DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TÈCNIQUES I. TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ Codi 12092113
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 1.5 4.5 Obligatòria Quart Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MORERAS PALENZUELA, JORGE
Adreça electrònica jordi.moreras@urv.cat
Professors/es
MORERAS PALENZUELA, JORGE
Web
Descripció general i informació rellevant Familiaritzar l'alumnat en les tècniques de recerca fonamentals de les ciències socials en general i de l'antropologia social en particular, amb un èmfasi clar en les tècniques de tipus qualitatiu. Ensinistrar en l'ús i aplicabilitat de les esmentades tècniques. L'assignatura s'articula al voltant d'un treball per al qual s'aniran realitzant activitats pràctiques setmanals de forma autònoma. les classes teòriques es concentraran els dimarts mentre que els dilluns es dedicaran al treball autònom, sense presencialitat.

Competències
Codi  
A7 Metodologia i treball de camp.
A14 Treball de camp i coneixements directes del territori.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A20 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A26 Entendre els problemes de forma multidimensional.
B3 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B13 Treball en equip.
B14 Treball en un equip de caràcter interdisciplinari.
B16 Habilitats en les relacions interpersonals.
B18 Raonament crític.
B28 Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica.
B31 Disseny i gestió de projectes.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conocer los métodos de análisis cualitativos propios de las ciencias sociales A7
A16
A20
Conocer las técnicas cualitativas de investigación que utilizan los antropólogos. A7
A14
A26
B3
B8
B14
B16
B18
B28
B31
C3
Saber elegir las técnicas cualitativas mas adecuadas dependiendo del tipo de proyecto de investigacion a desarrollar. A24
B8
B13
Dar a conocer de manera clara y precisa el trabajo de campo antropológico. A7
B8
B13
Saber aplicar algunas de las principales técnicas cualitativas desarrolladas por la antropología. A7
A24
B3
B13

Continguts
Tema Subtema
I. Plantejaments, preparatius i altres contingències prèvies Tema 1. Introducció. Qüestions conceptuals en l'ús de la metodologia qualitativa.
Tema 2. Programació de la investigació: el disseny o projecte d'investigació.
II. La recollida de dades: les tècniques d'informació Tema 3. El treball de camp: estudis de comunitat.
Tema 4. L'accés al camp.
Tema 5. Relacions de camp.
Tema 6. L'observació.
Tema 7. L'entrevista.
Tema 8. La informació documental.
III. Organització, anàlisi i presentació de dades Tema 9. Organitzar la informació.
Tema 10. Anàlisi de les dades i programes de tractament de dades qualitatives.
Tema 11. Presentació de dades: l'escriptura etnogràfica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Presentacions / exposicions
9 18 27
Sessió Magistral
24 24 48
Pràctiques de camp/sortides
4 20 24
Treballs
21 21 42
Pràctiques a través de TIC
2 0 2
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i del treball a realitzar.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de l’alumnat del treball final i presentacions concretes sobre exercicis realitzats a l’aula
Sessió Magistral Exposició dels continguts l’assignatura per part del/a professor/a.
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites o itineraris prèviament dissenyats per aplicar els continguts teòrics de les classes. Realització de treball de camp autònom: aplicació de les tècniques qualitatives d’investigació (observació, entrevistes)
Treballs Projecte escrit vinculat a les activitats de treball de camp.
Pràctiques a través de TIC Pràctica en l’aula multimèdia sobre programes de tractament i anàlisi de dades qualitatives (Maxqda) en dia a determinar

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Seguimiento de la pràctica y resolución de las dudas tanto teóricas como prácticas.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació (oral i escrita) de les activitats de les sessions no presencials proposades per la professora (consultar el document referent a la planificació semipresencial): 30% de la nota final.
30%
Treballs Presentació d’un treball final oralment i per escrit (projecte) que constarà de les activitats de les sessions semipresencials vinculades a les sessions teòriques i a les pràctiques realitzades: 70% de la nota final.
70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- GARCÍA FERRANDO, Ibáñez, Alvira (1986) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid, Alianza Universidad.

- HAMMERSLEY, M. i ATKINSON, P. (1994) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona, Paidós.

- WRIGHT Mills, C. (1992) La imaginació sociològica. Barcelona, Herder.

- TAYLOR, S. J. i BOGDAN, R. (1986) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires, Paidós.

- PATTON, M. Q. (1990) Qualitative Eval. and Research Methods. Newbury Park, Sage.

 

Complementària

ACOSTA HOYOS, L. E. 1972. Guía práctica para la investigación y redacción de informes. Buenos Aires, Paidos.

AGAR, M. H. 1980. The Professional Stranger. An Informal Introduction to Ethnography. San Diego, Academic Press, Inc.

AGAR, M.H. 1991 “Hacia un lenguaje etnográfico”, a REYNOSO, C. (Comp.) El surgimiento de la antropología posmoderna, México, Gedisa: 117-137.

ANGUERA, M. T. 1978. Metodología de la Observación en las Ciencias Humanas. Madrid, Cátedra

ARIAS GALICIA, F. 1976. Lecturas para el curso de metodología de la investigación. México, Trillas.

BALAN, J. i altres 1975. Las historias de vida en Ciencias Sociales. Teoría y técnica. Buenos Aires, Nueva Visión.

BAAD, M. S.; SMITH, G. 1972. Analyzing Visual Data. Newbury, Sage University Paper.

BARLEY, N. 1989. El antropólogo inocente. Barcelona, Anagrama.

