Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua a l'etapa.
Elabora unitats didàctiques referents a les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Coneix el currículum de la llengua d'aquesta etapa, així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament.
Coneix les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.-El currículum de llengües i lectoescriptura a l’Educació Infantil. |
1.1.-Anàlisi del currículum del segon cicle de l’educació infantil: capacitats, objectius; el llenguatge en relació a les diferents àrees de coneixement; llengua oral i llengua escrita a l’àrea de comunicació i llenguatges; criteris d’avaluació. |
2.-Bases psicolingüístiques de l'adquisició del llenguatge. |
2.1.- Factors interns i factors externs en l'adquisició del llenguatge: el llenguatge com a comunicació i com a representació.
- Habilitats receptives i productives. Les quatre habilitats lingüístiques.
- Competència lingüística.
2.2.- Visió general de les teories d'adquisició del llenguatge:
- Aportacions de Chomsky.
- Bruner: de la comunicació al llenguatge.
2.3.- Etapes de l'adquisició del llenguatge: etapes prelingüística i lingüística.
|
3.-Expressió oral: Funcions del llenguatge infantil. |
3.1.- Funcions del llenguatge infantil.
-Freqüència d’ús i importància de les funcions comunicatives.
3.2.-El llenguatge egocèntric o privat: Piaget i Vigotski.
|
4.-El context multilingüe a l'aula. Adquisició i aprenentage de llengües. |
4.1.-. L'adquisició de segones llengües.
4.2.-. Estratègies d'ensenyament i aprenentatge en un programa d'immersió lingüística.
4.3.-. Programes d'acollida i actuació a l'aula amb l'alumnat nouvingut. |
5.-Metodologia de l'ensenyament i aprenentatge de llengües. La tradició oral i el folklore. |
5.1.-.L’ús de la llengua: els enfocs comunicatius.
5.2.- Discursos de recepció (informatiu, lúdic, poètic).
-Estratègies didàctiques: contes, cançons, imatges, recursos audiovisuals. L’aprofitament del folklore popular: aplicacions de l’etnopoètica a l’aula d’Educació Infantil.
5.3.- Discursos de producció (incitatiu, expressiu).
-Estratègies didàctiques d'incitació a la parla: jocs, rituals
comunicatius.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
15 |
12 |
27 |
Debats |
|
6 |
12 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
30 |
40 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
30 |
40 |
Treballs |
|
5 |
10 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats introductòries de l'assignatura on es presentaran els conceptes emprats a l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Les sessions magistrals presentaran, exemplificaran i reflexionaran sobre els conceptes emprats a l'assignatura. |
Debats |
Debats on es reflexionaran i es debatran els conceptes emprats a l'assignatura així com els aspectes relacionats amb les etapes de l'infant, la problemàtica social que envolta les situacions multiculturals i les metodologies. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions on s'exposaràn les metodologies emprades als PBL. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Anàlisi de la problemàtica i resolució a través de metdologies concretes, degudament justificades i detallades. |
Treballs |
El treball pretén sintetizar la reflexió de l'estudiant i servir de compilació del material treballat i desenvolupat. |
Descripció |
L'atenció personalitzada respon a les demandes del dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Es tindrà en compte la pertinença dels continguts desenvolupats i així com la motivació i la capacitat de resoldre els dubtes plantejats.
Es valorarà l'avaluació entre iguals així com la col·laboració en la sessió a través de dubtes pertinents. |
25% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Es tindrà en compte la capacitat de resolució de les problemàtiques plantejades així com l'anàlisi, la justificació i el plantejament. |
25% |
Treballs |
|
S'avaluaran la síntesi i la reflexió dels continguts treballats al llarg de l'assignatura així com el plantejament dels continguts i la coherència, pertinença i motivació de les activitats compilades. |
25% |
Proves de desenvolupament |
|
S'avaluaràn els coneixements teòrics, l'anàlisi i el seu plantejament. |
25% |
Altres |
|
Es valorarà la motivació i l'evolució de l'estudiant. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Perera, J. i altres, L'educació lingüística en situacions multiculturals i multilingües, ICE/Horsori, Barcelona, 2003
Ricci, F., Stoppini, L., L'acquisizione della lingua straniera nella scuola dell'infanzia: una ricerca con bambini dai tre ai sei anni, Guerra, Perugia, 2010
Billiez, J. (ed.), De la didactique des langues à la didactique du plurilinguisme, CSL-Lidilem, Université Stendhal, Grenoble III, Grenoble, 1998
Armand, F., Maraillet, W., Beck, I. A., Eveil au langage et ouverture à la diversité linguistique: le projet ELODiL, , 2003
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, El desplegament del currículum i la programació al segon cicle de l'Educació Infantil, , 2009
Bouton, Ch., Desarrollo del lenguaje: aspectos normales y patológicos, UNESCO, Buenos Aires 1976
Bruner, J., La parla dels infants; com s'aprèn a fer servir el llenguatge, EUMO, Vic, 1985
Vila, I., Llengua, escola i immigració: un debat obert, Graó, Barcelona, 2006
Vila, I., Siguan, M., Metdologia per al llenguatge de l'estudi infantil, EUMO, Vic, 1986
Vila, I., Adquisición y desarrollo del lenguaje, Graó, Barcelona, 1990
Byram, M., Cultural studies in foreign langage education, Multilingual Matters, Clevedon, 1989
, Articles (Didàctica de la llengua i la literatura), Graó,
Clemente, R. A., Desarrollo del lenguaje, Octaedro, Barcelona, 1995
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|