DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ESTADÍSTICA BÀSICA Codi 21204008
Ensenyament
Grau de Turisme (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Economia
Coordinador/a
DÍAZ SERRANO, LUIS
Adreça electrònica 0
luis.diaz@urv.cat
Professors/es
PIÉ DOLS, LAIA
DÍAZ SERRANO, LUIS
LIVIANO SOLÍS, DANIEL
Web
Descripció general i informació rellevant Per un bon professional resulta necessari l’ús adequat d’informació quantitativa, amb dades provinents bé sigui de treballs de camp o de fonts estadístiques. Per aquesta raó, aquesta assignatura es basarà en treure tot el potencial estadístic a les dades obtingudes mitjançant el pertinent tractament amb EXCEL de Microsoft. L'estudi de l’assignatura es farà des d'una perspectiva eminentment pràctica, a partir de l’obtenció i el pertinent tractament de les dades econòmiques, però sense deixar de banda els fonaments teòrics, imprescindibles per a la comprensió dels procediments i interpretació dels resultats obtinguts en l’anàlisi. OBJECTIUS GENERALS: Es pretén proporcionar eines per construir, i sobre tot, poder interpretar adequadament informacions estadístiques que es puguin presentar en el futur professional: elaboració de taules estadístiques, representacions gràfiques i comprensió dels principals índexs descriptius que permetin interpretar les dades. a) Aprendre a ordenar la informació econòmica per aprofitar-la millor i per seleccionar les mesures més representatives. b) Desenvolupar amb rigor els conceptes necessaris per entendre un informe estadístic i capacitat per poder-lo elaborar. c) Pràctiques amb el programa Excel de Microsoft.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A18 Convertir un problema empíric en un objecte d’investigació i elaborar conclusions
 A20 Comprendre conceptes i coneixements bàsics en l’àmbit de les ciències socials i jurídiques
 A21 Aplicar tècniques i mètodes bàsics en l’àmbit de les ciències socials i jurídiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A18 Utilitza indicadors numèrics per obtenir mesures estadístiques per analitzar la realitat econòmica
 A20 Reconeix els diferents tipus de dades susceptibles de ser analitzades mitjançant tècniques estadístiques i la manera d’obtenir-les
Coneix les tècniques de síntesi i descripció de dades associades a fenòmens econòmics i territorials centrats en l’evolució dels mateixos al llarg del temps
Domina els principals conceptes associats a taules bidimensionals: freqüències bidimensionals, marginals i condicionades
Coneix les diferents mesures descriptives per a sintetitzar la informació i els avantatges i inconvenients de cadascuna d'elles per a poder extreure conclusions de la informació
 A21 Sap tabular i construir una taula de freqüències a partir d’un conjunt de dades i coneix les diferents possibilitats de representació gràfica de les dades
Defineix, elabora i interpreta els números índex
Calcula taxes de variació, encadena i promitja taxes de variació consecutives
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
INTRODUCCIÓ 1. Concepte i contingut de l’Estadística en les Ciències Socials
2. Estadístiques turístiques
3. Estadística descriptiva, Inferència estadística
L'OBTENCIÓ DE LES DADES 1. Etapes d’una investigació estadística
2. Concepte estadístic de població, mostra i individu
3. Paràmetres poblacionals. Mesures i estadístics mostrals
4. Instruments de recollida de dades. Tècniques de mostreig
5. Fons d'estadístiques turístiques. Bases de dades
DESCRIPCIÓ GRÀFICA DE LES DADES 1. Tipus de variables estadístiques. Classificació
2. Organització de les dades. Construcció d'una taula de freqüències
3. Reducció de les dades, agrupació en intervals
4. Representacions gràfiques: diagrama de barres, histogrames, gràfics temporals, diagrama de pastís, pictogrames, polígon de freqüència
5. El paper del suport informàtic en els estudis estadístics
ÍNDEXS DESCRIPTIUS NUMÉRICS 1. Mitjana aritmètica i aritmètica ponderada
2. Altres promitjos: mitjana harmònica i geomètrica
3. Altres mesures de tendència central: moda i mediana
4. Mesures de posició no centrals: quartils, decils i percentils
5. Mesures de variabilitat o dispersió
6. Forma d'una distribució: asimetria i apuntament o curtosi
REGRESSIÓ I CORRELACIÓ 1. Concepte de regressió lineal simple. Criteri de mínims quadrats
2. Supòsits bàsics del mètode de mínims quadrats
3. Bondat de l’ajust: coeficient determinació lineal
4. Interpolació i predicció
NÚMEROS ÍNDEXS I TAXES DE VARIACIÓ 1. Definició d’un índex i les seves aplicacions
2. Índexs simples i complexes
3. Índexs complexes de preus ponderats i no ponderats
4. Propietats dels índexs. Enllaços i canvis de base
5. Índexs de valor. Com deflactar sèries econòmiques
6. Altres indicadors econòmics
7. Taxes de variació. Taxa mitjana de variació anual
ANÀLISI DE SÈRIES TEMPORALS 1. Concepte de sèrie temporal. Representació gràfica
2. Components d’una sèrie temporal: Tendència, factors cíclics, estacionalitat, moviment irregular. Modelització de sèries temporals
3. Anàlisis de la tendència: mètode de les mitjanes mòbils, ajust analític,...
4. Anàlisis de les variacions estacionals. Desestacionalització: diversos mètodes
5. Predicció i avaluació de les prediccions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A18
A20
A21
2 0 2
Sessió Magistral
A18
A20
A21
C3
28 42 70
Pràctiques a través de TIC
A18
A20
A21
C3
18 30 48
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A18
A20
A21
C3
18 0 18
Atenció personalitzada
A18
A20
A21
C3
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
A18
A20
A21
C3
8 0 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura i descripció dels métodes d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes i coneixements teòrics de l'Estadística Bàsica.
Pràctiques a través de TIC Exemples numèrics d'aplicació. Les pràctiques començaran amb l'obtenció de dades de fons estadístiques. Es tractarà de treure tot el potencial estadístic a les dades mitjançant el programa EXCEL de Microsoft. Per altra banda, es proposa que aquesta assignatura finalitzi amb la realització d'un informe on l'alumne presenti les conclusions obtingudes de l'estudi.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Proposar a l'alumne la resolució dels problemes similars en cada tema.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada te per objectiu guiar a l'alumne per adquirir els coneixaments teòrics i pràctics de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A18
A20
A21
C3
Resolució de problemes estadistics amb excel 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A18
A20
A21
C3
Problemes practics d'estadistica 10%
Proves objectives de tipus test
A18
A20
A21
C3
L’aplicació pràctica exigeix un mínim de base teòrica, la possessió de la qual s’haurà de demostrar superant unes preguntes específiques. Tanmateix, en aquested proves l'alumne haurà de resoldre problemes com els que s’hagin vist a classe i problemes en què s’hagin de relacionar coneixements de temes diversos. Malgrat ser proves eminenment pràctiques, el format final de resposta serà també tipus test. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tots aquells que no hagin superat l'assignatura durant l'avaluació continuada, la segona convocatòria consistirà en una prova objectiva de tipus test amb tots els continguts de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Pérez, C., Estadística aplicada a través de Excel, Prentice-Hall, 2002
Fernández Morales, A; Lacomba Arias, B., Ejercicios resueltos de estadística descriptiva aplicada al sector turístico., Ágora Universidad, 1998
Ronquillo, A., Estadística aplicada al Sector Turístico. Técnicas cualitativas y cuantitativas de análisis turístico., ARECES, 1997
Santos Peñas, J; Muñoz Alamillos A., Fundamentos de Estadística Aplicados al Turismo., Ramon Areces, 2002
Martín Pliego, F. J., Introducción a la Estadística Económica y Empresarial (Teoría y Práctica), AC, Colecció Plan Nuevo, 2002
Fernández Morales, A; Lacomba Arias, B., Técnicas Estadísticas para el Turístico. Nociones teóricas y problemas resueltos, Ed. Ágora Universidad, 2003
M. Domingo (Coord.), Exercicis d'Estadística Empresarial, Cossetània Edicions, URV, 2006
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent