Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Comprendre els principis del turisme: la seva dimensió, espacial, social, cultural, jurídica, política, laboral i econòmica |
| A20 |
Comprendre conceptes i coneixements bàsics en l’àmbit de les ciències socials i jurídiques |
| A21 |
Aplicar tècniques i mètodes bàsics en l’àmbit de les ciències socials i jurídiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Diferencia els principals elements del medi humà que componen el sistema territorial i les principals dimensions i paràmetres d’anàlisi
Explica els principals processos que justifiquen la distribució territorial de la població i les activitats econòmiques i coneix exemples a diferents escales (global, regional, local)
| | A20 |
Diferencia els principals elements que componen el medi natural i n’identifica les principals interrelacions
Reconeix el paper del medi físic com a condicionant, recurs i risc per a les activitats humanes
Valora el paper de la Geografia en diferents moments inclòs l’actual, com a coneixement d’interès social i ambiental
Reconeix sobre el territori els principals components del medi físic i dels assentaments humans
Explica la distribució territorial dels elements del sistema territorial en un entorn proper
| | A21 |
Obté i analitza dades territorials de l’entorn geogràfic proper
Elabora gràfics relacionats amb els principals elements del territori
Comprèn i identifica els principals tipus de cartografia i els elements principals d’un mapa
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció |
1.1. L'evolució històrica de la Geografia
1.2. La Geografia actual: camps d'investigació i de professionalització
1.3. El sistema territorial: elements i interaccions. L'ordenació del territori |
2. La representació cartogràfica del territori |
2.1. Conceptes bàsics: coordenades, projeccions i escales
2.2. Mapa topogràfic i cartografia temàtica. Fotografia aèria i imatge satèl·lit |
3. El medi natural |
3.1. Elements i processos del Clima.
3.2. La pell de la Terra. Nocions de geomorfologia
3.3. El sòl i les aigües. Una aproximació des de la geografia Física
|
4. Els components humans del territori |
4.1. Dinàmica i estructura de la població: indicadors i fonts bàsiques per al seu estudi
4.2. Els assentaments humans: organització espacial de les ciutats i transformacions de l'espai rural
4.3. La localització de les activitats econòmiques: agricultura, indústria i serveis
4.4. El turisme dins el sistema territorial |
5. La qüestió ambiental |
5.1. Medi ambient i desenvolupament sostenible: la problemàtica dels residus
5.2. Degradació del medi aquàtic i contaminació atmosfèrica
5.3. El canvi climàtic |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
25 |
50 |
75 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
24 |
32 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
8 |
24 |
32 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar i sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics. |
Pràctiques de camp/sortides |
Treball de camp/sortida. Es realitzarà una sortida guiada pels professors a un territori de la zona. S'haurà de presentar una ressenya de la sortida. La sortida és obligatòria. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessions pràctiques amb exercicis sobre els diferents elements del medi ambient. S'ha d'entregar un dossier de les pràctiques. Les pràctiques seran el treball previ preparatori de la sortida/treball de camp. |
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada: pràctiques de camp/sortida i pràctiques TIC. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Assistència obligatòria a la sortida/treball de camp i entrega d'una ressenya. La ressenya s'ha d'entregar com a molt tard una setmana després d'haver-se realitzat la sortida. |
10% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Realització d'un dossier obligatori amb els resultats de les pràctiques realitzades. Cada pràctica s'ha d'entregar com a molt tard 11 dies després d'haver tingut lloc la sessió pràctica. La nota mínima per superar cada pràctica ha de ser 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
30% |
Proves mixtes |
|
Combinació d'una prova de desenvolupament o interpretació de material visual i d'una prova objectiva tipus test (temes 1-3). Aquesta prova tindrà lloc a finals del mes d'octubre.
La qualificació d'aquesta prova ha de ser com a mínim de 4 sobre 10 per tal poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
30% |
Proves mixtes |
|
Combinació d'una prova de desenvolupament o interpretació de material visual i d'una prova objectiva tipus test (temes 4-5). Aquesta prova tindrà lloc la darrera setmana lectiva del 1r quadrimestre.
La qualificació d'aquesta prova ha de ser com a mínim de 4 sobre 10 per tal poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà en un examen de tota la matèria (60 % de la nota total) més el 40 % corresponent a les pràctiques obligatòries. La nota mínima de l'examen per fer mitjana amb les pràctiques és de 4 sobre 10. En la data fixada com a segona convocatòria s'han d'entregar les possibles pràctiques pendents o no aprovades. |
Bàsica |
Strahler, A.N. i Strahler, A.H., Geografía física, , 1999
Puyol, R., Estébanez, J. i Méndez, R., Geografía humana, , 1995
López Bermúdez, F., Rubio Recio, J.M., Cuadrat, J.M., Geografía física, , 1992
Sánchez, J.J., El crecimiento de la población mundial. Implicacions socioeconómicas, ecológicas y éticas, , 2008
|
Es facilitarà bibliografia més específica al llarg del curs. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ESPAIS I SOCIETATS/21214006 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|