DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) GEOGRAFIA D'EUROPA III. LA UNIÓ EUROPEA Codi 12091203
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
PADRELL BENET, JORDI
Adreça electrònica jordi.padrell@urv.cat
Professors/es
PADRELL BENET, JORDI
Web http://www.sre.urv/web/geografia
Descripció general i informació rellevant Conèixer el que és i el que desitja ser la Unió Europea. La seva organització i el seu funcionament. La participació en projectes europeus.

Competències
Codi  
A11 Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A21 Comprendre les relacions espacials.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A31 Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B4 Treballar de forma col•laborativa.
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B13 Treball en equip.
B15 Treball en un context internacional.
B18 Raonament crític.
B19 Compromís ètic.
B20 Aprenentatge autònom.
B28 Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica.
B30 Capacitat de treballs individuals.
B31 Disseny i gestió de projectes.
B35 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Definir el què és la unió Europea B20
Recordar els components territorials i econòmics bàsics A24
B8
B30
Adquirir coneixements sobre la història de la Unió Europea A24
B20
B30
Identificar els objectius generals i les estratègies B20
Identificar les institucions i organismes bàsics B8
B11
B30
Utilizar i distingir els diferents tipus de normes i reglaments A24
A31
B8
B11
B30
Entendre el funcionament intern de la U.E. B8
B30
Entendre el Mercat Únic Europeu B8
B30
Entedre la Unió econòmica i monetària B8
B30
Reconèixer les diferents polítiques, programes i ajuts A24
B8
B11
Realitzar un projecte de demanda d'ajuts A11
B1
B2
B4
B9
B13
B15
B28
B31
C5
Cercar informació sobre un problema sectorial i territorial A31
B9
B13
B15
B28
C1
C5
Valorar el significat de formar part de la Unió Europea. A16
A21
B8
B18
B19
B35
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1. Components bàsics de la Unió Europea: històrics, demogràfics, polítics, econòmics i laborals.
2. El procés de formació de la Unió Europea: El Benelux. La CECA. Euratom. El Tractat de Roma. L'Acta Única. El Tractat de Maastrich. El Tractat d'Amsterdam. El Tractat de Niça. La Constitució Europea. El Tractat de Lisboa.
3. L'estructura organitzativa i el funcionament intern: el Parlament. El Consell. La Comissió. El Tribunal de Justícia. El Tribunal de Comptes. Altres organismes consultius. Les Agències.
4. El Dret europeu i la presa de decisions: els Tractats. Els reglaments. Les directives. Les decisions. Les resolucions. Els dictàmens.
5. El Mercat Únic Europeu: la Unió econòmica. La lliure circulació de mercaderies, persones, serveis i capitals.
6. La Unió Econòmica i monetària. El pressupost. La unió monetària.
7. Les polítiques europees: Política agrícola i pesquera. La PAC. Política regional i de cohesió. Política mediambiental. Política econòmica-financera i fiscal. Educació, formació i cultura. Ocupació i política social. Energia. Transports.
8. Els programes europeus i les inicatives comunitàries. Els fons per promoure el desenvolupament regional: FSE, FEDER, FEOGA, Fons de Cohesió.
9. Preparació i presentació de projectes europeus. El paper del geògraf.
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
Comentaris i debats en relació a normatives, programes i actualitat de la Unió Europea.
Recerca d'informació per internet per a realitzar informes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 0 20
Presentacions / exposicions
4 8 12
Estudis previs
0 25 25
Treballs
15 20 35
Debats
5 0 5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 0 15
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
4 30 34
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació i resolució d'exercicis pràctics per part de l'alumne

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Atenció als alumnes i resolució de possibles dubtes sobre la matèria de l'assignatura i treballs a realitzar.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició d'algún tema treballat per l'alumne (més l'informe corresponent) 15%
Treballs Dossier dels informes de les pràctiques. 20%
Proves de desenvolupament Dues proves parcials dels diferents continguts de l'assignatura 55%
Altres

Participació de l'alumnat en les diferents sessions.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , www.europarl-europa.eu (Parlament Europeu), ,
, http://eur-lex.europa.eu (Legislació), ,
, http://epp.eurostat.ec.europa.eu (Estadístiques), ,
, www.cde.ua.es/doce.htm (Diari Oficial de la Unió Europea), ,
, www.consilium.europa.eu (Consell de la Unió Europea), ,
, http://ec.europa.eu (Comissió Europea), ,
, www.cor.europa.eu (Comitè de les Regions de la UE), ,
, www.eesc.europa.eu (Comité Econòmic i Social Europeu), ,
PUYOL, R. I VINUESA, J., La Unión Europea, Sintesis, 1995
FONTAINE, p., 10 lecciones sobre Europa, Doc. Europea, 1998
LOPEZ PALOMEQUE, F., Geografia d'Europa, Ariel Geografia, 2000
BRUNET, F., Curso de integración europea, Alianza Editorial, 1999
, www.european-council.europa.eu (Consell Europeu), ,
, http://publications.europa.eu (Oficina de Publicacions), ,
, Boletin de las Comunidades Europeas, ,
DENIAU, J.F., El Mercado Común, Oikos-tau, 1986
TAMAMES,R., La Unión Europea, Alianza Universidad, 1994

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent