DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS I Codi 11244112
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
GIL DURAN, MARIA NÚRIA
Adreça electrònica nuria.gil@urv.cat
Professors/es
GIL DURAN, MARIA NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Educació Primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B9 B9. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
 A2 Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Treballa amb eficàcia, de forma autònoma.
 B9 Demostra capacitat d'anàlisis i síntesi en exercicis preparats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1.- Història i societat catalanes al segle XX i XXI: del 1936 a l'actualitat.




2.- Geografia i territori de Catalunya.




3.- Població i economia catalanes.




4.- Didàctica de la Història.




5.- Didàctica de la Geografia.




6.- El tractament de l'espai.




7.- Fonts: fotografies i documents.




8.- Unitats de programació aplicades.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Simulació
A1
C4
2 6 8
Pràctiques a través de TIC
C2
4 3 7
Pràctiques de camp/sortides
A2
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis
A1
B2
5 6 11
Treballs
B4
4 8 12
Pràctiques a laboratoris
B9
7 6 13
Seminaris
B9
10 14 24
Sessió Magistral
A1
A2
10 27 37
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
B2
B3
B9
C4
4 4 8
Proves objectives de tipus test
A1
B4
C2
1 1 2
Proves pràctiques
B2
C2
C4
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduir a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Simulació Exercitar la capacitat d'empatia per assolir raonaments eficaços i contrastats
Pràctiques a través de TIC Ús pràctic del moodle.
Pràctiques de camp/sortides Visita a dos eixos rellevants per valorar la potencialitat d'aprenentatges de futurs: Camp d'Aprenentatge de Tarragona, i Museu d'Història de Catalunya a Barcelona.

Resolució de problemes, exercicis Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques multi variades: mapes, gràfiques, comentaris de text, comentaris de fonts primàries, etc.
Treballs Incidir en l'aprofitament de les imatges com a font de referència bàsica per una didàctica eficient.
Pràctiques a laboratoris Comprensió efectiva del tractament de l'espai a l'Educació Primària. Exercicis adequats als cicles educatius.
Seminaris Treball seqüencial complementari de les sessions teòriques reforçant les fonts de treball que incideixen en llur comprensió.
Sessió Magistral Explicació pautada racional de la geografia i història del país, en perspectiva d'anàlisi de present i de futur.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes, i també en les hores de laboratori, aclarint tot tipus de conceptes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Treballs

B4

Treball amb fonts primàries, enllaçat amb una aplicació pràctica a l'aula.

5 %

Proves objectives de tipus test

B2

Preguntes tipus test de lectures obligatòries.

20 %

Proves de desenvolupament

A1

B2

B3

B9

C4

Prova sintètica i analítica dels continguts treballats a classe.

45%

Proves pràctiques

B4

C2

C4

Exercicis del tractament de l'espai a l'educació Primària.

30%

Sessió magistral 45% (suma amb la resta del mateix pes a la nota i té el pes de 45%)

Seminaris (suma amb la resta del mateix pes a la nota i té el pes de 30%)

Pràctiques de laboratori suma amb la resta del amteixpes a la nota i té el pes de 30%)

Altres comentaris

Per superar l'assignatura s'ha d'aprovar tant la part teòrica com la part pràctica.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografía bàsica

Ferreres, E. i Llorens, J.: Història de Catalunya. Santillana. Barcelona, 1992

Gavaldà, A.: El franquisme. Núm. 71. Col.lecció BC. Barcelona, 1994 .AA.DD: Història il.lustrada de Catalunya per a petits i grans . Vols. 1,2, 3 i 4. Ed. 62. Barcelona, 2008. 

Didatril de Catalunya. Edigol Ediciones. Barcelona, 2005.

Gavaldà, A.; J. Casanovas, J.; Macaya, A., Ollé, M.À. , Salvat, A: La fotografia històrica a l’aula: un mitjà per aprendre. El Mèdol. Tarragona, 2008

Hernández Cardona, F. Xavier: Didáctica de las Ciencias Sociales, geografía e historia. Graó. Barcelona, 2002.

Friera, F., Didáctica de las Ciencias Sociales, geografía e historia, De la Torre, 1995
AA. DD., Didatril de Catalunya, Edigol Ediciones, 2005

Mestre i Campi, J. (dir.), Enciclopèdia Temàtica Oxford. Vol. 15 "La història i la cultura. El segle XIX . El segle XX", Ed. 62/Difusió Cultural, 2003

Pluckrose, H, Enseñanza y aprendizaje de la historia, MEC/ Morata, 2003


Graves, N., La enseñanza de la geografía, Morata, 1985


AA.DD, Història il.lustrada de Catalunya per a petits i grans . Vols. 1,2, 3 i 4, Ed. 62, 2008

Figueres, J.M, Història. Batxillerat, Ecir Editorial, 1999

A. Gavaldà; J. Casanovas; A. Macaya, M.À. Ollé, A. Salvat, La fotografia històrica a l’aula: un mitjà per aprendre, El Mèdol, 2008

Iturrate, G.; Bardavio, A.; Bou, N.; Pérez, X., Les fonts en les Ciències Socials. Instruments per a l'estudi de les societats, Graó, 1996

Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales.

Andina, María A. ; Santa Maria, Gerardo A., Aprendizaje de las Ciencias Sociales, El Ateneo, 1986

Hannoun, Hubert, El niño conquista el medio. Actividades exploradoras en la escuela primaria., Kapelusz, 1977

Complementària

Bibliografia complementària

 

Educació primària, coneixement del medi: social i cultural

Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament, 2009.

El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales .Trepat, Cristòfol-A. Barcelona : Graó : Institut de Ciències de l'Educació, UB, 1998 3a ed. Reimp.2000

Friera, F. Didáctica de las Ciencias Sociales, geografia i història. De la Torre. Madrid, 1995.

 

Recomanacions


 
Altres comentaris
Alhora de redactar exàmens o treballs: Cal concreció, síntesi, demostració del coneixement del material tractat i de les lectures llegides. Es valora molt positivament l'assistència Per a superar l'assignatura cal constància durant tot el curs. Les lectures han de ser pausades i s'ha d'assolir els seu contingut. El bon nivell d'expressió oral és imprescindible per a un mestre de primària
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent