Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Analitzar les característiques universals de cadascuna de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida, tenint en compte el context sociocultural
Descriure intervencions i orientacions infermeres que mes s'adeqüen a la cura de la persona relacionades amb les necessitats al llarg del cicle vital
| | A7 |
Identificar en el cicle vital l'etapa de creixement i desenvolupament físic, psicològic i cognitiu i explicar les modificacions corporals, funcionals, psicològiques i la seva relació amb l’entorn sociocultural
| | A11 |
Explicar el procés de judici clínic i ètic en situacions de cures.
| | A13 |
Descriure i aplicar procediments bàsics orientats al confort i la seguretat de la persona a cadascuna de les necessitats al llarg del cicle vital
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el tempsDecideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
| | B5 |
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produir un text oral ben estructurat, clar i eficaç
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I.- Necessitats Humanes bàsiques des de la perspectiva del Caring.
|
Necessitats situades en la base de la jerarquia de supervivència; funcionals; de integració; assoliment, pertinença; i les de recerca de creixement: l’actualització; característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring.
|
Unitat temàtica II.- El nen/nena: nounat i infància.
|
Es defineixen les diferents etapes, les característiques i les cures en cada una d’elles. En el nounat i el lactant, s’estudien les característiques físiques i les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, en les etapes pre-escolars i escolars s’estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertinença, activitat, repòs, son.
|
Unitat temàtica III.- L’Adolescència.
|
S’estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat, (anticoncepció), pertinença, autoestima i auto-imatge, aprofundint en l’anàlisi de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S’estudia la reproducció: en el cicle menstrual. L’ auto- coneixement, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecològic i de mama, prevenció de les ETS i l’anticoncepció.
|
Unitat temàtica IV.- Dones i homes adults.
|
En aquesta etapa s’aprofundeix en les necessitats d’activitat-inactivitat, d’assoliment. S’introdueix el concepte i funció de pertinença. S’analitzen els problemes de soledat, aïllament, desarrelament i es treballen les actituds per ajudar a la prevenció i promoció de la salut.
|
Unitat temàtica V.- La gent gran.
|
S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, seguretat, estima, amor i pertinença, repòs i son i actualització. La infermeria en l’atenció geriàtrica i gerontològica.
|
Unitat temàtica VI- Embaràs, part i puerperi |
S'aprofundeix en le necessitats que poden plantejar-se a les durant l'embarás, part i puerperi considerant la participació de la parella i grup familiar |
Unitat temàtica VII.- Processos de raonament clínic
|
S’explica el procés de cures com mètode per elaborar el judici clínic, analitzant el judici diagnòstic així com el judici i acció terapèutica, desenvolupant cada una de les seves fases.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques a laboratoris |
|
14 |
12 |
26 |
Treballs |
|
6 |
7 |
13 |
Seminaris |
|
18 |
22 |
40 |
Sessió Magistral |
|
40 |
50 |
90 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
22 |
34 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Questions plantejades en l'aula per identificar els coneixements previs de l'estudiant envers a la materia. |
Pràctiques a laboratoris |
Tallers interactius per a estudi i aplicació de mecànica corporal, canvis posturals, higiene i asèpsia, constants vitals, respiració, relaxació, mesures de seguretat al pacient |
Treballs |
L'estudiant realitza un treball de camp, aplicant el procés de raonament clínic en una situació de cuidatge. Identicant comportaments, hàbits, estils de vida i situacions de cuidatges: Judici Diagnòstic i Judici Terapèutic |
Seminaris |
1.-Seminari Caring - Cinema. Consisteix en dues sessions, en les que es projectarà una pel•lícula comercial relacionada amb els temes estudiats de les necessitats, sexualitat, d'integració i recerca de creixement: assoliment, partença, actualització.
2.- Seminaris a partir de situacions de cuidatges singularitzades en una etapa del cicle vital
|
Sessió Magistral |
Presentació en l’aula dels conceptes fonamentals de cadascuna de les necessitats, aprofundint en les més prevalents de cadascuna de les etapes. S'identifiquen els canvis anatomo- fisiològics i psicològics que caracteritzen l'etapa d'estudi, així com els conceptes i terminologia específica, mitjançant l'exposició dels continguts, suport visual i discussió de dubtes i preguntes |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de casos amb metodologia ABP. Estudi de dues situacions clíniques amb diferents escenaris segons els objectius del tema i amb dades addicionals a la demanda dels alumnes, que abasten situacions de cuidatge de prevenció i promoció de salut de les unitats temàtiques d'estudi |
Descripció |
Consultes a travès del progama virtual Moodle i presencials, per seguiment de treballs individualitzats i de grup |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Exàmen teòric - pràctic: d’habilitats pràctiques en l’aula de laboratori amb diferents escenaris. S’utilitzaran llistes de comprovació amb paraules clau que expressen l’habilitat mostrada i escala de qualificacions
|
Apte-No Apte |
Treballs |
|
Treball de Camp Individual: Recollida de dades significatives.
Raonament clínic: Identificació de situacions de cuidatges, elaboració judici diagnóstic i judici terapéutic
Autorreflexió dels coneixements assolits
Recerca de fonts documentals |
20% |
Seminaris |
|
1.- Dels temes d'estudi, s'avaluara: fonts documentals, presentació-discusió i conclusions. Exposició oral i treball escrit
Treball autónom. i individual
2.- Narrativa: Introspecció i autoanálisis de les necessitats de avanç, pertenença, i actualització |
30% |
Sessió Magistral |
|
Proves objectives de conceptes bàsics. Descripció i anàlisi dels conceptes centrals de la matèria. |
30% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració del Pla de treball. Recerca de fonts documentals. Exposició oral: presentació, argumentació, anàlisis i conclusions
Cooperació de grup
Treball autònom i indivìdual
Autoevaluació individual, i de grup. |
20% |
Proves pràctiques |
|
Correspont a l'examén teòric-pràctic de laboratori |
apte-no apte |
Proves de desenvolupament |
|
Temes de desenvolupament de conceptes i principis cièntifics impartits en les clases magistrals, PBL i seminaris |
La nota es la mateixa que de metodologia magistral 30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'asignatura s'ha de tenir totes les proves aprovades. Es recomana la asistencia a les clases magistrals. Es obligaria l'asistencia als seminaris i PBL. |
Bàsica |
|
Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001
Erikson, E. Infancia y sociedad. Barcelona: Paidós; 1993
Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000
Ericson, E. Ética y psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé: Lumen
: 1993
Ericson, E. Identidad: juventud y crisis. Madrid: Tauros: 1990
Ericson, E. Sociedad y Adolescencia. Mexico, D.F.: siglo XXI: 1995
García lopez, M.; Rodriguez Ponce, C. y Toronjo Gómez, AM. Enfermeria del Anciano. Ed. DAE (Grupo Paradigma)m Madrid. Valencia: 2001
Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007
Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993
Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002
Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008
Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005
Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18224005 | INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18224109 | TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I DE LA COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18224008 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18224004 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18224009 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224001 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l'assistència a classe. És obligatòtia l'assistència als seminaris i PBL.
Per superar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprobades. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|