Codi |
|
A3 |
Conèixer els processos, estratègies i mecanismes de desenvolupament i aprenentatge de les persones al llarg de la seva vida. |
A4 |
Conèixer la diversitat dels processos cognitius, emocionals i afectius en els que es sustenta l’aprenentatge. |
A16 |
Integrar, incorporar i ajustar els resultats de la investigació en la pràctica educativa. |
A19 |
Orientar la les famílies sobre el desenvolupament i els progressos educatius dels seus fills. |
A25 |
Orientar a les persones que el requireixen en la prevenció i resolució de conflictes personals, familiars i socials. |
A29 |
Conèixer la forma d'actuar en situacions de conflicte mitjançant l'activació d'estratègies de mediació i diàleg. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Organització i planificació |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Aprofundir en el context familiar com a primer i primordial àmbit d'educació a la infància
|
A3
|
B4
|
|
Analitzar les variables i els procesos implicats en l'educació familiar
|
A3 A4
|
B9
|
|
Assolir una comprensió psicològica sobre la diversitat de configuracions de les famílies actuals
|
A3 A4
|
B3
|
|
Generar orientacions i criteris d'optimització educativa en l'àmbit familiar
|
A16 A19 A25
|
B2 B3 B6
|
|
Conèixer programes específics d'intervenció en aquest àmbit
|
A25 A29
|
B4
|
|
Desenvolupar competències per al treball autònom i en equip
|
|
B1 B4 B5 B9 B10
|
C5
|
Tema |
Subtema |
BLOC 1. La família com a context de desenvolupament i educació a las infància i adolescència.
|
Concepte, naturalesa i funcions de l'educació familiar.
El procès de convertir-se en pare i mare com a transició personal i familiar.
Ideologies familiars sobre el desenvolupament i l'educació.
Les relacions entre germans.
Relacions familiars durant l'adolescència.
|
BLOC 2. Contextos familiars no convencionals i de risc.
|
Divorci, monoparentalitat i nous aparellaments.
Preservació familiar
El maltractament infantil en el context familiar.
|
BLOC 3. Orientacions i programes d'intervenció psicoeducativa en l'àmbit familiar.
|
El joc a la familia com a promotor de desenvolupament afectiu i social.
Programes d'atenció a la primera infància.
Context familiar i context escolar. Estratègies per a la col·laboració.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
|
Sessió Magistral |
|
32 |
34 |
66 |
Metodologies integrades |
|
26 |
46 |
72 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació l’assignatura i de cadascun dels blocs.
Activitats
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Metodologies integrades |
Elaboració per part dels alumnes d'activitats de reflexió, aprofundiment i ampliació dels continguts de classe.
Carpeta de treball: treball continuat en grup i individual sobre l'assignatura.
|
|
Metodologies integrades |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Supervisió, orientacio i seguiment de la carpeta de treball de l'alumne. Inclou treballs d'ampliació i aprofundiment. També treballs en grup realitzats a l'aula.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Metodologies integrades |
Avaluació a traves de la carpeta de treball
Pràctiques de l'assignatura |
75%
25% |
Altres |
Avaluació inicial del procès i final sobre l'acompliment d'objectius, aspeces metodològics i avaluatius |
Inclòs en les metodologies integrades
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: desenvolupar continguts del temari a traves de cinc preguntes |
Bàsica |
Lopez, F.; Etxebarria, I.; Fuentes, M.J. y Ortiz, M.J., Dessarrollo afectivo y social, Madrid,2008, Piramide
Rodrigo, M.J. y Palacios, J., Familia y desarrollo humano, Madrid,2004, Alianza
Arranz Freijo, E., Familia y desarrollo psicológico, Barcelona, 2004, Pearson
Musitu, G. y Cava, M.J., La familia y la educación, Barcelona, 2001, Octaedro
Bonals, J. Sánchez-Cano, M. Coords, Manual de asesoramiento psicopedagógico, Barcelona, 2008, Graó
Rodrigo, M.J.;Máiquez, M. .L .i altres, Preservación familiar, Madrid, 2008, Piramide
|
|
Complementària |
Mirabent, V. y Ricart, E., Adopción y vínculo familiar, Barcelona, 2005, Paidos
Elfa, A. y Garcia, A., Els nens venen de Siberia, Barcelona, 2003, Edicions, 62
Vila, I., Familia, escuela y comunidad, Barcelona, 1998, Horsori
Anguera, B. y Riba, C., Fi de mileni: crisi de la funció paterna, Barcelona, 1999, Beta
Cataldo, C. Z. , Aprendiendo a ser padres, Madrid, 1991, Aprendizaje Visor
Valdivia Sánchez, M.C., Claus per optimitzar les relacions amb els nostres fills i filles, Barcelona, 2010, Graó
Lila, M; Buelga, S y Musitu, G., Las relaciones entre padres e hijos en la adolescencia, Madrid 2006, Piramide
Palacios, Marchesi, Coll, Desarrollo psicologico y educación, Madrid, 1999, Alianza Editorial
Gervilla, A, Familia y educación familiar , Madrid, 2008, Narcea
Biniés. P., Ser pares, avui: a la recerca del sentit comú , Barcelona, 2010, Graó
Aguilar, J.M, Síndrome de alienación parental, Cuenca, 2004, Almuzara
Lila, M; Buelga, S y Musitu, G., Las relaciones entre padres e hijos en la adolescencia , Madrid 2006 , Piramide
Polaino-Lorente, A y Martínez Cano, P, Evaluación psicológica y psicopatologia de la família, Madrid, 2003, Ediciones Rialp
Comellas, MJ, Escola de pares, Barcelona 2007, Columna
Phillips, A., Saber dir no, Barcelona 2002, Ampúries
Moratalla, T., Psicologia en la família, Barcelona 2003, Tibidabo Ediciones
Nardone, G.; Giannotti, E y Rocchi, R., Modelos de família, Barcelona 2005, Herder
Perez, R.M., Les relacions entre família i escola, LLeida, 2004, Pagès editors
|
|
|
Altres comentaris |
Al llarg del quadrimestre es faran recomanacions d'aquelles activitats que tinguin relació amb l'assignatura (Conferències, exposicions...) |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|