Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Analitzar les característiques universals de cadascuna de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida, tenint en compte el context sociocultural
Descriure intervencions i orientacions infermeres que mes s'adeqüen a la cura de la persona relacionades amb les necessitats al llarg del cicle vital
| | A7 |
Identificar en el cicle vital l'etapa de creixement i desenvolupament físic, psicològic i cognitiu i explicar les modificacions corporals, funcionals, psicològiques i la seva relació amb l’entorn sociocultural
| | A11 |
Explicar el procés de judici clínic i ètic en situacions de cures.
| | A13 |
Descriure i aplicar procediments bàsics orientats al confort i la seguretat de la persona a cadascuna de les necessitats al llarg del cicle vital
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
| | B5 |
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produir un text oral ben estructurat, clar i eficaç
|
Tema |
Subtema |
Unitat Temàtica 1: Necessitats humanes bàsiques des de la perspectiva del Caring |
Necessitats situades en la base de la jerarquia; de supervivència; funcionals; de integració i las de recerca de creixement. Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring.
|
Unitat Temàtica 2: El nen/a: Nounat i Infància |
Es defineixen les diferents etapes, les característiques i les cures en cadascuna de elles. Característiques físiques i necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, en les etapes pre-escolars i escolars; aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertinença, activitat, repòs, son en el/la nounat i el/la lactant |
Unitat Temàtica 3: La adolescència |
Aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l’anàlisi de la sexualitat i les seves implicacions socials i de gènere. Reproducció: el cicle menstrual. El autoconocimiento, autoexploració, els programes de prevenció del càncer ginecològic i de mama, prevenció de les ETS, y la anticoncepción |
Unitat Temàtica 4: Embaràs, Part i Puerperi
|
Es profunditza en les necessitats que poden plantejar-se a les dones durant el embaràs, part i puerperi, considerant la participació de la parella i grup familiar en la seva adaptació ante la nova situació.
|
Unitat Temàtica 5: Dones i homes adults |
Necessitats d’activitat – inactivitat. Introducció al concepte i funció de pertinença. La soledat, aïllament, desarrelament, i actituds per ajudar a la prevenció i promoció de la salut
|
Unitat Temàtica 6: L’ancià/ana |
Conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic del envelliment. Canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, estima, aprecio, amor i pertinença, repòs i son i actualització. La infermeria en l’atenció geriàtrica i gerontologica.
|
Unitat Temàtica 7: Procés de raonament clínic |
Procés de cures com mètode per elaborar el judici clínic, analitzant el judici diagnostico així com el judici i acció terapèutica, desenvolupant cadascuna de les seves fases |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Seminaris |
|
18 |
18 |
36 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
18 |
27 |
45 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
5 |
5 |
10 |
Pràctiques a laboratoris |
|
14 |
14 |
28 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
9 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
2 |
4 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
2 |
4 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
Proves orals |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduin elements d'analisi i reflexió. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'una situació, aplicant el procés de raonament clínic, amb exposició oral dels resultats.
Sessions de projecció de pel·lícules comercials amb una temàtica relacionada amb les necessitats i posterior anàlisis de aquestes des de una perspectiva holística i des de la dinàmica de la ciència del Caring.
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions relacionades amb els continguts de la assignatura amb diferents escenaris segon els objectius dels temes i amb dades addicionals a demanda dels estudiants i que exigeix un treball de col·laboració. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Plantejament d’una situació en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, a les sales de simulació els diferents procediments (llits, higiene de la pell i postural, tècniques de mobilització, i mesures de seguretat...), i intervencions de cuidatge tenint en compte la seguretat i el benestar de la persona.
|
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització d'un portafoli electrònic on l’estudiant recopila i organitza el documents i evidencies que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers els aprenentatge dels diferent continguts treballats als seminaris i laboratoris i demostren el seu assoliment de competències. |
Descripció |
En aquesta assignatura s’ofereix un horari de atenció a l’estudiant presencial i mitjançant el espai Moodlel, en aquest espai estarà publicat la franja horària de tutories. També es podran fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l’assignatura en Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Els estudiants i els tutor complimentaran un fitxa d’avaluació de desenvolupament de les sessions que conte tres apartats: avaluació grupal, autoavaluació i avaluació al tutor |
20% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Casos de situacions de cuidatge amb preguntes relacionades que el estudiant resoldrà aplicant el raonament clínic i posteriorment exposarà de forma oral al seminaris de la assignatura.
Exposicions orals del analisi de les necessitats humanes mitjançant el visionado de pel·licules als seminaris de la assignatura
S’avaluaran els continguts, la fundamentació i que la producció dels textos orals estiguin bé estructurats i clars.
|
20% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Mitjançant el portafoli electrònic s’avaluaran part dels procediments treballats a les pràctiques de laboratori S’avalua els continguts dels exercici, el diari reflexiu, la pertinença de les preguntes, les aportacions, l’expressió, la presentació i les fons documentals |
9% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Examen pregunta curta per avaluar els conceptes i continguts de l’assignatura treballats a les diferents metodologies.
Es requisits aprovar aquesta prova per aprovar l’assignatura. |
15% |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen pregunta tipus test per avaluar els conceptes i continguts de l’assignatura treballats a les diferents metodologies.
Es requisits aprovar aquesta prova per aprovar l’assignatura. |
25% |
Proves pràctiques |
|
Avaluació mitjançant "l'avaluació clínica objectiva i estructurada" dels procediments realitzat en les sales de simulació en les pràctiques de laboratori. |
7% |
Proves orals |
|
Proves de preguntes obertes i tancades que l'estudiant respon verbalment sobre els procediments treballat en les sales de simulació en les pràctiques de laboratori |
4% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
FERNANDEZ FERRIN, C ( et al.), Enfermeria Fundamental. (Sèrie de Manuals d’Infermeria), Masson, Barcelona. 2000
LUÍS M.TERESA, Diagnósticos de enfermería., Masson, Barcelona, 2000
M. PHANEUF., Cuidados de enfermería. El proceso de atención de enfermería, Interamericana, Madrid, 1993
KOZIER/ERB/ BLAIS., Conceptos y Tècnicas en la pràctica de la enfermeria, Interamericana, Madrid, 1995
NANDA., . Diagnòsticos enfermeros: Definiciones y clasificación, Mosby/Doyma, Madrid, 2002
POTER/PERRY, Fundamentos de enfermería., Harcourt;, Madrid, 2002. 5ª edició Vol I i Vol II
RIOPELLE, GRONDIN, PHANEF, Cuidados de enfermería. Un proceso centrado en las necesidades de la persona., Interamericana, Madrid, 1993
ALFARO LE FEBRE, Aplicación del proceso de enfermería, Mosby/Doyma, Madrid, 1996
PATRICIA W.IYER/ BÁRBARA J. TAPTICH/ DONNA BERNOCCHI-LOSY, Procesos de enfermería y diagnósticos de enfermería., Interamericana, México, 1989
PATRICIA BENNER., Práctica progresiva en enfermería. Manual de comportamiento profesional, Grijalbo, Barcelona, 1987
CAMPO/ESPINALT/FERNANDEZ, Procés d’Infermeria: valoració, Fundació J.Gol i Gurina, Barcelona, 2000
FERNANDEZ/GARRIDO/SANTO/SERRANO, Enfermería fundamental. Master en Enfermería, Masson, Barcelona, 1995
PHANEUF, La planificación de los cuidados enfermeros, Mc Graw Hill, Madrid, 1999
J. ESTEVE/J. MITJANS, Técnicas clínicas, Mc Graw Hill, Madrid, 2000
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|