DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GESTIÓ D'EMPRESES Codi 21204003
Ensenyament
Grau de Turisme (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ALLUE MARTI, XABIER ZIGOR
Adreça electrònica txaber.allue@urv.cat
Professors/es
ALLUE MARTI, XABIER ZIGOR
Web http://txalma.blogspot.com
Descripció general i informació rellevant L’assignatura Gestió d’Empreses pretén donar els fonaments teòrics i pràctics que integren el sistema conceptual de l’empresa i, pròpiament, els relacionats amb l’Administració d’Empreses. El seu objectiu és donar una visió general i introductòria del món de l’empresa i dels negocis en particular en l’àmbit turístic. OBJECTIUS GENERALS: 1. Conèixer l’empresa com a realitat econòmica i les interaccions amb el seu entorn. 2. Aplicar diferents metodologies per a la presa de decisions empresarials. 3. Comprendre els diferents subsistemes en que està estructurada una empresa. 4. Comprendre el concepte de competitivitat empresarial.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Conèixer tècniques de direcció i gestió dels diferents tipus d’entitats turístiques
 A20 Comprendre conceptes i coneixements bàsics en l’àmbit de les ciències socials i jurídiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix els principals esquemes organitzatius interns i externs de l’empresa
Comprèn el concepte de competitivitat i les seves interrelacions amb l’estratègia i l’estructura i el govern de l’empresa
Distingeix els nivells estratègic, tàctic i operatiu en el procés de presa de decisions de les operacions
 A20 Coneix l’empresa com a una realitat econòmica i les interaccions amb el seu entorn
Comprèn el concepte de qualitat total, qualitat global, costos de la qualitat i alguns sistemes d'assegurament de la qualitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 EMPRESA I EMPRESARI 1.1. L’empresa i el sistema econòmic
1.2. Funcions de l’empresa com a agent econòmic
1.3. Introducció conceptual a l’empresa: organització i sistema
1.4. Classes d’empreses
1.5. La figura de l’empresari i de l'emprenedor: la creació d'empreses
Tema 2 L'ENTORN EMPRESARIAL 2.1. Concepte i naturalesa de l'entorn
2.2. Factors de l’entorn i efectes sobre l’empresa
2.3. La resposta de l’empresa a l’entorn: La direcció estratègica
2.4. Els grups d’interès a l’empresa
2.5. La responsabilitat social de l’empresa
Tema 3 LA COMPETITIVITAT EMPRESARIAL 3.1. Concepte de competitivitat
3.2. Anàlisi de la competitivitat empresarial: forces competitives en els sectors industrials
3.3. Recursos i capacitats de l’empresa
3.4. Desenvolupament empresarial
T4. ORGANITZACIÓ I ADMINISTRACIÓ D'EMPRESES TURÍSTIQUES 4.1 L’organització interna: jerarquia i cooperació
4.2 La racionalitat administrativa: Inèrcia organitzativa
4.3 L’organització de grups d’empreses turístiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Treballs
A9
2 20 22
Sessió Magistral
A9
32 0 32
Estudis previs
A9
4 50 54
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A20
12 0 12
Resolució de problemes, exercicis
A20
2 0 2
Presentacions / exposicions
A20
1 4 5
Atenció personalitzada
A9
0 0 0
 
Proves objectives de tipus test
A9
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori... per part de l'alumne.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Presentació oral dels treballs de grup

Atenció personalitzada
Descripció
Durant la realització de les pràctiques proposades l'alumnat tindrà les oportunes tutoritzacions per part del professor, tant a l'aula com fora de l'aula. Les hores de tutoria al despatx del professor es comunicaran als alumnes a l'inici del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A9
Durant el curs, es proposaran 3 activitats: resolució d'exercicis i casos, cerca i anàlisi d'informació relacionada amb la matèria, comentari d'articles, etc. Es fixarà un termini màxim de lliurament per a cada activitat d'una o dues setmanes, i es realitzaran en equip.
30% (25% alumne, 25% equip, 50% treball)
Resolució de problemes, exercicis
A20
Durant el curs els estudiants hauran de realitzar tot un seguit d'activitats: exercicis, comentaris de lectures i casos, debats, proves, etc. El professor determinarà si la realització és individual o en grup. La qualificació final s’obtindrà determinant la mitjana de les puntuacions obtingudes a totes les activitats proposades. Les activitats no realitzades es contabilitzaràn amb un cero.
20%
Proves objectives de tipus test
A9
Es realitzarà un examen final tipus test amb preguntes teòriques i pràctiques.
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica http://www.alimartet.es, Alimarket, ,
Bueno Campos, E, Curso básico de Economía de la empresa:un enfoque de organización, Pirámide. Madrid, 2005
Hitt, M. A.; Black, J. S; Porter L. W., Administración, Pearson, Prentice-Hall, 2006
martin Rojo, I, Dirección y Gestión de Empresas del Sector Turístico, Pirámide. Madrid, 2004
Martorell Cunill, O, Cadenas Hoteleras. Análisis de las top 10, Ariel Turismo, Barcelona, 2002
Porter, M. E, Ser competitivos, Deusto.Bilbao, 2002

Complementària Arruñada. B, Economía de la empresa:Un enfoque contractual, Ariel, Barcelona, 1990
Gallo, M. A., Amat, J. M, Los secretos de las empresas familiares centenarias, Deusto. Barcelona, 2003
Pellejero, Martin. C, La empresa pública en el sector turístico español, Papers de Turisme, nº22, pp 6-45, 1997
Grant, M., Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones, Civitas, Madrid, 2002
Martín Rojo, I, Crecimiento e internacionalización de la Empresa Turística, Boletín Económico d. Ministerio de Administración y Haciendael ICE, nº 2685, pp 19-25 de marzo, 1999
Putterman, L (ed), La naturaleza económica de la empresa, Alianza, Madrid, 1994
Perez, Lopez, J. A, Fundamentos de la dirección de empresas, Rialp madrid (5ª edición), 2002

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent