Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A20 |
Identificar les necessitats d’informació relacionades amb les cures de salut tant personals com les dels usuaris
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
|
Tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA I: La Societat de la Informació i el Coneixement i la seva relació amb les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) |
- Concepte de Societat de la Informació
- Concepte de Societat del Coneixement
- Les TIC i la seva influència en el desenvolupament de la Societat del Coneixement
- Competència personal i professional per a la gestió de la informació en la societat del coneixement
|
UNITAT TEMÀTICA II: Les TIC a la societat |
- Internet
- El correu electrònic
- Telefonia
- Xarxes socials
- Administració electrònica
- Intranet
- Entorns virtuals de'ensenyament i aprenentatge |
UNITAT TEMÀTICA III: Elements i tecnologia de la informàtica aplicada |
- Elements bàsics d'un ordinador i els seus perifèrics
- Solució dels problemes bàsics en l' ús de l'ordinador
- Caracterísqtiques de la connexió a Internet
- Programari lliure i de pagament
- Software ofimàtic: processador de textos, full de càlcul, presentacions
- Elaboració de documents elesctrònics
- Normes per a la participació en fòrums de debat
|
UNITAT TEMÀTIVA IV:La gestió de la informació I |
- Dades, informació i coneixement
- Característiques de la informació disponible
- Principals problemes en la cerca i selecció de la informació
- Concepte de "font d'informació"
- Diferents fonts d'informació |
UNITAT TEMÀTICA V: Gestió de la informació II |
- Principals problemes en la cerca i selecció d'informació
- Fases del procés de cerca i selecció d'informació
- Cerca i selecció d'informació mitjançant Internet
- Anàlisis, selecció i síntesis de la informació |
UNITAT TEMÀTICA VI: Ètica de la informació |
- Dret d'accès universal a la informació
- Respecte a les persones i les cultures
- Privacitat i confidencialitat
- Propietat intelectual y copyrigth
-Comportament a la xarxa
- Preservació i emmagatzematge de la informació |
UNITAT TEMÀTICA VII: Fonts d'informació en ciències de la salut |
- Bases de dades
- Bancs d'imatges
- Serveis per a usuaris no professionals
- Programes de gestió de referències bibliogràfiques |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
12 |
6 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
6 |
8 |
Fòrums de discussió |
|
1 |
3 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
5 |
10 |
15 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
4 |
4 |
8 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
4 |
30 |
34 |
Pràctiques a través de TIC |
|
1 |
30 |
31 |
Tècnica del dilema |
|
2 |
5 |
7 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura; presa de contacte; expectatives dels estudiants; informació en relació a l'evolució de l'assignatura: cronograma d'activitats i sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral amb suport en Power Point per part dels alumnes d'un tema concret, previament triat i treballat. |
Fòrums de discussió |
Activitat en el Moodle de l'assignatura on es debatran temes relacionats amb la resolució de problemes, els exercicis els treballs que s'han de resoldre durant el desenvolupament de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne de forma autònoma, amb el seguiment de la professora, mitjançant tutoria presencial o virtual i que l'estudiant haurà de lliurar en una data concreta i en format electrònic, a l'espai Moddle de l'assignatura prèviament dissenyat. |
Pràctiques a través de TIC |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma. |
Tècnica del dilema |
Proposició d’un cas, que situa a l’estudiant en un conflicte ètic complex amb el tractament de la informació i els drets d'autor.Es tracta de promoure l’aprenentatge ètic a partir de la reflexió i la metodologia dialèctica. |
Descripció |
Temps que la professora té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Podrà ser de forma presencial o mitjançant el correu electrònic. Per a la modalitat presencial, l' estudiant haurà de demanar cita prèviament, dins de l'horari establer al comenáment de curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova final de pregunta curta
Qüestionari automàtic d'autoavaluació |
20% de la nota final
Sense pes a la nota |
Presentacions / exposicions |
|
Avaluació mitjançant full d'observació de la presentació a l'aula: contingut, estètica, ús dels multimedia, soltura del /la estudiant i adeqüació al temps establert |
10% de la nota final |
Fòrums de discussió |
|
Avaluació mitjançant full d'observació de la participació i la qualitat de les aportacions |
10% de la nota final |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Qualificació del contingut i la presentació així com el lliurament dins del termini marcat
Qüestionari automàtic d'autoavaluació |
10% de la nota final
Sense pes a la nota |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Avaluació mitjançant full d'observació del rendiment a l'aula
Qüestionari automàtic d'autoavaluació |
10% de la nota final
Sense pes a la nota |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Avaluació mitjançant full d'observació del rendiment a l'aula |
10% de la nota final |
Treballs |
|
Qualificació del contingut i la presentació així com el lliurament dins del termini marcat |
20% de la nota final |
Tècnica del dilema |
|
Avaluació mitjançant full d'observació de la participació i la qualitat de les argumentacions.
Qualificació del contingut i la presentació així com el lliurament dins del termini marcat |
10% de la nota final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En primera convocatòria, l'assignatura es pot superar per dues vies: - A) Avaluació continuada: efectuant les activitats programades al llarg del curs (80%) i després la proba final de pregunta curta en relació als continguts treballats en les activitats (20%). - B) Treball final d'assignatura (80%) i proba final (20%) Es recomana seguir el sistema d'avaluació continuada. Aquest sistema representa un treball més estructurat i continu de l'estudiant i a la vegada major aprofitament dels continguts. En segona convocatòria, l'assignatura es podrà superar: Fent un treball final d'assignatura (80%) i una proba final (20%). |
Bàsica |
Parry Aftab , Internet con los menores riesgos, 1ª edició, Bilbao : Edex, cop. 2005
José Antonio Cordón García, Jesús López Lucas, José Raúl Vaquero Pulido , Manual de búsqueda documental y práctica bibliográfica , 1ª edició, Madrid : Pirámide, cop. 1999
José Mª Rodríguez Dacal, Manual de internet para enfermeria , 1ª edició, Madrid : DAE, 2005
C. Monereo (coord.) ; A. Badia ... [et al.] , Internet y competencias básicas : aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender , 1ª edició, Barcelona : Graó, 2005
Abella Espar, María Teresa , Conocimiento y localización de las fuentes de información según el ámbito de la consulta , 1ª edició, Editorial UOC, S.L.2002
Cristina Bojo Canales, et al , Internet Visible e Invisible: búsqueda y selección de recursos de información en ciencias de la salud. , 1ª edició, Madrid: Instituto de Salud Carlos III, 2004
Buxarrais Estrada, M. Rosa ; Tey Teijón, Amèlia , Ética de la información , 1ª edició, Editorial UOC, S.L. 2004
Aragón Reyes, Manuel , Incidencia de internet en los derechos fundamentales , 1ª edició, Banco Santander Central Hispano, S.A. Asesoría
Ortega Díaz, Juan Francisco , Los enlaces en Internet : propiedad intelectual e industrial y responsabilidad de los prestadores , 1ª edició, Editorial Aranzadi, S.A., 2006
Weckert, John ; Adeney, Douglas, : Ética informática y de las ciencias de la información, 1ª edición, Editorial Fragua, 2000
|
Web de la Biblioteca Virtual en Salud de España: http://bvs.isciii.es/E/index.php Avís: Hi haurà una bibliografia complementària recomanada a cadascuna de les activitats programades |
Complementària |
Martínez, María Dolores , Cómo redactar referencias y citas bibliográficas en un trabajo de investigación : aplicación práctica del Harvard Style , 1ª edició, Madrid : Anabad, 2007
Sahagún, Felipe , De Gutenberg a Internet : la sociedad internacional de la información , 1ª edició, Fragua, 2004
Blázquez, Niceto , El desafío ético de la información , 1ª edició, Edibesa, 2000
Sanchis Martínez, María Trinidad , Derechos de autor, digitalización e Internet , 1ª edició, Editorial Universitas, S.A., 2004
Ediciones y Publicaciones Autor , Editorial Universitas, S.A., 2004 , 1ª edició, Ediciones y Publicaciones Autor, 1999
Sociedad General de Autores de España ; ed. lit. [, El autor y sus derechos en 150 preguntas, 1ª edición, Ediciones y Publicaciones Autor , 1999
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|