
Creativitat.
Utilització de les TIC |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria es realitzarà un examen tipus test |
Bàsica |
Santo Tomás, Magdalena, Fundamentos de Enfermeria. Historia de enfermeria, Masson, 1998
Eglich., Brujas , comadronas y enfermeras, Ed. La Sal,
Elizando, Frank, Desarrollo histórico de la enfermeria, La premsa Mexicana, 1981
Donahue, P., Historia de la enfermeria, Doyma, 1984
, Historia de la Enfermería, Amalgama, 1999
Hernandez Martin, Historia de la enfermería en España, Sintesis, 1996
Eseverni,C., Historia de la enfermería española e hispano americana, Ed. Salvat, 1984
Dominguez,C, L’infermeria a catalunya, Ed. Rol, 1981
Marriner, Ann, Modelos y teorias de enfermería, Ed. Rol,
Siles, José, Pasado, presente y futuro de la enfermería en España., Consejo de Enfermería de la Comunidad Valenciana., 1996
Dominguez,C, Sociologia y enfermería, Ed. Pirámide,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|