BLANCHET, A. i altres 1989. Técnicas de Investigación en Ciencias Sociales. Madrid, Narcea.

BRIONES, G. 1982. Métodos y técnicas de investigación para las ciencias sociales. México, Trillas.

CAZARES, H. i altres 1980. Técnicas actuales de investigación documental. México, Trillas.

COMES, P. 1974. Técnicas de expresión. Guía para la redacción y presentación de trabajos científicos, informes técnicos y tesinas. Barcelona, Oikos-Tau.

DELGADO, Juan Manuel (Coord.). 1994 Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid, Síntesis.

DENMAN, C. A. Y HARO, J. A. (Comps.). 2000 Por los rincones: antología de métodos cualitativos en la investigación social. México, El Colegio de Sonora.

ECO, U. 1982. Cómo se hace una Tesis. Técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura. Barcelona, Gedisa.

FERRAROTTI, F. 1983. Histoire et Histoires de Vie. La méthode biographique dans les sciences sociales. Paris, Librairie des Meridiens.

FESTINGER, L. Y KATZ, D. (comps). 1992. Los métodos de investigación en las ciencias sociales. Barcelona, Paidós.

GARCÍA FERRANDO, M., IBAÑEZ, J. Y ALVIRA, F. (Comp.). 1986. El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid, Alianza Editorial.

GARCIA JORBA, J. M. 2000. Diarios de campo Madrid, CIS.

GEERTZ, C. 1994. “’Desde el punto de vista del nativo’: sobre la naturaleza del conocimiento antropológico”, a GEERTZ, C. Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona, Paidós: 73-90.

GEERTZ, C. 1994 “Conocimiento local: hecho y ley en la perspectiva comparativa” a GEERTZ, C. Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona, Paidós: 195-262.

GONZÁLEZ REINA, S. 1979. Manual de redacción e investigación documental. México, Trillas.

GUASCH, O. 1997. Observación participante., Madrid, CIS.

LEWIS, O. 1975. “Controles y experimentos en el trabajo de campo”, a LLOBERA, J. R. La antropología como ciencia., Barcelona, Anagrama: 97-127.

LLOBERA, J. R. 1990. “El trabajo de campo, ¿panacea antropológica o camisa de fuerza epistemológica?, a LLOBERA, J. R. La identidad de la antropología, Barcelona, Anagrama: 23-52.

MAESTRE ALFONSO, J. 1976. La investigación en Antropología Social. Madrid, Akal.

MALINOWSKI, B. 1975. “Confesiones de ignorancia y fracaso” a LLOBERA, J. R. La antropología como ciencia., Barcelona, Anagrama: 129-139.

MALINOWSKI, B. 1989. Diario de campo en Melanesia., Madrid, Júcar.

MALLART, LL. 1992. Sóc fill dels Evuzok. Barcelona, Edicions La campana.

MUCCHIELLI, R. 1978. La entervista en grupo. Bilbao, Mensajero.

NAVARRO ALCALÁ-ZAMORA, P. 1984. “Los estudios de comunidad: posibilidades y limitaciones metodológicas”, dins RODRÍGUEZ BECERRA (Ed.) Antropología Cultural de Andalucía., Sevilla: 61-90.

OKLEY, J. i CALLAWAY, H. 1992. Anthropology and autobiography. London, ASA Monographs.

PANOFF, M. 1975. “¿Para qué sirve la etnografía?” a LLOBERA, J. R. La antropología como ciencia., Barcelona, Anagrama: 79-83.

PATTON, M. Q. 1990. Qualitative Evaluation and Research Methods., Newbury Park, Sage Publications.

PLUMMER, K. 1989. Los documentos personales. Madrid, Siglo XXI.

POIRIER, J., CLAPIER-VALLADON, S. y RAYBAUT, P. 1983. Les récits de vie. Théorie et pratique. Paris, Presses Universitaires de France.

PONS, I. 1993. Programación de la investigación social. Madrid, CIS.

PUJADAS, J. J. 1992. El método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales. Madrid, CIS.

RABINOW, P. 1992. Reflexiones sobre un trabajo de campo en Marruecos. Madrid. Júcar.

RHYS WILLIAMS, T. 1973. Métodos de campo en el estudio de la cultura. Madrid, Taller de Ediciones Josefina Betancor.

ROJAS SORIANO, R. 2000 Guía para realizar investigaciones sociales. México, Plaza y Valdés.

ROSALDO, R. 1991. “Desde la puerta de la tienda de campaña: el investigador de campo y el inquisidor”, a CLIFFORD, J. i G. MARCUS (Comps.) Retóricas de la antropología. Madrid, Júcar: 123-150.

SELLTIZ, C., WRIGHTSMAN, L y COOK, S. W. 1980. Métodos de investigación en las relaciones sociales. Madrid, Rialp.

SIERRA BRAVO, R. 1989. Técnicas de Investigación Social. Madrid, Paraninfo.

STOCKING, G. 1993. “La magia del etnógrafo. El trabajo de campo en la antropología británica desde Tylor a Malinowski” a VELASCO, H., J. GARCÍA i A. DÍAZ (Comps.) Lecturas de antropología para educadores. Madrid, Trotta: 43-93.

VAN CAMPENHOUDT, Quiby 1992. Manual de investigación en ciencias sociales. México, Limusa, Noriega S.A.

VAN MAANEN, J. 1988. Tales of the Field. Chicago and London, The University of Chicago Press.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent