Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A18 |
Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl•lules i els teixits. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Comprendre els mecanismes bioquímics i la seva regulació dels diferents òrgans i sistemes que configuren el cos humà.
Diferenciar els òrgans i estructures com components de sistemes i aparells del cos humà
Distingir l'estructura de les biomolècules, les diferents vies metabòliques, i les biomolècules implicades en els processos de transmissió i expressió de la informació biològica, amb la intenció d'integrar-les en el funcionament de l'organisme
| | A18 |
Utilitzar les bases morfològiques i funcionals per a realitzar una exploració infermera eficaç
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema I. |
Introducció a l'anatomia, es defineix la constitució del cos humà, posició anatòmica i aspectes del cos humà.
concepte de sistema, aparell i òrgans. Sistema múscul esquelètic. La morfologia, classificació i arquitectomia dels ossos, funcions, desenvolupament dels ossos, vasos sanguinis, limfàtics i innervació.
Articulacions i la seva classificació, morfologia, classificació i dinàmica, vascularització i innervació articular.
|
Tema II. |
Sistema muscular, morfologia i mecànica muscular, estructura muscular i unió neuromuscular, propietats i funció. Anàlisi en conjunt de l'esquelet, tron, cap i coll. Columna vertebral, caracterítiques, incurvacions i mobilitat. Sistema muscular, vascularització i innervació articular dels membres superiors, inferiors, pelvis. Músculs del tronc, maluc i genoll, articulacions i lligaments, vascularització i innervació.
|
Tema III. |
Organització del sistema nerviós: central i perifèric , medul·la espinal:fàscies ascendents, descendents i les meninges; encèfal: còrtex cerebral i nuclis del cervell; tronc: nuclis de nervis cranials i vies centrals del cerebel. Vascularització.
|
Tema IV. |
Se estudia els òrgans dels sentits, aparell ocular, l'oïda. Així com l'estructura del cor microscòpica, macroscòpica,vascularització i inervació. L'anatomia del tracte respiratori superior i inferior.
Anatomia del sistema digestiu, renal, aparell genital masculí i femení.
|
Tema V. |
Bioelements i biomolècules: Aigua i dissolucions aquoses, concepte àcid-base, importància biològica dels amortidors fisiològics.
Glúcids: Classificació i propietats biològiques.
Lípids: Classificació i propietats biològiques.
Proteïnes: Aminoàcids, pèptids i proteïnes. Nivells d'estructuració. Propietats i funcions biològiques.
Àcids nucleics: Bases púriques i pirimidíniques, nucleòtids. Estructura del DNA i RNA.
|
Tema VI. |
Membranes biològiques. Composició i estructura. Mecanismes de pas: transport actiu, transport passiu. Mecanismes de transducció de senyals.
|
Tema VII. |
Catàlisis enzimàtica. Classificació i nomenclatura dels enzims. Cinètica enzimàtica- Coenzims i vitamines. Interés en clínica.
|
Tema VIII. |
Metabolisme. Conceptes, fases i etapes del metabolisme. Metabolisme oxidatiu.
Metabolisme dels glúcids: glicòlisi, gliconeogènesi, metabolisme del glicogen, ruta de les pentoses fosfat. Fases, reaccions, rendiment i regulació.
Metabolisme dels lípids. Transport de lípids, lipoproteïnes. Oxidació d'àcids grassos, síntesi i utilització dels cossos cetònics, biosíntesi de lípids. Fases, reaccions, rendiment i regulació.
Metabolisme dels aminoàcids. Degradació dels esquelets carbonats, cicle de la urea. Fases, reaccions, rendiment i regulació.
Metabolisme dels nucleòtids. Biosíntesi dels ribonucleòtids i dels desoxirribonucleòtids. Fases, reaccions, rendiment i regulació.
Regulació i integració metabòlica.
|
Tema IX. |
Metabolisme del DNA. Genoma eucariota. Organització cromosòmica. Replicació del DNA. Metabolisme del RNA. Metabolisme de les proteïnes i aminoàcids. Codi genètic, característiques.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
60 |
100 |
Seminaris |
|
20 |
30 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica de l'assignatura. |
Seminaris |
Treballs conjunts i en profunditat d'un tema monogràfic.
Ampliació dels continguts de l'exposició magistral. |
Descripció |
Per qualsevol dubte relacionat amb el contingut de l'assignatura.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Proves mixtes. Examen tipus test i examen de preguntes curtes. |
80% |
Seminaris |
|
Proves mixtes. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Gary A. Thibodeau, Kevin T. Patton, Anatomía y fisiología, Sexta, 2007
J.A. Lozano, J.D. Galindo, J.C. García- Borrón, y colaboradores, Bioquímica y Biología Molecular, Tercera, 2005
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|