Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural |
A4 |
Conèixer el desenvolupament del llenguatge en l'etapa de l'educació infantil i dissenyar estratègies didàctiques orientades a l'enriquiment de les competències comunicatives. |
A5 |
Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics i didàctics de l'aprenentatge de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament així com la competència comunicativa. |
A19 |
Ser capaç de crear i mantenir vincles de comunicació coordinats amb les famílies per tal d’incidir més eficaçment en el procés educatiu. |
A22 |
Saber utilitzar el joc com a principal recurs didàctic. |
A34 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
A46 |
Utilitzar correctament raonaments i reconèixer, explicitar i valorar la correcció o incorrecció dels alumnes, per plantejar situacions que els ensenyin a pensar i a exercicir un pensament crític en ciència |
A47 |
Conèixer els continguts que s'han d'ensenyar i la seva singularitat espistemològica i l'especifitat de la seva didàctica |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B9 |
Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi |
B12 |
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica |
B13 |
Tenir capacitat d'organització i planificació |
B14 |
Ser capaç de prendre decisions |
B15 |
Tenir un raonament crític |
B16 |
Ser creatiu |
B17 |
Tenir iniciativa i esprit emprenedor |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Cenèixer els processos d'aprenentage de la lectura i de l'escriptura. |
A1 A4
|
|
|
Conèixer els diferents models d'ensenyament-aprenentage de la llengua. Aprofundir en el model constructivista i en la metodologia del treball per projectes. |
A2 A5 A19 A22 A34 A47
|
|
|
Estar capacitat per planificar i conduir el procés d'apremnentatge de la lectura i de l'escriptura en l'etapa d'educació infantil. |
A46
|
B1 B2 B3 B5 B9 B12 B13 B14 B15 B16 B17
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1.-La lectura. |
Concepte de lectura.Factors que intervenen en la comprensió.
-El procès de la lectura. El model interactiu.
-Habilitats i estratègies implicades en la lectura.
|
2.-L'escriptura. |
-Concepte d'escriptura: Activitat de comunicació social i activitat de codificació gràfica de les idees.
-El procés de l'escriptura. El model comunicatiu de la producció de textos:
-Contextualització
-Processos cognitius: planificació, textualització, revisió.
|
3.-Aprendre a llegir i a escriure. |
-L'aprenentage de la llengua escrita des d'una perspectiva constructivista.
-La construcció del coneixement sobre l'escriptura: el nen constructor d'hipòtesis:
-Fases de l'aprenentage de l'escriptura
-Fases de l'aprentage de la lectura. |
4.-L'ensenyament de la lectura i de l'escriptura. |
Mètodes d'ensenyament de la lectura i de l'escriptura.
-S'apren a llegir llegint i a escriure, escrivint. Planificació de continguts:
-Usos de la llengua escrita.
-Activitats d'ensenyament-aprenentage de l'escriptura i de la comprensió lectora.
-Diferents tipus d'agrupaments d'infants i organització de l'espai.
-Els materials.
-El paper del mestre.
L'avaluació. Instruments. El seguiment de les diferents fases de l'escriptura i de la lectura.
|
5.-La lectura i l'escriptura en el treball de projectes |
-La seqüenciació didàctica. Fases del treball per projectes.
-La lectura i l'escriptura durant la realització del projecte.
-L'activitat del docent durant el projecte de treball.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
3 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
0 |
6 |
Treballs |
|
0 |
45 |
45 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
50 |
50 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
3 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
2 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs: dels continguts teòrics i pràctics, metodologia, treballs i activitats a realitzar, criteris d'avaluació. |
Sessió Magistral |
-Explicació dels continguts teòrics del curs: concepte de lectura i d'escriptura, com l'infant aprén a llegir i escriure, perspectiva constructivista de l'ensenyament-aprenentage de la llengua escrita. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes exposen als companys el treball per projectes realitzat en grup. Cada grup presentarà els aspectes més rellevants del seu projecte: les activitats, el material, les activitats, el tre ball de síntesi. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
-Realització de pràctiques d'ensenyament de la comprensió lectora.
-Realització de pràctiques d'avaluació del nivell d'escriptura. |
Treballs |
Realització en grup d'un projecte de treball, amb la participació d'infants (simulació d'un projecte realitzat en un aula d'educació infantil: seqüenciació de totes les fases de la metodologia del treball per projectes, temporització i seqüenciació de les activitats realitzades amb els infants i treball de síntesi). Aquest treball serà tutoritzat. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Els alumnes presentaran a final de curs un portfoli que contingui a) Un resum dels continguts treballats a les classes magistrals, així com una ampliació dels mateixos amb lectures de bibliografia comlementària. b) La recensió d'un llibre de lectura obligatòria: Montserrat Fons(1.999) : LLegir i esriure per viure, Barcelona, Ed. La Galera. c) Les pràctiques realitzades a l'aula ordinària. |
|
Descripció |
Són necessàries unes tres hores d'atenció personalitzada diferenciada per tal de fer el seguiment d¡elaboració del projecte, així com de la confecció del portfoli. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Els continguts teòrics treballats a classe seràn avaluats amb una prova desenvopupament que és necessari aprovar. |
20% |
Treballs |
En la realització i la presentació del projecte de treball es valorarà la seva correcta seqüenciació i realització, l'adequació de les activitats, la creativitat, la implicació en el projecte de cada membre del grup, la seva correcta coordinació, la qualitat final i la correcció en la presentació. És obligatòria l'assistència a dues sessions de tutoria. |
40 % |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
L'avalució del portfoli es realitzarà en funció de la riquesa dels continguts teòrics i pràctics exposats i la seva correcta redacció. Per una banda s'ha de reflectir fidelignament els continguts treballats a l'aula i per una altra banda hi ha d'haver una ampliació bibliogràfica que ha d'estar clarament ressenyada. |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Camps, A. (coord), L’ensenyament de la comprensió, 1.994, Barcelona, Barcanova
Bigas, M.; Correig, M., Didàctica de la llengua en l'educació infantil, 2.001, Madrid, Ed. Síntesis
Carretero, Mario, Constructivismo y educación, 1.993, Zaeragoza, Edelvives
Cassany, Daniel, Descriure escriure. Com s'aprèn a escriure, 1.987, Barcelona, Empúries
Colomer, T.; Camps, A., Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, 1.991, Barcelona, Rosa Sensat/Edicions 62, Didàctiques
Díez de Ulzurrun (coord), L'aprenentage de la lectoescriptra des d'una perspectiva constructivista (vols. 1 i 2), 2.007, Barcelona, Graó
Domínguez Chillón, Lauara, Proyectos de trabajo: Una escuela diferente, 2.000, Madrid, La Muralla
Ferreiro, E.; Teberosky, A., Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño, 1.979, Madrid, siglo XXI
Fons, Montserrat, Llegir i escriure per viure, 1.999, Madrid, siglo XXI
Hernández, F.; Ventura, M., La organización del currículum por proyectos de trabajo, 1.993, Barcelona, Graó-ICE
Julià, t., Encetar l'escriure. Per un aprenentatge lúdic i funcional de la llengua escrita, 1.995, Barcelona, A.M. Rosa Sensat, dossiers nº 50
Escribir y leer (3 vols), Maruny, L.; Ministral, M; Miralles, M., 2.002, Madrid, M.E.C / Edelvives
Solé, I., Estratègies de Lectura, 1.992, Barcelona, Graó
Teberosky, A., Psicopedagogia del llenguatge escrit, 1.987, Barcelona, I.M.E. monogràfics nº 8
Teberosky, A., Proposta constructivista per apendre a llegir i escriure, 2.001, Barcelona, Vicens Vives
Teberosky, A.; Solé, I., Psicopedagogia de la lectura i de l'escriptura, 1.999, Barcelona, UOC
Teberosky, A., Aprendiendo a escribir, 1.992, Barcelona, ICE-Horsori
Depeatament d'ensenyament, Orientacions per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura, , Barcelona, Generalitat de Catalunya
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|