DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS I Codi 11244110
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
CERVERA GARCIA, MARIONA
Adreça electrònica mariona.cervera@urv.cat
Professors/es
CERVERA GARCIA, MARIONA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén introduir l'alumne en els coneixements bàsics que són propis de les disciplines de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia), coneixements que es necessiten per tal de poder treballar eficaçment l'aspecte didàctic de les ciències experimentals a l'educació primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Educació Primària.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn i sap utilitzar els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals ( física, química, biologia i geologia).
Aplica la metodologia científica com un camí per trobar respostes als fonaments habituals estudiats per les ciències experimentals.
Coneix detalladament el currículum escolar de les ciències experimentals.
Planteja i resol problemes associats amb la ciència a la vida quotidiana.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Comprèn i sap utilitzar els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals ( física, química, biologia i geologia).
Aplica la metodologia científica com un camí per trobar respostes als fonaments habituals estudiats per les ciències experimentals.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Estructura del disseny curricular de l'educació primària i iniciació a la metodologia científica (BG-FQ). 1.1 Didàctica aplicada ales ciències experimentals.
1.2 L'estructura del disseny curricular de l'educació primària, referent a les ciències experimentals. Trets característics.
1.2 Iniciació a la metodologia científica. La metodologia científica escolar.
2. Diversitat de materials i objectes de l'entorn físic: canvis (FQ). 2.1 Diversitat de materials i objectes. Magnituds físiques. Propietats característiques i no característiques.
2.2 Aspectes conservatius i no conservatius d'algunes magnituds físiques. Models de la matèria.
2.3 Fenòmens ondulatoris.
2.4 Interaccions que produeixin canvis en un sistema. Calor i temperatura
2.5 Canvis d'estat de la matèria.
2.6 Tècniques de separació de mescles.
2.7 Reaccions químiques: oxidacions, combustions i fermentacions.

3. Fenòmens que permeten a l'home establir relacions: Fenòmens lluminosos i sonors (FQ). 3.1 Idees escolars sobre la llum. La concepció científica.
3.2 La reflexió de la llum i del so. Característiques del so.
3.3 La refracció de la llum.

4. Operadors mecànics (FQ). 4.1 Forces, palanques, politges, etc
4.2 Utilització d’operadors mecànics per a la construcció d’estructures senzilles.

5. Energia i recursos energètics per a la societat (FQ). 5.1 Concepte d’energia i de transferència.
5.2 Recursos energètics renovables i no renovables.
5.3 Les energies renovables i no renovables.
5.4 Aspectes ambientals i econòmics dels diferents tipus d’energies .
6. Circuits elèctrics senzills a l'escola (FQ). 6.1 Aspectes didàctics del corrent elèctric als circuits elementals (sèrie i paral•lel).
6.2 Propietats dels materials davant el pas del corrent elèctric.
6.3 Lleis experimentals associades al corrent elèctric.
6.4 Aspectes energètics associats als circuits elèctric senzills.
7. Els éssers vius (BG) 7.1 Definició de vida
7.2 Diversitat dels éssers vius: els cinc regnes.
7.3 Funcions bàsiques dels éssers vius: nutrició, reproducció i relació.
7.4 Els cicles vitals.
8. El món vegetal (BG) 8.1 El regne vegetal (cormòfits): organització, nutrició i reproducció.
9. El món animal (BG) 9.1 Classificació
9.2 Tipus de nutrició.
9.3 Tipus de reproducció.
9.4 Tipus de relacions: interespecífiques i intraespecífiques.
10. Les persones i la salut (BG) 10.1 Teixits, òrgans , aparells i sistemes.
10.2 Funció de nutrició
10.3 Funció de reproducció.
10.4 Funció de relació.
10.5 Hàbits saludables.
11. Introducció a la geologia (BG) 11.1 Estructura interna de la Terra.
11..2 Tectònica de plaques i fenòmens associats.
11.3 Sistema Terra- Sol- Lluna: moviments de rotació i de translació.
11.4 Els agents geològics externs i el modelatge del relleu.
11.5 Les roques i els minerals.
12. Introducció a l'ecologia (BG) 12.1 Definició d'ecosistema
12.2 Biòtop i biocenosi.
12.3 Cadenes i xarxes tròfiques.
12.4 Producció primària:fotosíntesi.
12.5 Cicles de matèria i fluxos d’energia.
12.6 Problemes ambientals globals.

13. Els sistemes naturals de les nostres comarques i l'entorn natural més proper a l'escola.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats Introductòries L'objectiu d'aquesta mena d'activitats és la d'orientar el treball a fer durant el curs.

Sessió Magistral La finalitat de les sessions magistrals és la de desenvolupar els aspectes teòrics necessaris per tal de justificar els resultats experimentals obtinguts a les sessions de pràctiques de laboratori.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.

Pràctiques a laboratoris La finalitat de les pràctiques de laboratori és la de fornir els elements necessaris per tal de desenvolupar les sessions magistrals i les sessions de resolució de problemes de manera eficaç. . L’alumne farà les pràctiques en subgrups de 3-4 alumnes. Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
Tenen caràcter avaluable i en el cas que l’alumne no les realitzi s’avaluaran amb 0 punts. L’avaluació es farà a través del lliurament d’un informe de subgrup on caldrà resoldre les tasques previstes sobre cada pràctica realitzada.

Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L’objectiu d’aquesta mena de sessions és la de plantejar i resoldre situacions, de caire didàctic, relacionades amb els aspectes teòrics i pràctics desenvolupats a les sessions de classe magistral i de pràctiques a laboratoris. També s'aclariran qüestions de caire teòric.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.

Atenció personalitzada
Descripció
L’atenció personalitzada és necessària en l’àrea de les ciències experimentals degut a les complexitats específiques del temari i a la realització de pràctiques de laboratori.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La docència inclou aspectes teòrics i pràctics, per la qual cosa s'avaluaran les activitats experimentals, les activitats desenvolupades a l'aula durant tota l'avaluació continuada i també proves individuals escrites on es valorarà de forma sumativa l'assoliment dels objectius de l'assignatura.

Els alumnes seran informats dels percentatges de cadascuna de les parts en la presentació de l'assignatura i via moodle.


Fonts d'informació

Bàsica PUJOL, Rosa Mª, Didáctica de las ciencias en la educación primaria., Editorial Síntesis. S.A., 2007
DRIVERr, R.; GUESNE E.; TIBERGHIEN A., Ideas cienctíficas en la infancia y en la adolescencia., Morata, 1989
CATALÀ, M.; et autr., Las ciencias en la escuela. Teorías y prácticas, Laboratorio Educativo- Graó, 2002
ARCÀ, M. GUIDONI, P. MAZZOLI, P, Enseñar ciencia: como empezar, reflexiones para una educación científica de base., Barcelona Paidós Educador/Rosa Sensat, 1990

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent