DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I Codi 11121102
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 4 2 Obligatòria Segon Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
SÁNCHEZ VILLANUEVA, MARÍA ISABEL
Adreça electrònica misabel.sanchez@urv.cat
jaume.aymi@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ VILLANUEVA, MARÍA ISABEL
AYMÍ ESCOLÀ, JAUME
Web
Descripció general i informació rellevant Teoria i pràctica per a la planificació i seqüenciació de les activitats de lectura, comprensió expressió oral i expressió escrita, així com per dirigir els respectius procesos d'aprenentatge i desenvolupament, a educacií Infantil i a Primària. Anàlisi dels recursos, materials i metodologies adequades per treballar aquestos diferents aspectes del llenguatge.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
-L'àrea d'intercomunicació i llenguatges als dissenys curriculars d'Educació Infantil i d'Educació Primària -L'emissor i el receptor: Comprensió i expressió oral al currículum.
-L'emissor i el receptor: Comprensió i expressió escrita al currículum
-L'expressió escrita i el seu aprenentage. -Model de l'expressió escrita. El procés de l'escriptura. Habilitats. Propietats del text escrit.
- Models d'ensenyament de l'expressió escrita. Didàctica del procés i de la tipologia del text escrit.
- L'ortografia i el seu aprenentage - Classificació de les errades ortogràfiques: ortografia natural i ortografia arbitrària.
- Situacions d'ensenyament -aprenentage: ajuts, sistematització, automatització.
- La comprensió lectora i el seu aprenentage -El procés lector: models, estratègies i habilitats necessàries per a la lectura.
-La lectura dirigida a l'aula. Altres activitas lectores.
- L'expressió i la comprensió orals a l'aula. Els intercanvis verbals. -Tècniques d'expressió oral a l'aula.
-Didàctica de la tipologia textual oral
-La utilització creativa i lúdica de la llengua _L'aprofitament del folklore: dramatitzacions, cançons, contes,
-L'ensenyament de la gramàtica -La inducció en la reflexió sobre la llengua.

Atenció personalitzada
Descripció
Un cop triat el treball a realitzar per un determinat grup, caldrà que aquest s'entrevisti dues vegades amb la professora: 1) Per tal d'obtenir les orientacions necessàries per a - la realització del treball: objectius específics, metodologia, bibliografia bàsica, -la presentació i realització de les activitats per part dels companys. 2) Obtenir el "vist i plau" abans de la presentació del tema i realització de les activitats a l'aula.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència a classe recomanada, donada la importància de les classes pràctiques i per haver-se de confegir una memòria de l'assignatura.


Fonts d'informació
Bàsica Wells, Gordon, Aprender a leer y a escribir, Cuadernos de Pedagogía-Laia, Barcelona
Colomer, T.; Camps, A., Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, Rosa Sensat-Eds. 62, Barcelona
Cassany, D.; Luna, M; Sanz, )., Ensenyar Llengua, Graó, Barcelona
Solé, Isabel, Estratègies de lectura, Graó, Barcelona
Rodari, Gianni, Gramàtica de la Fantasia, Aliorna, Barcelona
Camps, A.; Milian, M; Bigas, M.; Camps, M., L'ensenyament de l'ortografia, Graó, Barcelona
Solé, Isabel, L'ensenyament de la comprensió lectora, CEAC, Barcelona
Cassany, Daniel, La cuina de l'escriptura, La Nau d' Empúries, Barcelona
Ana Mª Borzone de Manrique, Leer y escribir a los 5, Aiqué, Buenos Aires
Complementària , , ,
Teberosky, Anna, Aprendiendo a escribir, ICE de la UB-Horsori, Barcelona
Tusón, Jesús, El llenguatge i el plaer, Empúries, Barcelona
Monfort, Marc; juárez, A., El niño que habla, CEPE, Madrid
Cor, Mª Pilar, Escriure bé, Edicions 62, Barcelona
García, I. et al., Expresión oral, Alhambra, Madrid
Camps, A., La gramàtica a l'escola bàsica, Barcanova, Barcelona
Coromina, E., Pràctiques d'expressió i de comunicació, EUMO, Vic
Teberosky, Ana, Psicopedagogia del llenguatge escrit, Publicacions de l'IE de l'ajuntament de Barcelona, Barcelona

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent