DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I DE LA COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ Codi 18214008
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Formació bàsica Primer Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica 0
montserrat.garciam@urv.cat
Professors/es
ARTERO PONS, MARIA SABINA
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant La competència informacional proporciona les habilitats i els coneixements necessaris per interactuar de forma efectiva amb la informació. Aquestes habilitats han estat identificades per diferents organismes e institucions com a part de les competències bàsiques dels ciutadans. Prenent com a punt de partida aquesta premissa, es fa evident el fet de que formar als professionals d’infermeria per a interactuar de manera efectiva amb la informació, és a dir, per a que siguin competents informacinalment, es un repte imprescindible per a la gestió personal del coneixement. En aquesta assignatura, l’estudiant ha d’adquirir habilitats per: la cerca d’informació, l’ ús de les tecnologies, el saber transformar la informació en coneixement, crear documents amb diversos mitjans i llenguatges i desenvolupar actituds socials ètiques sobre la comunicació i la informació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A20 Identificar les necessitats d’informació relacionades amb les cures de salut tant personals com les dels usuaris
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús

Continguts
Tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA I: La Societat de la Informació i el Coneixement i la seva relació amb les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) - Concepte de Societat de la Informació
- Concepte de Societat del Coneixement
- Les TIC i la seva influència en el desenvolupament de la Societat del Coneixement
- Competència personal i professional per a la gestió de la informació en la societat del coneixement
UNITAT TEMÀTICA II: Les TIC a la societat - Internet
- El correu electrònic
- Telefonia
- Xarxes socials
- Administració electrònica
- Intranet
- Entorns virtuals de'ensenyament i aprenentatge
UNITAT TEMÀTICA III: Elements i tecnologia de la informàtica aplicada - Elements bàsics d'un ordinador i els seus perifèrics
- Solució dels problemes bàsics en l' ús de l'ordinador
- Caracterísqtiques de la connexió a Internet
- Programari lliure i de pagament
- Software ofimàtic: processador de textos, full de càlcul, presentacions
- Elaboració de documents elesctrònics
- Normes per a la participació en fòrums de debat
UNITAT TEMÀTIVA IV:La gestió de la informació I - Dades, informació i coneixement
- Característiques de la informació disponible
- Principals problemes en la cerca i selecció de la informació
- Concepte de "font d'informació"
- Diferents fonts d'informació
UNITAT TEMÀTICA V: Gestió de la informació II - Principals problemes en la cerca i selecció d'informació
- Fases del procés de cerca i selecció d'informació
- Cerca i selecció d'informació mitjançant Internet
- Anàlisis, selecció i síntesis de la informació
UNITAT TEMÀTICA VI: Ètica de la informació - Dret d'accès universal a la informació
- Respecte a les persones i les cultures
- Privacitat i confidencialitat
- Propietat intelectual y copyrigth
-Comportament a la xarxa
- Preservació i emmagatzematge de la informació
UNITAT TEMÀTICA VII: Fonts d'informació en ciències de la salut - Bases de dades
- Bancs d'imatges
- Serveis per a usuaris no professionals
- Programes de gestió de referències bibliogràfiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A20
B4
C2
C3
2 0 2
Sessió Magistral
A20
12 6 18
Presentacions / exposicions
C2
2 6 8
Fòrums de discussió
C2
C3
1 3 4
Resolució de problemes, exercicis
A20
B4
C3
5 10 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A20
C3
4 4 8
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B4
C2
C3
10 10 20
Treballs
A20
B4
C2
C3
4 30 34
Pràctiques a través de TIC
B4
C2
1 30 31
Tècnica del dilema
B4
C3
2 5 7
Atenció personalitzada
B4
C3
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura; presa de contacte; expectatives dels estudiants; informació en relació a l'evolució de l'assignatura: cronograma d'activitats i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició oral amb suport en Power Point per part dels alumnes d'un tema concret, previament triat i treballat.
Fòrums de discussió Activitat en el Moodle de l'assignatura on es debatran temes relacionats amb la resolució de problemes, els exercicis els treballs que s'han de resoldre durant el desenvolupament de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Treballs Treballs que realitza l'alumne de forma autònoma, amb el seguiment de la professora, mitjançant tutoria presencial o virtual i que l'estudiant haurà de lliurar en una data concreta i en format electrònic, a l'espai Moddle de l'assignatura prèviament dissenyat.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Tècnica del dilema Proposició d’un cas, que situa a l’estudiant en un conflicte ètic complex amb el tractament de la informació i els drets d'autor.Es tracta de promoure l’aprenentatge ètic a partir de la reflexió i la metodologia dialèctica.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que la professora té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Podrà ser de forma presencial o mitjançant el correu electrònic. Per a la modalitat presencial, l' estudiant haurà de demanar cita prèviament, dins de l'horari establer al comenáment de curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A20
Prova final de pregunta curta





Qüestionari automàtic d'autoavaluació
20% de la nota final




Sense pes a la nota
Presentacions / exposicions
C2
Avaluació mitjançant full d'observació de la presentació a l'aula: contingut, estètica, ús dels multimedia, soltura del /la estudiant i adeqüació al temps establert 10% de la nota final
Fòrums de discussió
C2
C3
Avaluació mitjançant full d'observació de la participació i la qualitat de les aportacions 10% de la nota final
Resolució de problemes, exercicis
A20
B4
C3
Qualificació del contingut i la presentació així com el lliurament dins del termini marcat



Qüestionari automàtic d'autoavaluació
10% de la nota final




Sense pes a la nota
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A20
C3
Avaluació mitjançant full d'observació del rendiment a l'aula





Qüestionari automàtic d'autoavaluació
10% de la nota final




Sense pes a la nota
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B4
C2
C3
Avaluació mitjançant full d'observació del rendiment a l'aula 10% de la nota final
Treballs
A20
B4
C2
C3
Qualificació del contingut i la presentació així com el lliurament dins del termini marcat 20% de la nota final
Tècnica del dilema
B4
C3
Avaluació mitjançant full d'observació de la participació i la qualitat de les argumentacions.


Qualificació del contingut i la presentació així com el lliurament dins del termini marcat
10% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria, l'assignatura es pot superar per dues vies:

- A) Avaluació continuada: efectuant les activitats programades al llarg del curs (80%) i després la proba final de pregunta curta en relació als continguts treballats en les activitats (20%).

- B) Treball final d'assignatura (80%) i proba final (20%)

Es recomana seguir el sistema d'avaluació continuada. Aquest sistema representa un treball més estructurat i continu de l'estudiant i a la vegada major aprofitament dels continguts.

En segona convocatòria, l'assignatura es podrà superar:

Fent un treball final d'assignatura (80%) i una proba final (20%).


Fonts d'informació

Bàsica Parry Aftab , Internet con los menores riesgos, 1ª edició, Bilbao : Edex, cop. 2005
José Antonio Cordón García, Jesús López Lucas, José Raúl Vaquero Pulido , Manual de búsqueda documental y práctica bibliográfica , 1ª edició, Madrid : Pirámide, cop. 1999
José Mª Rodríguez Dacal, Manual de internet para enfermeria , 1ª edició, Madrid : DAE, 2005
C. Monereo (coord.) ; A. Badia ... [et al.] , Internet y competencias básicas : aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender , 1ª edició, Barcelona : Graó, 2005
Abella Espar, María Teresa , Conocimiento y localización de las fuentes de información según el ámbito de la consulta , 1ª edició, Editorial UOC, S.L.2002
Cristina Bojo Canales, et al , Internet Visible e Invisible: búsqueda y selección de recursos de información en ciencias de la salud. , 1ª edició, Madrid: Instituto de Salud Carlos III, 2004
Buxarrais Estrada, M. Rosa ; Tey Teijón, Amèlia , Ética de la información , 1ª edició, Editorial UOC, S.L. 2004
Aragón Reyes, Manuel , Incidencia de internet en los derechos fundamentales , 1ª edició, Banco Santander Central Hispano, S.A. Asesoría
Ortega Díaz, Juan Francisco , Los enlaces en Internet : propiedad intelectual e industrial y responsabilidad de los prestadores , 1ª edició, Editorial Aranzadi, S.A., 2006
Weckert, John ; Adeney, Douglas, : Ética informática y de las ciencias de la información, 1ª edición, Editorial Fragua, 2000

Web de la Biblioteca Virtual en Salud de España: http://bvs.isciii.es/E/index.php

 

Avís:

Hi haurà una bibliografia complementària recomanada a cadascuna de les activitats programades

Complementària Martínez, María Dolores , Cómo redactar referencias y citas bibliográficas en un trabajo de investigación : aplicación práctica del Harvard Style , 1ª edició, Madrid : Anabad, 2007
Sahagún, Felipe , De Gutenberg a Internet : la sociedad internacional de la información , 1ª edició, Fragua, 2004
Blázquez, Niceto , El desafío ético de la información , 1ª edició, Edibesa, 2000
Sanchis Martínez, María Trinidad , Derechos de autor, digitalización e Internet , 1ª edició, Editorial Universitas, S.A., 2004
Ediciones y Publicaciones Autor , Editorial Universitas, S.A., 2004 , 1ª edició, Ediciones y Publicaciones Autor, 1999
Sociedad General de Autores de España ; ed. lit. [, El autor y sus derechos en 150 preguntas, 1ª edición, Ediciones y Publicaciones Autor , 1999

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent