DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT PSICOMOTOR Codi 11181019
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 4 2 Troncal Segon Anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GAMUNDI VILÀ, ALÍCIA VICTÒRIA
Adreça electrònica 0
Professors/es
GAMUNDI VILÀ, ALÍCIA VICTÒRIA
Web http://asunmartinezvera@gmail.com
Descripció general i informació rellevant Es proporcionen recursos teòrics, pràctics i metodològics dins l'àmbit de la psicomotricitat, evidenciant la incidència del desenvolupament psicomotor en la personalitat de l'infant i el sentit de la psicomotricitat a l'escola i la seva aplicació. L'assignatura s'estructura a l'entorn de tres aspectes diferenciats, però alhora interelacionats: teoria, treball corporal i aplicació didàctica.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Tema I
Evolució de les capacitats psicomotrius en l'educació infantil
1.1 Aspectes generals i definició de conceptes bàsics
1.2 Les conductes neuromotores:
-L’organització tònic-postural
-La lateralitat
1.3 Les conductes neuromotores bàsiques
-Bases biològiques del moviment
-El desenvolupament neuromotor
-Les etapes de la motricitat
-Les relacions de la motricitat amb l’espai, el temps i la lateralitat
-El desenvolupament de la locomoció
-El desenvolupament de la prensió
-Evolució de la motricitat a la comunicació
-L’activitat gràfica
1.4 El coneixement del cos
-L’esquema corporal
-La imatge del cos
1.5. Les conductes perceptiu-motores
-L’organització perceptiva
-L’estructuració espacial
-L’estructuració temporal
1.6. les dificultats en el desenvolupament psicomotor
Tema III
L’avaluació del desenvolupament psicomotor
3.1. L’observació de l’expressivitat motriu:
-moments de l'observació
-paràmetres de l'expressivitat psicomotriu
3.2. La comunicació de l’observació



Tema IV

L'educació psicomotriu a l'etapa d'educació infantil


4.1. Evolució històrica del concepte de psicomotricitat i de la pràctica psicomotora
4.2. Finalitats de l’educació psicomotriu
4.3. L’educació psicomotriu en el currículum
4.4. L’educació psicomotriu i el tractament de la diversitat educativa
Tema V


La pràctica de la psicomotricitat: Les situacions educatives

5.1 L'activitat espontània dels infants

5.2 Les situacions de vida quotidiana

5.3 La sessió de psicomotricitat

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumnat ha de venir a revisar la sessió que portarà a la pràctica amb els infants. També pot passar pel despatx 3-16 VG a consultar dubtes, dins l'horari d'atenció a l'alumnat.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és contínua al llarg del curs. Per superar l'assignatura seran condicions imprescindibles:

- Assistir de manera regular a les sessions de classe i a les activitats curriculars que es programin.

- Mantenir una participació activa i interessada realitzant aportacions personals que permetin a la resta del grup progressar en el seu aprenetatge.

- Presentar els treballs dins els terminis prefixats i obtenir-ne una qualificació positiva.

- Realitzar les proves escrites en les dates fixades i obtenir-ne una qualificació positiva


Fonts d'informació
Bàsica Equip docent "El Barrufet", Descobrir amb el cos per ser, 2000, Llar d'infants El Barrufet
FERRENY, M.T. y ROMÁN, G., El descubrimiento de sí mismo. Actividades y juegos de motricidad en la escuela infantil, 2004, Graó
BERNALDO DE QUIRÓS, M., Manual de Psicomotricidad, 2006, Pirámide
ARNAIZ, P.; RABADÁN, M.; VIVES, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
GARAIGORDOBIL, M., Juego y desarrollo infantil, 1990, Seco Olea
LLORCA, M. y VEGA, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
JUSTO MARTÍNEZ, E., Desarrollo psicomotor en educación infantil, 2000, Universidad de Almería
RIGAL, R., EDucación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria, 2006, Inde
VISCARRO, I:; CAMPS, C:, Moure's per conèixer, 1998, URV

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent