DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) NOVES TECNOLOGIES APLICADES A L'EDUCACIÓ Codi 11141015
Ensenyament
Mestre Especialitat en Llengua Estrangera (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MENESES BENITEZ, GERARDO
Adreça electrònica gerardo.meneses@urv.cat
Professors/es
MENESES BENITEZ, GERARDO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els principis bàsics, els fonaments teòrics i les potencialitats de les Noves Tecnologies i la seva incidència i aplicació als diferents nivells educatius i àrees curriculars.
2. Conèixer les característiques i potencialitats de les diferents tecnologies per tal de poder fer-ne la selecció
3. Avaluar i desenvolupar les característiques tècniques i les potencialitats didàctiques a l'hota d'adquirir i emprar un mitjà determinat
4. Dissenyar i desenvolupar l'estratègia didàctica i la selecció i organització de la informació que ha d'ésser enregistrada per cadascun dels mitjans i recursos tecnològics
5. Desenvolupar una actitud crítica i innovadora davant les noves tecnologies que serveixi per enriquir l'experiècnia i la pràctica educativa
1. Conèixer els principis bàsics, els fonaments teòrics i les potencialitats de les Noves Tecnologies i la seva incidència i aplicació als diferents nivells educatius i àrees curriculars.
2. Conèixer les característiques i potencialitats de les diferents tecnologies per tal de poder fer-ne la selecció
3. Avaluar i desenvolupar les característiques tècniques i les potencialitats didàctiques a l'hota d'adquirir i emprar un mitjà determinat
4. Dissenyar i desenvolupar l'estratègia didàctica i la selecció i organització de la informació que ha d'ésser enregistrada per cadascun dels mitjans i recursos tecnològics
5. Desenvolupar una actitud crítica i innovadora davant les noves tecnologies que serveixi per enriquir l'experiècnia i la pràctica educativa

Continguts
Tema Subtema
Internet i les seves aplicacions: visió general, correu electrònic, xat, sistemes multimèdia, videoconferència, news, eines de campus i altres eines Pràctiques Mòdul 1. Eines telemàtiques
2. Internet en Educació: biblioteques virtuals, motors de cerca, eines colaboratives, HTML, webquest i weblog, etc.
3. Formació i tecnologies de la informació: les TIC i la formació. Les Tic i la mediació didàctica, reptes de les TIC en la formació Pràctiques Mòdul 2. Competències bàsiques ofimàtiques
4. Educació i formació flexible i a distància: Les TIC i la Societat de la Informació. El ciberespai, modalitats de formació amb TIC
5. El formador i els entorns tecnològics: Formació i desenvolupament professional en l'àmbit de les TIC Pràctiques Mòdul 3. Disseny i elaboració de material hipermedia
6. Disseny, producció i avaluació de materials multimèdia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
7 14 21
Debats
4 4 8
Treballs
4 4 8
Presentacions / exposicions
7 7 14
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
9 9 18
Pràctiques a través de TIC
21 0 21
 
Atenció personalitzada
0 4 4
 
Proves de desenvolupament
3 6 9
Proves pràctiques
3 6 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a recollir la informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura
Debats
Treballs
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Debats
Treballs
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC
Proves pràctiques
Proves de desenvolupament
Descripció
Tutoria. Temps destinat per part del professor a atendre i resoldre els dubtes. Es contempla la possibilitat de conectar via correu electrònic o mitjançant el correu que ofereix l'entorn tecnològic de trebal utilitzat (Moddle).

Avaluació
  Descripció Pes
Debats
Treballs 2. Treball teòric, del llistat de temes proposats a classe 30 %
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC 4. Pràctiques de classe 30 %
Atenció personalitzada
Proves pràctiques 3. Elaboració d'un material multimèdia sobre el treball teòric 30 %
Proves de desenvolupament 1. Resolució d'un qüestionari. Es tracta que l'alumne demostri conèixer i dominar els continguts conceptuals i procedimentals treballats en l'assignatura, així com la seva capacitat d'anàlisi i reflexió vers la temàtica que ens correspon 10 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1 ADELL, J. (1998):  Redes y Educació. En DE PABLOS, J; JIMÉNEZ, J. (Coord.)(1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogía. Barcelona P177-212.

2 ALMAZÁN, L. Y OTROS (2003): Formación inicial del profesorado en Medios de Comunicación Social. Yavalcuz. Jaén.

3 BARTOLOMÉ, A. (1999): Nuevas Tecnologías en el aula. Graó-ICE. Barcelona.

4 CABERO, J (Coord. i altres). (2000): Las nuevas tecnologias para la mejora educativa. Kronos. Sevilla.

5 CABERO, J. et al. (1996): Medios de comunicación, recursos y materiales

6 CROOK, Ch. (1998):  Ordenadores y aprendizaje colaborativo. MEC/Morata. Madrid.

7 DE PABLOS, J. y JIMENEZ, J. (Coords.) (1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogia.Barcelona

8 MAJÓ, J. (1997): Xips, cables i poder. Proa. Barcelona.

9 MARTÍNEZ Y PRENDES (Editores). (2004): Nuevas tecnologías y educación. Pearson. Madrid

10 PERRENOUD, Ph. (2004): Diez competencias para enseñar. Graó. Barcelona.

11 SALINAS,J. Y otros (2004): Tecnologías para la educación. Diseño, producción y evaluación de medios para la formación docente. Alianza.Madrid.

Complementària

1. ADELL, J. i GISBERT, M. (1997): Educació a internet: L'Aula Virtual. Temps d'Educació. Universitat de Barcelona. Nº 18. pp. 263-277.

2. ALEMANY, M. C. (1996): Ciència, Tecnologia i coeducació. Recerques i experiències interracionals. ICE UAB-Institut Català de la Dona. Barcelona.

3. CABERO, J. et al. (1996): Medios de comunicación, recursos y materiales para la mejora educativa II..Ed. Ayuntamiento de Sevilla- Secretariado de Recursos Audiovisuales U. de Sevilla.

4. CEBRIAN, M. et. al. (1997): El ordenador en el aula. ICE/ Universidad de Málaga.

5. DE PABLOS, J. y JIMENEZ, J. (Coords.) (1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogia. Barcelona

6. ECHEVERRÍA, J. (1994): Telépolis. Enseyos/Destino. Barcelona.

7. FERRÉS,J. I MARQUÈS, P. (1996): Comunicación educativa i nuevas tecnologías. Praxis. Barcelona.

8. GISBERT, M. (1997): Los Recursos Educativos Distribuidos. Comunicación y pedagogía. Nº145. pp. 8-11.

9. GISBERT, M. ADELL, J. ANAYA,L. y RALLO, R. (1997):Entornos de formación Presencial Virtual y a Distancia. Boletín de RedIris. Nº 40. pp. 13-25.

10. GISBERT, M. ADELL, J. RALLO, R. y BELVER, A. (1998): Entornos Virtuales de Enseñanza-Aprendizaje. Cuadernos de Comunicación Multimedia. Madrid. pp 29ç41 (versió elcetrònica: HTTP://www.ucm.es/info/multidoc/revista)

11. MACLUHAN, M. (1987): El medio es el mensaje. Paidós. Barcelona.

12. MARTÍNEZ, F. (1996): La enseñanza ante los nuevos canales de comunicación. En TEJEDOR, F. J.; GARCÍA VALCARCEL, A. (Eds.)(1996): Perspectivas de las Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. Narcea. Madrid. Pp. 101-102.

13. NEGROPONTE, N. (1996): El mundo digit@l. Ediciones B (Grupo Z). Barcelona.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Donada la distribució de crèdits d'aquesta matèria, el desenvolupament es basarà fonamentalment, enla pràctica tant de "laboratori" com de camp, per tal que l'alumne pugui familiaritzar-se i assolir destresses en la utilització i en el disseny de l'aplicació de les Noves Tecnologies al camp educatiu. El desenvolupament d'aquesta assignatura consta de: a) Exposició de la informació i dels conceptes bàsics en hores presencials. b) Material de treball i exposició de continguts preparat a l'entorn de l'assignatura c) Eines bàsiques de comunicació i treball col·laboratiu Al començament del curs cada alumne escollirà un àmbit d'aplicació, en el qual incidirà al llarg del curs dissenyant un projecte educatiu d'intervenció, d'acord als plantejaments de l'assignatura
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent