Valorar la importància en el context actual de l'estratègia d'adaptació de les formes i els mètodes d'ensenyament com a resposta a la diversitat de necessitats educatives de l'alumnat, entesa com a resultat de la interacció constant entre la persona i les característiques i les condicions del seu entorn.
Competències
Codi
A1
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural
A25
Ser capaç de dissenyar, aplicar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat infantil.
A28
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
A47
Conèixer els continguts que s'han d'ensenyar i la seva singularitat espistemològica i l'especifitat de la seva didàctica
B1
Aprendre a aprendre.
B5
Treballar de forma col•laborativa.
B9
Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B13
Tenir capacitat d'organització i planificació
B14
Ser capaç de prendre decisions
C2
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.
Objectius d'aprenentatge
Objectius
Competències
1.Disposar d’elements i criteris que permetin de valorar les aportacions de la psicologia de l’educació a la teoria i a la pràctica educativa en l’educació infantil.
A1 A47
B13
C3
2.Conèixer, comprendre i analitzar la perspectiva ecològica del desenvolupament humà i les seves implicacions a nivell educatiu.
A28
B9 B13
C3
3.Conèixer i argumentar les implicacions de la concepció constructivista de l’ensenyament i de l’aprenentatge en relació a la caracterització, naturalesa i funcions del currículum escolar així com en els criteris generals de l’actuació educativa a l’escola infantil
A1 A2
B9
C3
4.Analitzar i assegurar un domini expert del currículum: comprendre els objectius generals de l’etapa, analitzar el sentit educatiu que prenen les àrees curriculars i aprofundir en el lligam entre l’aprenentatge dels continguts escolars i el desenvolupament de capacitats en situacions educatives diverses.
A2 A47
B1 B5 B13 B14
C2 C5
5.Perfeccionar i adquirir procediments i pautes d’actuació per a intervenir adequadament sobre el procés d’aprenentatge i desenvolupament del nen petit.
A2 A25 A28
B1 B5 B13 B14
C2 C5
Continguts
Tema
Subtema
MÒDUL I. L’escolarització dels petits. Desenvolupament i aprenentatge en l’etapa d’educació infantil
1. Les pràctiques educatives escolars en l’educació infantil i el desenvolupament personal
1.1. La perspectiva ecològica del desenvolupament humà. La incidència dels diferents contextos en el desenvolupament dels infants.
2. Les pràctiques educatives escolars en l’educació infantil i la seva relació amb les pràctiques familiars
2.1.Formes de vida de la infància de 0 a 6 anys. Els infants i les seves famílies en la perspectiva actual.
2.2.Les pràctiques educatives familiars. Conductes parentals. Creences familiars respecte al desenvolupament i l'educació dels seus fills i filles.
3. El caràcter interdisciplinari dels serveis educatius a nivell comunitari i la seva incidència en el desenvolupament dels infant
3.1.Serveis sociocomunitaris d’atenció a la infància. Factors que incideixen en la creació d'aquests serveis. Tipologies de centres i serveis d'atenció a la infància.
3.2.Programes adreçats a la formació de les famílies.
4. Escola i mitjans de comunicació.
MÒDUL II. Ensenyament i aprenentatge dels continguts. Elaboració i desenvolupament del currículum en l’etapa d’educació Infantil
1. Les àrees del currículum : capacitats, objectius, continguts, orientacions didàctiques i per l’avaluació.
2. La planificació i programació: El treball per projectes
MÒDUL III. Estratègies organitzatives i metodològiques en l’Educació Infantil.
1. Organització de l’espai i el temps. Els materials
2. Les situacions educatives principals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
9
14
23
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
14
13
27
Estudis previs
2
9
11
Atenció personalitzada
9
0
9
Proves objectives de preguntes curtes
2
2
4
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Activitats d'activació de coneixements previs dels mòduls de continguts.
Sessió Magistral
Explicació dels continguts dels mòduls amb suport de material digital.
Debats
Grups de discussió sobre àmbits de la matèria.
Presentacions / exposicions
Els equips de treball exposaran les activitats plantejades en cada mòdul.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Resolució d'activitats pràctiques relacionades amb els continguts de cada mòdul.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Estudi i resolució de casos relacionats amb el contingut dels mòduls.
Estudis previs
Lectures guiades de capítols de llibre i documents.
Atenció personalitzada
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes disposaran d'hores d'atenció personalitzada individual i de grup.
Avaluació
Descripció
Pes
Debats
Qualitat de les aportacions i fonts de documentació consultada
10%
Presentacions / exposicions
Qualitat de les presentacions, tant pel que fa al contingut com la forma.
10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Qualitat en la capacitat de relacionar teria i pràctica.
20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Implicació en la proposta de treball, autoregulació de l'aprenentatge i treball cooperatiu.
Rellevància conceptual i teòrica, pertinencia i coherència en la resolució dels casos.
30%
Proves objectives de preguntes curtes
Proves d'aprenentatge referides a continguts treballats a classe o referenciats en documents i materials de treball.
30%
Altres
- Portafoli de grup que recull les activitats d'avaluació, directament relacionades amb els continguts dels mòduls - Proves d'aprenentatge referides a continguts treballats a classe o referenciats en documents i materials de treball.
Portafoli(60%)
Mòdul I (30%), Mòdul II (10%), Mòdul III (20%)
Proves aprenentatge(30%)
Altres comentaris i segona convocatòria
La segona convocatòria consistirà en l'avaluació del portafoli i una prova escrita .
Fonts d'informació
Bàsica
ALFONSO, C., La Participación de los padres y madres en la escuela, 2003, Barcelona: Graó
BASSEDAS , E.; HUGUET, T., SOLÉ, I , Aprendre i ensenyar a l'educació infantil, 2004(2ª edició), Barcelona: Graó.
GÓMEZ-GRANELL, C., Infancia y familias, : realidades y tendencias, 2004, Barcelona: Ariel.
MEIL, G. , Pares i fills a l'Espanya actual., 2006. Volum 19., Estudis social de la Caixa
MIRAS, M. , Educación y Desarrollo., 1991, Infancia y aprendizaje, 54. pp. 3-17
VILA, I., Familia escuela y comunidad., 1998, Barcelona: ICE. Universitat de Barcelona Horsori.
CASAS, M.
(2008) Material curs “Educació intercultural: fonaments teòrics i aplicació
pràctica en el centre educatiu”. Subdirecció General de Llengua i Cohesió
social.
BOOTH,T;
AINSCOW,M (2005) : Índex per a la
inclusió. Guia per a l’avaluació i millora de l’educació inclusiva. ICE de la
UB
COELHO, E. (2005) Ensenyar i aprendre en escoles
multiculturals. Barcelona: ICE i Horsori
Ed
FLECHA, R. i altres (2006) Transformando la
escuela: comunidades de aprendizaje. Barcelona:Graó. Colección: Claves para
la Innovación
Educativa.
MIRAS, M.; ONRUBIA,J.
(1998) “La diversitat dels alumnes. Aspectes emocionals i relacionals” (I
i II). Suplement de Perspectiva Escolar. Perspectiva i Diversitat 1. maig 1998
juny 1998
MONTÓN, Ma. J. (2003) La integració de l’alumnat
immigrant al centre escolar.
Barcelona: Graó.
Complementària
AINSCOW, M. (2005). Developing inclusive education
systems: what are the levers for change?,a Journal of Educational Change, 6,
pp.109-124.
ARAMBURU, M. (2005) “La
immigració i els usos de l’espai públic”, a Barcelona. Metròpolis Mediterrània. Monogràfic núm. 6: “Civisme: les claus de la
convivència”
COELHO, E. (2005) Ensenyar i aprendre en escoles
multiculturals. Barcelona: ICE i Horsori
Ed.
PUIGDELLÍVOL, Ignasi (2006) Programació
d’aula i adequació curricular. El tractament de la diversitat. Barcelona:
Graó.
RESOLUCIÓ de 29 de maig de 2009 relativa a l’organització
i el funcionament dels centres públics d’educació infantil i primària i
d’educació especial per al curs 2009- 2010
Recomanacions
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent