DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TRASTORNS DEL DESENVOLUPAMENT Codi 11172103
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
CALVO MONNE, MIREIA
Adreça electrònica mireia.calvo@urv.cat
Professors/es
CALVO MONNE, MIREIA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Conèixer les alteracions psíquiques lligades al procés de desenvolupament infantil. Es pretén que l'alumne/a conegui les manifestacions clíniques, els factors etiopatogènics, els trastorns associats, instrument d'avaluació i els criteris per poder orientar un diagnòstic i un assessorament. S’introdueixen aspectes generals que permetin entendre el concepte de problema psicològic.

Competències
Codi  
A6 Identificar situacions que requereixin ser derivades a serveis educatius especialitzats.
A13 Activar estratègies de diagnòstic per facilitar el coneixement de les persones i dissenyar i desenvolupar les intervencions psicopedagògiques.
A16 Integrar, incorporar i ajustar els resultats de la investigació en la pràctica educativa.
A19 Orientar la les famílies sobre el desenvolupament i els progressos educatius dels seus fills.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les alteracions psíquiques lligades al procés de desenvolupament infantil. Es pretén que l'alumne/a conegui les manifestacions clíniques, els factors etiopatogènics, els trastorns associats, instrument d'avaluació i els criteris per poder orientar un diagnòstic i un assessorament. S’introdueixen aspectes generals que permetin entendre el concepte de problema psicològic. A6
A13
A16
A19
B1
B2
B5
B6
B9
B14
C1
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1.- Bloc I. Aspectes introductoris i generals Tema 1. Història i concepte de l'anormalitat en la conducta dels nens

Tema 2. Models teòrics en psicopatologia infantil

Tema 3. Les classificacions i el diagnòstic en els trastorns del desenvolupament

Tema 4. Els factors de risc en la psicopatologia del desenvolupament.

Tema 5. L'avaluació psicopatològica en nens i adolescents.
2.- Bloc II. Psicopatologia del desenvolupament Tema 6. Trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat

Tema 7. Trastorns generalitzats del desenvolupament

Tema 8. Trastorns motors

Tema 9. Retard mental: causes i avaluació

Tema 10. Trastorns del llenguatge

Tema 11. Trastorns per comportament pertorvador

Tema 12. Trastorns de les emocions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
43 86 129
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
15 30 45
Supervisió
2 2 4
 
Atenció personalitzada
0 1 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta l'assignatura, els objectius d'aprenentatge i l'avaluació. Presentació dels alumnes
Sessió Magistral Exposició i explicació dels continguts
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es presenten casos pràctics de nens amb problemes de desenvolupament, de conducta i d'aprenentatge per saber orientar l'avaluació, el diagnòstic, la intervenció i la coordinació amb altres professionals
Supervisió Seguir l'aprenentatge d'una manera personalitzada i resoldre dubtes, ensenyar a buscar documentació de qualitat.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Supervisió
Descripció
Atendre individualment als alumnes per dubtes i fer el seguiment del seu aprenentatge

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Examen de preguntes obertes i de casos, en que l'alumne haurà d'exposar la seva orientació per avaluar, diagnosticar i coordinar el problema. 70%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Treball sobre casos penjats al moodle.
Treball sobre avaluació
20%
Altres

Treball sobre documents teòrics

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els treballs son obligatoris. Per la segona convocatòria, aquesta part de la nota es guarda si està superada i s'ha de repetir l'examen


Fonts d'informació

Bàsica

American Psychiatric Association (2002). DSM-IV-TR (Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales) Wasghinton: American Psychiatric Press.

Caballo V.E., Simón M.A. (2002). Manual de Psicología clínica infantil y del adolescente. Madrid: Pirámide.

Espada J.P, Méndez F.X. y Orgilés M. (2006). Terapias psicológicas con niños y adolescentes. Estudios de casos clínicos. Madrid: Pirámide.

Freides D. (2002). Trastornos del desarrollo: un enfoque neuropsicológico. Barcelona: Ariel.

González R. (1998).Psicopatología del niño y del adolescente. Madrid: Pirámide.

Gutiérrez J.R. y Rey F.R. (2000). Planificación terapéutica de los trastornos psiquiátricos del niño y el adolescente. Madrid: SmithKline Beecham.

Jané M.C. (2001). Llenguatge i psicopatologia de la infantesa i la adolescència. Clínica i Avaluació. Bellaterra: Servei de Puublicacions UAB.

Organización Mundial de la Salud (1992). Clasificación internacional de las enfermedades mentales (10ª ed.). Madrid: OMS.

Rodríguez Sacristán J. (2000). Psicopatología infantil básica: teoría y casos clínicos. Madrid: Pirámide.

Wicks-Nelson R. Y Israel Allen C. (1997). Psicopatología del niño y del adolescente. Prentice Hall.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent