Codi |
|
A1 |
Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art |
A2 |
Visió diacrònica general de la història de l’Art universal. |
A3 |
Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials. |
A4 |
Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art |
A5 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art) |
A6 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
A7 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art. |
A8 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges. |
A9 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural. |
A13 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal |
A14 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general de Geografia |
A17 |
Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
A19 |
Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B9 |
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. |
B10 |
Planificació i organització |
B12 |
Motivació per la qualitat |
B13 |
Presa de desicions |
B14 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Coneixer i comprendre les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels limits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l'Art. |
A1 A2 A13 A14 A19
|
B1 B3 B10 B14
|
C2 C5
|
Conèixer, analitzar i comprendre la història i les problemàtiques actuals tot incidint en els procesos socials, econòmics, polítics i culturals. |
A1 A3 A7 A9 A13 A14
|
B1 B2 B3 B4 B9 B10 B14
|
C2 C3 C5
|
Planificar i organitzar els materials d'estudi tot estructurant un eix temàtic i cronològic que faciliti la comprensió de les dinàmiques que afecten al període treballat. |
A1 A2 A4 A5 A13 A14
|
B1 B2 B3 B4 B6 B10 B12 B13 B14
|
C2 C3 C4 C5
|
Investigar, descriure i analitzar els corrents ideològics i estétics que conformen el pensament del segle XX. |
A1 A2 A3 A4 A6 A7 A8 A13 A17
|
B1 B3 B5 B10 B13 B14
|
C2 C3
|
Tema |
Subtema |
1. La Primera Guerra Mundial. |
1.1. Antecedents polítics.
1.2. Causes de la Guerra.
1.3. La Guerra.
1.4. Consequències de la Guerra.
1.5. Estructuració de la pau.
|
2. Rússia, entre el tzarisme i l'estalinisme. |
2.1. Introducció.
2.2. Rússia abans de la Revolució.
2.3. Els fets de 1905 i les seves conseqüències.
2.4. De Febrer a Octubre de 1917.
2.5. Rússia després de la Revolució (de 1917 a 1921).
2.6. La NEP (de 1921 a 1927).
2.7. L'estalinisme fins a 1939. |
3. L'Època d'Entreguerres (I): feixisme i nacionalsocialisme. |
3.1. La crisis del parlamentarisme.
3.2. Itàlia:
- Itàlia a la fi de la Primera Guerra Mundial.
- L'aparició del feixisme.
- La presa del poder.
- La Itàlia feixista.
3.3. Alemanya:
- La República de Weimar (1919-1933).
- L'Alemanya nazi (1933-1939). |
4. L'Època d'Entreguerres (II): Els Estats Units d'Amèrica, de la prosperitat a a la Gran Depressió. |
4.1. Introducció.
4.2. La fi de "l'Era Wilsoniana".
4.3. L'Amèrica satisfeta dels anys 20.
4.4. La crisis de 1929 i la Gran Depressió.
4.5. "L'Era Roosevelt" fins a l'entrada dels Estats Units a la Guerra (1933-1941).
4.6. Conclusions. |
5. La Segona Guerra Mundial. |
5.1. Causes.
5.2. La fase de domini de l'Eix (1939-1941).
5.3. El gir de la Guerra (1942).
5.4. La fase de domini aliat (1943-1945).
5.5. Conseqüències. |
6. El Món després de la Segona Guerra Mundial. |
6.1. L'inici i consolidació de la Guerra Freda:
- Concepte i antecedents.
- Inici (1947-1949).
- El període 1950-1962
6.2. La distenció relativa i la fi dels Blocs (1963-1991).
6.3. La descolonització d'Àsia i Àfrica.
6.4. El Món Pobre. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
0 |
5 |
|
Sessió Magistral |
|
45 |
30 |
75 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
15 |
30 |
Debats |
|
8 |
0 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
30 |
0 |
30 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa, de les activitats i del sistema d'avaluació |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentaris de texts realitzats en horari de pràctiques. |
Debats |
Reflexió col·lectiva sobre els temes donats a classe. |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Proves de desenvolupament |
|
Descripció |
Hores de despatx destinades pel professor a atendre els dubtes dels alumnes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Exposició del temari i assistència a classe. |
5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques assignades. |
20 |
Proves de desenvolupament |
Avaluació dels continguts de l'assignatura. |
75 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
•PERONNET, M., De les Llums a la Santa Aliança, 1740-1820, Madrid, Akal •HEFER, J., SERMANN, W., De les revolucions als Imperialismes, 1815-1914, Madrid, Akal •BRUNET, J.-P, LAUNAY, M., D'una guerra a l'altra, 1914-1945, Madrid, Akal. •LEON,. Història social del món •CAMBRIDGE, Historia del mundo moderno, Barcelona, Sopena •RENOUVIN, Historia de las Relaciones Internacionales, Madrid, Aguilar •TOUCHARD, Historia de las ideas políticas, Madrid, Tecnos •NIVEAU, Historia de los hechos econòmicos contemporàneos, Barcelona, Ariel •LIVI-BACCI, Historia de la población mundial, Barcelona, Ariel •PALMER - COLTON, Historia contemporànea, Madrid, Akal •KINDER, Atlas histórico |
Complementària |
|
Es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari |
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013 | GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA, CENTRAL I ORIENTAL/12081110 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216 | ART DEL SEGLE XIX/12083279 | HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008 | HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213 |
|
|
Altres comentaris |
Les assignatures recomanades es refereixen als alumnes de l'ensenyament d'Història.
Els alumnes d'Història de l'Art han de seguir les indicacions del responsable de l'ensenyament |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|