DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ORIENTACIÓ I TUTORIA EN EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA Codi 11172207
Ensenyament
Psicopedagogia (2003)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
Adreça electrònica mariaconcepcion.salgado@urv.cat
Professors/es
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura ens ajuda a adquirir competències per portar a terme l'orientació i l'acció tutorial en el marc de l'educació obligatòria.

Competències
Codi  
A7 Conèixer processos d’ensenyament-aprenentatge innovadors que serveixin per atendre la diversitat i les necessitats educatives especials.
A15 Utilitzar les metodologies d’investigació, recollida, anàlisi, interpretació i difusió de resultats aplicables a l’àmbit psicopedagògic.
A20 Planificar, dissenyar i implementar programes i intervencions relacionades amb l'àmbit educatiu que incideixin en el millor funcionament de l'organització.
A21 Ajudar a les persones a la seva autoformació per a que desenvolupin íntegrament la seva personalitat, definint els seus objectius i metes i identificant les seves estratègies per aconseguir-les.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
-Delimitar i emmarcar la Funció Tutorial i l'Orientació en el context de l'educació A7
A20
B3
-Conèixer les funcions, tasques, continguts i destinataris de la intervenció tutorial A7
A20
B3
-Aprendre a utilitzar i analitzar dades de la pràctica educativa en intervenció tutorial. A7
A20
A21
B3
B5
C5
-Planificar i dissenyar intervencions en l'àmbit de l'orientació i la tutoria en un centre d'educació primària i secundària. A7
A15
A20
A21
B3
B5
C5
-Participar amb interès en el desenvolupament de l'assignatura. B5
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció: 1.1 La figura del psicopedagog a educació primària i secundària obligatòria
1.2 La visió sistèmica o integral de l’orientació
L’Orientació a l’educació obligatòria 2.1 Evolució, enfocament de l’orientador a educació primària i secundària obligatòria.
2.2 Camps d'intervenció en orientació
2.3 Els agents de l'orientació
2.4 Organització de l'orientació educativa, a educació primària i secundària obligatòria
2.5 Estratègies d'intervenció: vers als alumnes i vers als professors i tutors.
2.6 El Pla d’Acció Tutorial
La Tutoria a l’educació obligatòria 3.1 Definició i objectius de l'acció tutorial
3.2 Funcions i tasques del tutor
3.3 El tutor en relació a: l'equip docent, alumnes i famílies.
3.4 Planificació de l'acció tutorial
3.5 Estratègies d'intervenció
Recerca en els contextos pràctics 4.1 Sobre orientació
4.2 En l'acció tutorial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 0 15
Presentacions / exposicions
4 10 14
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 5 10
Resolució de problemes, exercicis
5 0 5
Treballs
10 40 50
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Detecció dels coneixements previs, dels interessos i de les motivacions dels alumnes. Presentació i consens del programa
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura amb presentacions Power Point i penjat al Moodle.
Presentacions / exposicions Exposició dels treballs de grup dels alumnes per aprofundir en diversos aspectes i temes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de situacions pràctiques: un anàlisi d'un cas i un joc de rol, de temes relacionats amb amb l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Realització d'exercicis específics per interioritzar els continguts de l'assignatura.
Treballs Treball en profunditat d'un tema sobre l'acció tutorial on ampliaran i relacionaran continguts teòrics amb la pràctica professional.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Descripció
Per poder portar a terme un bon aprenentatge de l'assignatura és recomanable i necessari fer tutories i rebre assessorament puntualment.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Els alumnes avaluen l'exposició del treball grupal segons els criteris consensuats. 15%
Resolució de problemes, exercicis Presentació de tres pràctqiues grupals i recerca bibliogràfica i d'Internet sobre temàtica de l'assignatura. 15%
Treballs Valoració del treball realitzat seguint aquests criteris:
1. La transferència dels continguts treballats a classe. 2. L'estructuració plantejada del treball. 3. Aprofundiment i coherència de les reflexions . 4. Compliment dels terminis.
30%
Proves de desenvolupament Prova final de l'assignatura que es negocia amb els alumnes. 30%
Altres

Síntesi del procés d'aprenentatge individual seguit a l'assignatura amb una autoavaluació i una valoració de l'assignatura

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Repetició del qüestionari final de l'assignatura amb negociació amb l'alumne.


Fonts d'informació

Bàsica Alvarez Gónzález, M., Bisquerra Alzina, R., Manual de orientación y tutoría, Praxis, Barcelona, 1998
Argüís, R (et al.), La acción tutorial. El alumnado toma la palabra., Graó, Barcelona 2001
Arnaiz, J. (et al.), La tutoría organización y tareas, Graó, Barcelona 1995
Bisquerra, R., Orientació Psicopedagògica i desenvolupament de recursos humans, La llar del llibre, Barcelona 1992
Bisquerra, R., Orientación Psicopedagógica para la prevención y el desarrollo, Boixareu Universitaria, Barcelona 1992
Bisquerra, R., Orígenes y desarrollo de la orientación psicopedagógica, Narcea, Madrid 1996
Bisquerra, R. coord., La práctica de la orientación y la tutoría, Praxis, Barcelona 2002
Fernández Sierra, J., La acción docente y psicopedagógica en secundaria desde las diversas opciones curriculares., Aljibe, Malaga 1995
Gil Martinez, R., Manual para tutorías y departamentos de orientación, Escuela Española, Madrid 1997
Ivars, J. y Martín, F., El psicopedagogo en un centro de educación secundaria: estrategias de intervención, Promolibro, Valencia 2001
Martín, E., Tirado V. (coords.), La orientación educativa y profesional en la Educación Secundaria, ICE/Horsori, Barcelona 1997
Rodríguez Espinar, S., Alvarez, M., Echeverría, B., Marín, M.A., teoría y práctica de la orientación educativa, PPU, Barcelona 1993
Sobrado Fernandez, L i Ocampo Gomez, C, Evaluación psicopedagógica y orientación educativa, Estel, Barcelona 1998

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent