DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DIDÀCTICA DE LA LLENGUA EN L'ETAPA 0-6 Codi 11111017
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Tercer Segon
Impartició
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
MONJE MARGELÍ, MARIA PILAR
Adreça electrònica 0
Professors/es
MONJE MARGELÍ, MARIA PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural
A4 Conèixer el desenvolupament del llenguatge en l'etapa de l'educació infantil i dissenyar estratègies didàctiques orientades a l'enriquiment de les competències comunicatives.
A5 Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics i didàctics de l'aprenentatge de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament així com la competència comunicativa.
A19 Ser capaç de crear i mantenir vincles de comunicació coordinats amb les famílies per tal d’incidir més eficaçment en el procés educatiu.
A22 Saber utilitzar el joc com a principal recurs didàctic.
A34 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
A46 Utilitzar correctament raonaments i reconèixer, explicitar i valorar la correcció o incorrecció dels alumnes, per plantejar situacions que els ensenyin a pensar i a exercicir un pensament crític en ciència
A47 Conèixer els continguts que s'han d'ensenyar i la seva singularitat espistemològica i l'especifitat de la seva didàctica
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B12 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica
B13 Tenir capacitat d'organització i planificació
B14 Ser capaç de prendre decisions
B15 Tenir un raonament crític
B16 Ser creatiu
B17 Tenir iniciativa i esprit emprenedor
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Cenèixer els processos d'aprenentage de la lectura i de l'escriptura. A1
A4
Conèixer els diferents models d'ensenyament-aprenentage de la llengua. Aprofundir en el model constructivista i en la metodologia del treball per projectes. A2
A5
A19
A22
A34
A47
Estar capacitat per planificar i conduir el procés d'apremnentatge de la lectura i de l'escriptura en l'etapa d'educació infantil. A46
B1
B2
B3
B5
B9
B12
B13
B14
B15
B16
B17
C5

Continguts
Tema Subtema
1.-La lectura. Concepte de lectura.Factors que intervenen en la comprensió.
-El procès de la lectura. El model interactiu.
-Habilitats i estratègies implicades en la lectura.
2.-L'escriptura. -Concepte d'escriptura: Activitat de comunicació social i activitat de codificació gràfica de les idees.
-El procés de l'escriptura. El model comunicatiu de la producció de textos:
-Contextualització
-Processos cognitius: planificació, textualització, revisió.
3.-Aprendre a llegir i a escriure. -L'aprenentage de la llengua escrita des d'una perspectiva constructivista.
-La construcció del coneixement sobre l'escriptura: el nen constructor d'hipòtesis:
-Fases de l'aprenentage de l'escriptura
-Fases de l'aprentage de la lectura.
4.-L'ensenyament de la lectura i de l'escriptura. Mètodes d'ensenyament de la lectura i de l'escriptura.
-S'apren a llegir llegint i a escriure, escrivint. Planificació de continguts:
-Usos de la llengua escrita.
-Activitats d'ensenyament-aprenentage de l'escriptura i de la comprensió lectora.
-Diferents tipus d'agrupaments d'infants i organització de l'espai.
-Els materials.
-El paper del mestre.
L'avaluació. Instruments. El seguiment de les diferents fases de l'escriptura i de la lectura.
5.-La lectura i l'escriptura en el treball de projectes -La seqüenciació didàctica. Fases del treball per projectes.
-La lectura i l'escriptura durant la realització del projecte.
-L'activitat del docent durant el projecte de treball.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 20 40
Presentacions / exposicions
1 3 4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 0 6
Treballs
0 45 45
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
0 50 50
 
Atenció personalitzada
0 3 3
 
Proves de desenvolupament
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs: dels continguts teòrics i pràctics, metodologia, treballs i activitats a realitzar, criteris d'avaluació.
Sessió Magistral -Explicació dels continguts teòrics del curs: concepte de lectura i d'escriptura, com l'infant aprén a llegir i escriure, perspectiva constructivista de l'ensenyament-aprenentage de la llengua escrita.
Presentacions / exposicions Els alumnes exposen als companys el treball per projectes realitzat en grup. Cada grup presentarà els aspectes més rellevants del seu projecte: les activitats, el material, les activitats, el tre ball de síntesi.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària -Realització de pràctiques d'ensenyament de la comprensió lectora.
-Realització de pràctiques d'avaluació del nivell d'escriptura.
Treballs Realització en grup d'un projecte de treball, amb la participació d'infants (simulació d'un projecte realitzat en un aula d'educació infantil: seqüenciació de totes les fases de la metodologia del treball per projectes, temporització i seqüenciació de les activitats realitzades amb els infants i treball de síntesi). Aquest treball serà tutoritzat.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Els alumnes presentaran a final de curs un portfoli que contingui a) Un resum dels continguts treballats a les classes magistrals, així com una ampliació dels mateixos amb lectures de bibliografia comlementària. b) La recensió d'un llibre de lectura obligatòria: Montserrat Fons(1.999) : LLegir i esriure per viure, Barcelona, Ed. La Galera. c) Les pràctiques realitzades a l'aula ordinària.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Són necessàries unes tres hores d'atenció personalitzada diferenciada per tal de fer el seguiment d¡elaboració del projecte, així com de la confecció del portfoli.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Els continguts teòrics treballats a classe seràn avaluats amb una prova desenvopupament que és necessari aprovar. 20%
Treballs En la realització i la presentació del projecte de treball es valorarà la seva correcta seqüenciació i realització, l'adequació de les activitats, la creativitat, la implicació en el projecte de cada membre del grup, la seva correcta coordinació, la qualitat final i la correcció en la presentació. És obligatòria l'assistència a dues sessions de tutoria. 40 %
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge L'avalució del portfoli es realitzarà en funció de la riquesa dels continguts teòrics i pràctics exposats i la seva correcta redacció. Per una banda s'ha de reflectir fidelignament els continguts treballats a l'aula i per una altra banda hi ha d'haver una ampliació bibliogràfica que ha d'estar clarament ressenyada. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Camps, A. (coord), L’ensenyament de la comprensió, 1.994, Barcelona, Barcanova
Bigas, M.; Correig, M., Didàctica de la llengua en l'educació infantil, 2.001, Madrid, Ed. Síntesis
Carretero, Mario, Constructivismo y educación, 1.993, Zaeragoza, Edelvives
Cassany, Daniel, Descriure escriure. Com s'aprèn a escriure, 1.987, Barcelona, Empúries
Colomer, T.; Camps, A., Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, 1.991, Barcelona, Rosa Sensat/Edicions 62, Didàctiques
Díez de Ulzurrun (coord), L'aprenentage de la lectoescriptra des d'una perspectiva constructivista (vols. 1 i 2), 2.007, Barcelona, Graó
Domínguez Chillón, Lauara, Proyectos de trabajo: Una escuela diferente, 2.000, Madrid, La Muralla
Ferreiro, E.; Teberosky, A., Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño, 1.979, Madrid, siglo XXI
Fons, Montserrat, Llegir i escriure per viure, 1.999, Madrid, siglo XXI
Hernández, F.; Ventura, M., La organización del currículum por proyectos de trabajo, 1.993, Barcelona, Graó-ICE
Julià, t., Encetar l'escriure. Per un aprenentatge lúdic i funcional de la llengua escrita, 1.995, Barcelona, A.M. Rosa Sensat, dossiers nº 50
Escribir y leer (3 vols), Maruny, L.; Ministral, M; Miralles, M., 2.002, Madrid, M.E.C / Edelvives
Solé, I., Estratègies de Lectura, 1.992, Barcelona, Graó
Teberosky, A., Psicopedagogia del llenguatge escrit, 1.987, Barcelona, I.M.E. monogràfics nº 8
Teberosky, A., Proposta constructivista per apendre a llegir i escriure, 2.001, Barcelona, Vicens Vives
Teberosky, A.; Solé, I., Psicopedagogia de la lectura i de l'escriptura, 1.999, Barcelona, UOC
Teberosky, A., Aprendiendo a escribir, 1.992, Barcelona, ICE-Horsori
Depeatament d'ensenyament, Orientacions per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura, , Barcelona, Generalitat de Catalunya

 

 

 

 

 

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent