Codi |
|
A2 |
Conèixer els sistemes socials, institucionals i comunitaris que incideixen en procés socialitzador i educatiu. |
A3 |
Conèixer els processos, estratègies i mecanismes de desenvolupament i aprenentatge de les persones al llarg de la seva vida. |
A4 |
Conèixer la diversitat dels processos cognitius, emocionals i afectius en els que es sustenta l’aprenentatge. |
A5 |
Definir, analitzar el seu context i diagnosticar les necessitats educatives de les persones basant-se en diferents instruments i tècniques. |
A6 |
Identificar situacions que requereixin ser derivades a serveis educatius especialitzats. |
A9 |
Conèixer els models teòrics i les disposicions legals vigents que estiguin relacionades amb el desenvolupament professional i els estats de transició al llarg de la vida. |
A15 |
Utilitzar les metodologies d’investigació, recollida, anàlisi, interpretació i difusió de resultats aplicables a l’àmbit psicopedagògic. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Organització i planificació |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer que entenem per intervenció psicoeducativa Classificar els diferents programes d’intervenció psicoeducativa
Conèixer models d’intervenció concrets.
Aprendre a dissenyar intervencions.
|
A2 A3 A4 A5 A6 A9 A15
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B10
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
BLOC 1 .- INTRODUCCIÓ: INTERVENCIÓ PSICOEDUCATIVA
|
- Introducció a l'assignatura
- Conceptes i teories
- Mètodes d’investigació en psicologia de l’envelliment
- Paper del psicopedagog en la intervenció en la vellesa: Els equips multidisciplinars |
BLOC 2 .- ELS CANVIS EN LA VELLESA: PROCESSOS FÍSICS, COGNICIÓ I CANVIS PSICOSOCIALS |
- Processos físics
- Cognició
- Canvis psicosocials (Organització i estructura de la família, divorci, viduïtat, Context laboral, oci i temps lliure,mort i dol
- Personalitat i afectivitat |
BLOC 3 .- INTERVENCIÓ PSICOEDUCATIVA |
- Intervenció en les funcions cognitives
- Intervenció en funcions sicoafectives
- Intervenció en la capacitat funcional i activitats de la vida diària
- Programes educatius per a persones grans |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Presentacions / exposicions |
|
9 |
9 |
18 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
19 |
42 |
61 |
|
Atenció personalitzada |
|
9 |
0 |
9 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats que serveixen per donar a conèixer a l'alumne els continguts de l'assignatura. Primer apropament als conceptes generals d'intervenció a la vellesa. |
Sessió Magistral |
Sessions que tenen l'objectiu de presentar als alumnes de forma ordenada i global els aspectes teòrics de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Sessions en les que els alumnes han de donar a conèixer als seus companys el treball pràctic que han realitzat. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis pràctics que situen a l'alumne davant d'una situació que té possibilitats de ser real, la qual han de resoldre sempre fent servir els coneixements teòrics que li serviran de suport per justificar el seu plantejament davant de cas pràctic concret. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
L'objectiu de l'atenció personalitzada és poder seguir de prop el seguiment de l'alumne a l'assignatura, per tal de poder-li guiar en el seu aprenentatge, i posar-li a l'abast les eines i indicacions que necessiti. Encara que l'atenció personalitzada és necessària al llarg de tot el procés d'ensenyament/aprenentatge, en aquesta assignatura es fa especialment necessària per a la resolució de problemes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Avaluació continuada.En les exposicions es valorarà el treball teòric fet per l'alumne, la preparació de la presentació i la capacitat del mateix a l'hora de trasmetre informació. |
0 |
Altres |
Avaluació continuada.Es valoraran els treballs de resolució de problemes. Pràctiques |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Pels alumnes que no puguin assistir almenys al 90% de les classes, l'avaluació consistirà en un examen final i la realització de les pràctiques Segona convocatòria: desenvolupar continguts del temari a traves de cinc preguntes |
Bàsica |
TRIADÓ, C.; I VILLAR, F, Psicologia de la vejez, (2007), Madrid: Alianza Editorial
BELSKY, J. , Psicologia del envejecimiento, (2001), Madrid: Paraninfo Thompson learning.
SCHAIE, K.W. Y WILLIS, S.L. , Psicología del desarrollo adulto y la vejez, (2003), . Madrid: Pearson Prentice Hall.
TRIADÓ, C.; MARTÍNEZ, G I VILLAR, F. , Psicologia del desenvolupament: adolescència, maduresa i senectud, (2000), Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona
FERNÁNDEZ-BALLESTEROS, R. , Psicologia de la vejez: una psicogerontologia aplicada, (2008) , Madrid, Ediciones Pirámide, S. A.
PALACIOS J. MARCHESI A. Y COLL C, Desarrollo psicológico y educación, vol. 1. Psicología Evolutiva, (1999), Madrid, Alianza Editorial
MUÑOZ TORTOSA, JUAN , Psicologia del envejecimiento, (2004) , Madrid Ediciones Pirámide
BERGER, K.S. Y THOMSON, R.A. , Psicología del desarrollo : Adultez y vejez., (2001), Madrid: E. M. Panamericana
CARRETERO, M.; PALACIOS, J. Y MARCHESI, A, Psicologia evolutiva (vol 3) Adolescencia, madurez y senectud., (1998), Madrid: Alianza editorial
STRASSEN-BERGER, K; THOMPSON, R.A.( , Psicología del Desarrollo: Adultez y vejez , (2001), Editorial Médica Panamericana
|
|
Complementària |
FERNANDEZ BALLESTEROS, ROCIO, Vivir con vitalidad (I a V) , (2002), Madrid Ediciones Pirámide
YANGUAS, J.J., , Intervención psicosocial en gerontologia, (2002), Madrid: Cáritas
|
|
|
Altres comentaris |
Al llarg del quadrimestre es faran recomanacions d'aquelles activitats que tinguin relació amb l'assignatura (Conferències, exposicions...) |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|