Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP3 |
Elaborar projectes d’investigació sobre formació, en totes les seves fases, disseny, desenvolupament i avaluació, d’acord als àmbits d’estudi |
|
AP4 |
Dominar les tècniques, instruments i procediments d’anàlisi adequats als objectius d’investigació previstos. |
|
AP6 |
Dominar les tècniques i la capacitat reflexiva per a organitzar, dirigir i coordinar accions formatives, d’acord als diferents contexts de la pràctica formativa. |
|
AP8 |
Ser capaços d’introduir innovacions tant en la planificació com en el procés, tenint com a referent el comportament del grup diana en el moment interactiu. |
|
AP10 |
Concebre la pròpia pràctica professional com a oportunitats i experiències de treball, generadora de desenvolupaments conceptuals i d’investigació que facilita la professionalització del formador/a i de la mateixa professió. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BP2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BP4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BP5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BP6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BP7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BP8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BP10 |
Treballar en equip i gestionar equips |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
Professionalitzador |
|
CP2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CP3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CP4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CP5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
Objectius |
Competències |
Presentar un informe on es desenvolupin els elements fonamentals d'un treball d'investigació.
|
AP3 AP10
|
BP2
|
CP2
|
Comprometre's amb una per perspectiva de qualitat de l'acció i actuar d'acord amb els principis de la deontologia professional. |
AP6 AP10
|
BP1 BP6 BP7
|
CP3
|
Estar disposat/da a formar-se de manera continuada i a aplicar estratègies d'autoavaluació, perfeccionament i desenvolupament personal. |
AP8
|
BP5 BP8
|
CP5
|
Elaborar les diferentes estratègies i els instruments referents a l'informe professional, tenint en compte l'objectiu i el context dels centres educatius i les institucions a on han de treballar els estudiants.
|
AP3 AP8
|
BP10
|
CP4
|
Conèixer i dominar, utilitzar i saber interpretar les dades de la investigació a través de, al menys, un software d'anàlisi de dades (BMDP, SPSS, Nvivo, Atlas.ti, Esphinx).
|
AP4
|
BP4
|
CP2
|
Tema |
Subtema |
Disseny de treballs d'investigació |
- Exemples pràctics d'investigació: descripció i anàlisi crític.
- Reflexió al volant de la investigació educativa: mètodes i processos, potencialitats i limitacions.
|
Desenvolupament organitzatiu |
- Aportacions de la investigació a la millora de les pràctiques professionals dels formadors.
- Incidència de les pràctiques professionals de futurs/es formadors/es en la col·laboració de profesorat. |
Software per a l'anàlisi de dades quantitatives i qualitatives.
|
- Programes informàtics per al tractament quantitatiu de dades: Conceptes previs i SPSS.
- Programes informàtics per al tractament qualitatiu de dades:Conceptes previs i alguns exemples (Nvivo, Atlas.ti, MAXQDA2, Weft/qda
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
47 |
0 |
47 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
80 |
0 |
80 |
Fòrums de discussió |
|
4 |
0 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del mòdul. Coneixements previs: Mòdul F (crèdits fonamentals): 1. Paradigmes d'investigació en formació dels professors i dels formadors. 2. Elaboració, tècniques i instruments d'investigació en formació.
|
Sessió Magistral |
Tot el plantejament metodològic gira al voltant del grup com a eix de reflexió i treball pràctic, compaginant exposicions de les diferents temàtiques amb activitats pràctiques portades a terme a l'aula.
El mòdul es desenvoluparà combinant classes presencials (exposicions, discussions, anàlisis de dades, ...) amb el treball autònom per a profunditzar en els aspectes abordats a classe.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitats pràctiques portades a terme a l'aula i amb la participació activa i argumentada dels estudiants.
|
Treballs |
- Integració dels conceptes, teories i perspectives en debat en el camp de la investigació en un treball de desenvolupament.
- Avenç en el disseny d'un projecte d'investigació en el camp.
|
Fòrums de discussió |
La participació, activa i argumentada, dels estudiants serà un element imprescindible en el procés d'aprenentatge i la principal evidència en l'avaluació.
|
|
Descripció |
Seguiment individualitzat mitjançant tutories presencials i a distància (forum, e-mail) de totes les activitats d'ensenyament-aprenentatge desenvolupades en el mòdul. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Desenvolupament grupal. |
30% |
Altres |
Desenvolupament individual. |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Freire, P., Pedagogy of the oppressed, New York: Continuum., 2003
Angulo, F. , “De la investigación sobre la enseñanza al conocimiento docente”, en A.I. Pérez Gómez, J. Barquín y J.F. Angulo (eds.): Desarrollo profesional del docente. Política, investigación y práctica, Madrid:akal, 1999
Aubert, A. & Soler, M., Dialogism: The dialogic turn in the social sciences. In J. Kincheloe & R. Horn (Eds.), The Praeger Handbook of Education and Psychology. Vol 3, (pp. 521–529). , Westport, CT: Greenwood Publishers., 2007
Berger, P. & Luckmann, T., The Social Construction of Reality, New York: Doubleday., 1966
Bolívar, A. , El conocimiento de la enseñanza. Epistemología de la investigación curricular, Granada: Force., 1995
CREA, INCLUD-ED. Strategies for inclusion and social cohesion in Europe from education. Integrated Project. 6th Framework Program. Priority 7th, Citizens and Governance in a European Knowledge-based Society, , 2006–2011
CREA, WORKALÓ. The creation of new occupational patterns for cultural minorities. The Gypsy case. RTD project. Fifth Framework Program of Research of the European Commission. DG XII. Improving the Socio-eco, , 2001–2004
CREA, AMAL: Inmigración y mercado laboral. Research and Development National Plan. Ministry of Science and Technology, , 2001–2005
Denzin, N.; Lincoln, Y., The Landscape of qualitative research : theories and issues., Thousand Oaks: Sage Publications., 2003
Denzin, N.; Lincoln, Y., Collecting and interpreting qualitative materials, Thousand Oaks: Sage Publications., 2003
Denzin, N.; Lincoln, Y., Handbook of qualitative research. , Thousand Oaks: Sage Publications., 1994
Fenstermacher, G.D., “The knower and the known: The nature of knowledge in research on teaching”, en L. Darling-Hammond (ed.), Review of Research in Education, 20, 3-56., Washington: AERA, 1994
Flecha, R., & Gómez, J., Participatory Paradigms: Researching ‘with’ rather than ‘on’. In B. Crossan, J. Gallacher & M. Osborne (eds.) Researching Widening Access: Issues and approaches in an international context. pp, London: Routledge., 2004
Ferrández, A.; Tejada, J.; Jurado, P.; Navío, A.; Ruíz, C., El formador de Formación Profesional y Ocupacional., Barcelona: Octaedro, 2000
Garfinkel, H., Studies in Ethnomethodology, New York: Prentice-Hall., 1967
Goffman, E. , The Presentation of self in everyday life, New York: Doubleday., 1959
Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R., Metodología comunicativa crítica, Barcelona: Hipatia., 2006
Gómez, A.; Racionero, S.; Sordé, T., Ten Years of Critical Communicative Methodology, International Review of Qualitative Research, Vol. 3, N 1, 2010
Ruiz Bueno, C., La evaluación de programas de formación de formadores en el contexto de la formación en y para la empresa. Tesis doctoral. Dirigida por J. Tejada. Universidad Autónoma de Barcelona. Departament de Ped, Disponible en: http://www.tdr.cesca.es/, 2001
Shulman, L., Paradigms and research programs in the study of teaching: A contemporary perspective. En M. Wittrock (dir) Handbook of Research on Teaching. 3 ed. Nueva York: MacMillan. pp. 3-36. Edición castellana: , Barcelona: Paidós, 1986
Tejada, J. y Giménez, V. (coords.) , Formación de formadores. Escenario institucional, Madrid: Thomson Ed, 2007
|
|
Complementària |
Bolívar, A.; Domingo, J. y Fernández, M. , La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. , Madrid: La Muralla., 2001
Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F., Métodos de investigación en psicopedagogía, Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España., 1998
Drucker, R., La gestión de un tiempo de grandes cambios , Edhasa. Gestión 2000, 1996
Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M., & Valls, R., Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación, Barcelona: Graó., 2002
Knight, P. , El profesorado de Educación Superior. Formación para la excelencia , Narcea. Madrid, 2005
Morin, E., Los siete saberes necesarios para la educación del futuro , Paidós Barcelona , 2001
Morin, E.; Ciurana, E.R. y Motta, R. , Educar en la era planetaria, Gedisa Ed. Barcelona, 2003
Schön, D. A., El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan , Barcelona: Paidós/MEC. , 1998
Stenhouse, L., Investigación y desarrollo del currículo, Madrid: Morata, 1984
Stoll, L.; Fink, D. y Earl, L., Sobre el aprender y el tiempo que requiere, Octaedro. Barcelona, 2004
Tardif, M. , Los saberes del docente y su desarrollo profesional , Narcea. Madrid, 2004
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|